تهران نیوز گزارش میدهد؛
برگزاری جشنواره گلکلم در کهریزک
جشنواره گلکلم در شهر کهریزک با هدف حمایت از کشاورزان و مشاغل خانگی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، گلکلم محصولی به شدت مفید و ارزشمند بوده که از خواص بسیار زیادی برخوردار است. اهمیت به این محصول، باعث پرورش و توزیع گسترده آن خواهد شد. شهر کهریزک با برپایی جشنوارهای به نام آن، میزان وفور کشت این محصول مفید در این شهر را گوشزد میکند.
امسال دومین سال برگزاری جشنواره گلکلم در کهریزک بوده و هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی محصولات کشاورزان و حمایت از کسب و کارهای خانگی است که با استقبال خوبی از سوی شهروندان، کشاورزان و مشاغل خانگی مواجه شد.
تخصیص تسهیلات ۳۰ میلیاردی برای حمایت از مشاغل خانگی
شهردار کهریزک در خصوص برپایی این جشنواره اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره، حمایت از تولید، شناساندن محصولات کهریزک به ویژه محصولات استراتژیک آن به کشور و حمایت از بانوان بیسرپرست یا بدسرپرستی است که برای تامین معیشت خانواده خود تلاش میکنند. این جشنواره در سه روز ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر که روز پایانی آن با شب یلدا مصادف خواهد شد، برگزار شده و برای ایجاد شور و نشاط در سطح جامعه جشن یلدا در روز جمعه در محل برگزاری این جشنواره برپا میشود.
علی کلهر در گفتگو با خبرنگار تهران نیوز، با اشاره به تولیدات حاصل از گلکلم بیان کرد: در این جشنواره غرفهداران برای عرضه محصولات و تولیدات حاصل از گلکلم مانند شور و ترشی حضور پیدا کردند و استقبال خوبی نیز از سوی مردم صورت گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تعداد غرفهها و حمایتهای انجام شده افزود: تعداد ۳۰ غرفه بین روستاها، کشاورزان و کسانی که در سطح شهر کهریزک تولیدکننده هستند، اختصاص دادیم تا با برگزاری این جشنواره افراد توانمند در موضوعات مختلفِ تولید را شناسایی کرده و در فرصت مناسب حمایتهای لازم را از آنان انجام دهیم.
شهردار کهریزک در خصوص همکاری با بنیاد برکت گفت: یکی از کارهایی که کهریزک و شهرداری آن انجام داد همکاری با بنیاد برکت در جهت حمایت از تولید و مشاغل خانگی بود که حدود ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این عزیزان از سوی بنیاد اختصاص داده شده تا از آن برای حمایت و سرمایه در گردش تولیدکنندگان و مشاغلی که در سطح این شهرستان هستند، استفاده کنیم.
بخش کهریزک یکی از کانونهای کشاورزی است
بخشدار کهریزک با اشاره به قدمت تاریخی این شهر یادآور شد: کهریزک یکی از شهرهایی است که قدمت تاریخی زیادی دارد و روزگاری به عنوان یکی از کانونهای کشاورزی شناخته میشد. این جشنواره فرصت بسیار مناسبی است برای اینکه کشاورزان عزیز بتوانند محصولات و تولیدات محلی خودشان را عرضه کنند.
حسن گراوند در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، در خصوص ظرفیتهای گردشگری این شهر اظهار کرد: من در این یک سال اخیر که در خدمت عزیزان بودم، کهریزک و باقرشهر را فرصت و مکان مناسبی به عنوان یک مقصد گردشگری برای گردشگران، دیدم.
سطح کشت کلم در شهرستان ری ۷۰۰ هکتار است
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ری بیان کرد: سطح کشت کلم در شهرستان ری، حدود ۷۰۰ هکتار است که در هر هکتار حدود ۴۸ تن برداشت میشود، در بخش کهریزک نیز حدود ۵۸۰ هکتار زمین کشت کلم وجود دارد که بخش عمدهای از آن در کهریزک بوده و چیزی حدود ۲۸ هزار تن محصول از این سطح کشت برداشت میشود.
سعید نادری در گفتگو با تهران نیوز، درباره حمایت از این محصول گفت: در سطح مراکز جهاد کشاورزی، اقداماتی نظیر تامین نهادهها و همچنین بازدیدهای فنی که انجام میشود در راستای حمایت از کشاورزان و بهرهبرداران است.
وی در ادامه افزود: خاستگاه شهرستان ری محصولات زراعی است، ولی سبزی و صیفی از محصولاتی بوده که در سطح شهرستان و بخش کهریزک کشت میشود. حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین سبزی و صیفی داریم که میتوانیم با ایجاد زنجیرههای تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی به این بخش کمک کنیم.
محصولات گلدانی با روحیه مردم سازگارتر است
یکی از غرفهداران در این جشنواره گفت: ما از تولیدکنندگان گیاهان دارویی و فصلی هستیم که در تلاشیم محصولات سبزی را به گلدانها انتقال دهیم تا مردم بتوانند در خانههایشان از این محصولات استفاده کنند. بخش دیگر تولیدات ما در حوزه نشاء از جمله پیاز، گوجه، فلفل و ... است و توانایی تامین نشاء کشاورزان و گلخانهداران را داریم.
وی ادامه داد: محصولات سبزی که داخل گلدان هستند با روحیات مردم سازگارتر است تا اینکه از بازارهای محلی خود محصولات خود را تهیه کنند. این نوع سبزیجات، سالمتر هستند و به صورت ارگانیک هم قابلیت کشت دارند.
اثرگذاری تبلیغاتی جشنواره گلکلم
یکی از بانوان غرفهدار در این نمایشگاه اظهار کرد: هدفم از حضور در این جشنواره حمایت از کارآفرینی و بانوان شاغل است، محصولات روستای ما بیشتر از نوع ترشیجات و گل و گیاه است و در بحث مواد غذایی نیز فعالیت داریم.
این بانوی قمصری در خصوص اثرگذاری این جشنواره ادامه داد: اثر تبلیغاتی این جشنواره به گونهای است که من وقتی وارد نمایشگاه شدم، از من درخواست شد که محصولاتی که سال قبل ارائه دادم را برای فروش موجود کنم، یعنی محصولاتی که با خود آوردم به فروش رفته است.
انتهای خبر/