حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
جشن بازگشت عشایر از ییلاق به شهرستان پردیس
در روستای تماشا برگزار شد؛

جشن بازگشت عشایر از ییلاق به شهرستان پردیس

جشن بزرگ شکرانه بازگشت عشایر از ییلاق لار به شهرستان پردیس در روستای تماشا همزمان با اجرای هفته فرهنگی به این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، این جشن به شکرانه بازگشت سلامت عشایر از ییلاق و به مناسبت تقارن آن با هفته فرهنگی شهرستان برگزار و مسئولان از جمله فرماندار پردیس، بخشدار مرکزی، شهردار بومهن، اصحاب رسانه، خانواده‌های عشایر و روستاییان و جمعی از اهالی شهرستان در آن حضور داشتند و در کنار این جشن، مسئولان پای درد و دل عشایر و روستاییان نشستند.

براساس این گزارش، جمله مشکلاتی که در نشست مسئولان با عشایر و روستاییان منطقه تماشا مطرح شد می‌توان به جاده دسترسی، برق و گاز اشاره کرد که مسئولان برای پیگیری و رفع مشکل‌ها قول مساعد دادند.

از ۱۵۰ خانوار عشایری شهرستان پردیس که با ۳۰ هزار راس دام سبک برای ییلاق به لار سفر می‌کنند، ۱۵ خانوار با حدود ۳ هزار راس دام سبک مولد مربوط به منطقه تماشا است و از کل استان نیز ۳۷۰ خانوار با رقمی بالغ بر ۵۰ هزار راس دام از شهرستان پردیس عبور کرده و به ییلاق لار می‌روند.

گفتنی است که ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

کوچ پاییزه عشایر استان به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان‌ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

جشن بازگشت عشایر از ییلاق به شهرستان پردیس

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از