حالت تاریک
سه‌شنبه, 29 خرداد 1403
حماس:

توپ در زمین آمریکا و اسرائیل است

توپ در زمین آمریکا و اسرائیل است

یکی از مسئولان حماس با اشاره به اینکه این جنبش از شروط خود عقب‌نشینی نمی‌کند، تاکید کرد اکنون توپ در زمین آمریکا و اسرائیل است و باید به آنچه گفته‌اند عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، در حالی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها همچنان در حال مانور دادن روی پیشنهاد آتش‌بس در غزه بوده و اسرائیل تلاش دارد همانند دورهای گذشته مذاکرات، در مسیر رسیدن به هرگونه توافق برای آتش‌بس مانع تراشی کرده و با همکاری آمریکا، مسئولیت ادامه جنگ را به گردن حماس بیندازد، یک منبع ارشد در مقاومت فلسطین اعلام کرد: پاسخی که حماس روز سه‌شنبه به میانجی‌ها ارائه داد، تفاوت چندانی با پاسخ این جنبش که در 6 مه به پیشنهاد میانجی‌ها درباره آتش‌بس داده بود، ندارد.

این منبع در گفتگو با المیادین اظهار داشت: حماس به موضع قاطع خود در رسیدن به آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه پایبند است و در پاسخی که سه‌شنبه به میانجی‌ها داد بر این نکته تاکید کرد. حماس همچنین در این پاسخ خود بر لزوم عقب‌نشینی اشغالگران از گذرگاه رفح و محور صلاح‌الدین نیز تاکید کرد.

منبع مذکور گفت: در حال حاضر معضل اصلی، اصرار رژیم صهیونیستی بر وتوی آزادی شماری از اسرای فلسطینی محکوم به حبس ابد است.

وی تصریح کرد: حماس از اسرائیل خواسته تا اطلاعات مربوط به بازداشت شدگان فلسطینی از غزه بعد از 7 اکتبر 2023 را فاش کند. این جنبش همچنین خواستار یک فرمول قانونی است که بر اساس آن افرادی که آزاد می‌شوند دوباره بازداشت یا محاکمه نشوند.

این منبع افزود: حماس همچنین بر ضرورت بازگرداندن شرایط زندان‌های رژیم اشغالگر برای اسرای فلسطینی به قبل از 7 اکتبر تاکید دارد.

توپ در زمین آمریکا و اسرائیل است

از طرف دیگر «باسم نعیم» یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: پاسخ این جنبش به پیشنهادی که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در نوار غزه مطرح کرد، منحصر به پذیرش یا رد این پیشنهاد نبود؛ بلکه مربوط به یک پروژه کامل و یکپارچه است که شامل موارد متعددی از جمله آتش‌بس دائمی، خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، بازسازی نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود، رسیدن به معامله تبادل اسرا و سایر مواردی که در طرح آتش‌بس مورد بحث قرار گرفته است، می‌شود.

این مسئول حماس خاطرنشان کرد: پاسخ حماس به پیشنهاد مطرح شده توسط بایدن به طور کلی شامل توضیح موضع این جنبش درباره هر یک از موارد به شکل جداگانه بوده و بیانگر هدف اصلی آن در مورد چگونگی پایان دادن به تجاوزات اشغالگران علیه مردم غزه به شکل کامل، همراه با اجرای شروط و خواسته‌های مردم و مقاومت فلسطین به طور کامل است.

باسم نعیم درباره گام بعدی حماس بعد از این پاسخ خود گفت: اکنون توپ در زمین دشمن صهیونیستی و دولت آمریکاست که باید به آنچه که بارها اعلام کرده‌اند پایبند باشند تا به توافقی برای آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه برسیم.

وی افزود: همچنین هیچگونه تغییر جغرافیایی یا جمعیتی در نوار غزه نباید اتفاق بیفتد، آوارگان باید به مناطق خود برگردند و روند بازسازی غزه باید شروع شود؛ این همان چیزی است که قطعنامه اخیر شورای امنیت به آن می‌پردازد و حماس هم از آن استقبال کرد.

شب گذشته همچنین جنبش حماس در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه همواره خواستار توقف جنگ و تبادل اسرا بوده و به وضوح از طرح جو بایدن و قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده است؛ اعلام کرد که بر خلاف ادعای امریکا، رژیم اسرائیل هیچ کدام از این طرح‌ها را قبول ندارد.

حماس تاکید کرد که ادعای کذب «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در خصوص موافقت رژیم تل آویو، به منزله همراهی واشنگتن با جنایات رژیم اشغالگر و یک پوشش و حمایت سیاسی برای این رژیم است. آمریکا همواره تلاش کرده است تا رژیم اشغالگر صهیونیستی را تبرئه کند، دست‌های خود را که آغشته به خون کودکان، زنان و سالمندان بی گناه فلسطینی است را بشوید و جنبش حماس را مسئول بداند.

بلینکن روز گذشته در یک کنفرانس خبری با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر مدعی شد: «حماس می‌توانست با یک کلمه «بله» پاسخ دهد. در عوض، حماس نزدیک به دو هفته صبر کرد و سپس تغییرات بیشتری را پیشنهاد کرد که تعدادی از آن‌ها فراتر از مواضعی است که قبلاً اتخاذ کرده و پذیرفته بود».

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از