حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
همه‌جانبه نگری اصل مهم قضاوت است
قائم مقام رئیس‌کل دادگستری استان تهران:

همه‌جانبه نگری اصل مهم قضاوت است

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: همه‌جانبه‌نگری از اصول بسیار مهمی است که بر این اساس قاضی جامعه‌شناس می‌بایست بر پایه اصول علمی، فنی و حقوقی و آینده‌نگری رای دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، حاجی رضا شاکرمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: قضا و قضاوت برگرفته از قسط و عدل است، یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن و اگر کسی مظلوم واقع شد دادگستری به داد او برسد، لازمه این مهم شجاعت، قاطعیت، اقتدار و بی‌طرفی در اجرای حکم است که قطعا سختی‌هایی به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه دادستان مدعی العموم و نماینده جامعه است، گفت: خداوند بالاترین نعمت به نام آزادی را به انسان داده است، در حکمی که صادر می‌شود باید سه مؤلفه رعایت قانون و مصلحت اجتماع، شخص و خانواده را در نظر داشت. 

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران اذعان کرد: همه جانبه‌نگری یکی از مسائل بسیار مهم است و قاضی باید جامعه‌نگر و جامعه‌شناس باشد و بر اساس اصول علمی، فنی و حقوقی و آینده‌نگری رای دهد، زیرا اثرات آن در جامعه ماندگار خواهد بود.

شاکرمی افزود: در اسلام حبس در موارد نادر وجود دارد، صدور حکم در مسائل کیفری و مجازات حبس یک استثنا بوده زیرا اصل بر این می‌باشد که باید مجازات دیگری در نظر گرفت، در احکام زندان باید سعی شود تا حد امکان نعمت آزادی از کسی سلب نشود مگر در موارد خاص، قاضی باید با آینده‌نگری و براساس فرهنگ منطقه حکم زندان را بدهد. 

وی ادامه داد: احکام مجازات باید با در نظر گرفتن اصلاح مجرم و با هدف بازگشت به خانواده باشد، قاضی باید اخلاق حرفه‌ای داشته، در هر شرایط مردم و مراجعین را تفهیم کند، باید سعه صدر داشته و رفتار، کردار، صحبت کردن و حتی نگاه کردن او جنبه اصلاحی داشته باشد زیرا مراجعین زمانی که کار درست و رفتار درست را مشاهده کنند برای تسهیل مشکل خود به دنبال آشنا و رابط نمی‌گردند اما اگر اینچنین نباشد سلامت دستگاه در ذهن آن شخص مخدوش می‌شود، اگرچه سالم باشد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: وظیفه داریم با رعایت اقتدار، شجاعت، سلامت و بی‌طرفی احترام مراجعین حفظ شود، زیرا در غیر این صورت مجرمان به مردم تعرض خواهند کرد، مجرمان باید مشاهده کنند که نماینده جمهوری اسلامی شجاعت و عدالت و اقتدار دارد و همه در برابر قانون مساوی هستند.

شاکرمی شجاعت، بی‌طرفی و صداقت را از ویژگی‌های رئیس پیشین دادگستری برشمرد و ابراز امیدواری کرد: رئیس دادگستری جدید نیز با صداقت، عدالت و رعایت احترام همچون گذشته به مشکلات مردم رسیدگی کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از