حالت تاریک
جمعه, 11 خرداد 1403
مدیرعامل توانیر عنوان‌کرد:

افزایش مشارکت مردم در توسعه برق تجدیدپذیر

افزایش مشارکت مردم در توسعه برق تجدیدپذیر

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: صنعت برق برای تحقق شعار امسال به‌دنبال افزایش مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف از یک طرف و توسعه تولید برق تجدیدپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری «تهران نیوز»، «مصطفی رجبی مشهدی» درباره صنعت برق و تحقق شعار سال گفت: سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»‌ نام‌گذاری شد و صنعت برق کشور به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی تولید، در همه بخش‌های کشور خود را موظف به ایفا نقش در تحقق شعار مذکور می‌داند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان‌کرد: صنعت برق کشور به عنوان نهاده اصلی و زیرساخت حیاتی در بخش‌های مختلف تولید اعم از فرآیندهای صنعتی، کشاورزی، خدمات و بازرگانی نقشی تعئین‌کننده و تقریبا غیرقابل جایگزین در همه حوزه‌های اقتصادی دارد.

رجبی مشهدی گفت: در راستا تحقق شعار سال، صنعت برق کشور خود را موظف می‌داند با اتخاذ راهکارهای مناسب زمینه را برای جهش تولید در همه حوزه‌های اقتصادی و نیز مشارکت حداکثری مردم در این زمینه مهیا کند و در این باره راهبردهایی سرلوحه صنعت برق کشور در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی، افزایش مشارکت مردم در بهینه سازی مصرف برق را یکی از این موارد برشمرد و ادامه‌داد: در سال‌های اخیر تغییر سبک زندگی به همراه برقی‌سازی بخش عمده‌ای از دستگاه‌های مورد استفاده مردم به همراه تغییرات اقلیمی، منجر به رشد شتابان مصرف برق در بخش خانگی شده است؛ این امر فشار بسیار بالائی به شبکه برق کشور به‌ویژه در ماه‌های گرم سال برای تامین برق پایدار بخش خانگی و بخش مولد کشور وارد می‌کند.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: یکی از راهبردهای اساسی صنعت برق کشور در سال جاری استفاده از ظرفیت بالای بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی است تا با جلب مشارکت حداکثری مردم نسبت به کاهش مصرف در این بخش، امکان افزایش توان خدمت‌رسانی به بخش‌های مولد صنعتی و خدماتی و کشاورزی فراهم شود.

وی بیان‌داشت: در همین راستا طرح های تشویقی در کنار برنامه‌های فرهنگ سازی به‌منظور بهینه‌سازی و کاهش مصرف در ایام گرم سال در این حوزه تدارک دیده شده است.

مدیرعامل توانیر گفت: از یک سو با پرداخت پاداش صرفه‌جویی به مصرف‌کنندگان به دنبال افزایش انگیزه مصرف‌کنندگان خانگی و تجاری برای کاهش مصرف خواهیم بود و از سوی دیگر، با طراحی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اطلاع رسانی سعی در افزایش آگاهی و حساسیت مردم کشورمان نسبت به اهمیت و جایگاه مصرف بهینه برق خواهیم داشت.

رجبی مشهدی، استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی نظیر ظرفیت‌های شبکه‌های ارتباطی جدید، اپراتورهای هوشمند انرژی و شرکت‌های خدمات انرژی را از جمله اقدام‌ها دانست و اضافه‌کرد: اپراتور هوشمند انرژی در سال جاری توسط توانیر و با همکاری بخش ارتباطات کشور راه اندازی شده و قصد دارد تا با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، آموزش و نیز پیاده‌سازی طرح‌های بهینه‌سازی مصرف اعلامی توسط توانیر با ابزارهای نوین، هوش مصنوعی و داده کاوی به عنوان سکوی ارتباطی و واسطه بین توانیر و مصرف‌کنندگان گرامی نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف توسط مصرف‌کنندگان برق به خصوص در بخش خانگی داشته باشد.

وی گفت: از سوی دیگر در بحث بهینه‌سازی مصرف برق با توجه به نقش بالا وسایل سرمایشی در مصرف برق در ایام گرم سال، صنعت برق برنامه‌های متنوعی برای جایگزینی کولرهای کم بازده و قدیمی با کولرهای جدید و پربازده در حال اجرا دارد که امید می‌رود با مشارکت مردم در اجرا این طرح، میزان مصرف برق در ایام گرم کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ در کنار این امر، بهینه‌سازی تجهیزات و لامپ‌های روشنایی معابر نیز در دست اجرا است تا از مصرف بهینه در این بخش نیز اطمینان حاصل شود.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: در اجرای همه طرح‌های بهینه‌سازی، تمرکز ویژه‌ای بر جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه نظیر گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی قابل معامله در بورس انرژی قرار داده شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از