حالت تاریک
پنج‌شنبه, 27 اردیبهشت 1403

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

فیروزکوه به دلیل وجود طبیعت بکر و چشم‌انداز‌های فوق‌العاده خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای گردش و سفر در داخل کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، فیروزکوه یکی از مناطق زیبا و کوهستانی در شمال شرقی استان تهران است. آب و هوای فیروزکوه در فصل بهار و تابستان معتدل و خنک است که برای گردش و سفر بسیار مناسب است و یک فرصت خوب برای فرار از دمای گرم شهر‌ها و همراه با هوای خنک و طبیعت آرام وجود دارد.

این منطقه به دلیل وجود طبیعت بکر و چشم‌انداز‌های فوق‌العاده خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای گردش و سفر در داخل کشور است. کوه‌های پوشیده از درختان و گیاهان، دره‌های عمیق، رودخانه‌ها و چشمه‌های آب شیرین، همه به ایجاد یک چشم‌انداز زیبا و آرام کمک می‌کنند. به‌طور کلی، فیروزکوه با طبیعت زیبا و فعالیت‌های خارج از منزل متنوع خود، یک مقصد عالی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

دریاچه آهنک
دریاچه آهنک در حوالی شهر فیروزکوه قرار دارد و بین جا‌های دیدنی فیروزکوه قرار می‌گیرد. این دریاچه پر آب در میان مناطق خشک قرار گرفته و به‌دلیل طراوت دریاچه در منطقه‌ای بی‌آب و علف، جذابیت آن دو چندان شده است. آب دریاچه از بارندگی‌ها و چشمه‌های کوه پر می‌شود و سرشار از املاح معدنی است، به‌همین دلیل هم آب دریاچه غیرآشامیدنی است.

غار رودافشان
غار رودافشان در ارتفاعات روستایی با همین نام قرار گرفته است. دهانه این غار ۲۰ متر ارتفاع و ۲۹ متر طول دارد و از این نظر بسیار متفاوت است و از جذاب‌ترین جا‌های دیدنی فیروزکوه به‌شمار می‌آید. راهرو‌های این غار از ستون‌های استالاکتیت و استالاگمیت پوشیده شده‌اند و ظاهرش را بسیار زیباتر کرده‌اند. از نظر زمین‌شناسی، این غار در دوره کرتاسه تشکیل شده است.

تنگه واشی
تنگه واشی برای یک طبیعت‌گردی، گزینه بسیار مناسبی است. تنگه واشی به‌خاطر اینکه در نزدیکی جاده فیروزکوه است، در دسترس قرار دارد و رسیدن به آن کار نسبتاً راحتی است. رفتن به این تنگه برای روز‌های گرم سال توصیه می‌شود، چراکه چه بخواهید و چه نخواهید، باید برای طی کردن مسیر دو تنگه پیش رو، از داخل رودخانه عبور کنید. اگر فصل سرد سال را انتخاب کنید، قطعاً کار ساده‌ای را در پیشرو ندارید.

در تنگه اول کتیبه‌ای از صحنه شکار فتحعلی‌شاه را می‌بینید که جزئیات زیبایی در آن وجود دارد. پس از عبور از این تنگه، به دشتی می‌رسید که بخشی از آن درخت‌کاری است و قسمت شرقی آن دره‌ای است که امتداد آن به عباس‌آباد ورسک می‌رسد. مسیر تنگه را که ادامه دهید و وارد تنگه دوم بشوید، راه طولانی‌تری را در پیش دارید. انتهای این مسیر آبشاری وجود دارد که اگر اصول طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی را بدانید، می‌توانید از آبشار هم عبور کنید.

گردنه گدوک
گردنه گدوک بخشی زیبا و دیدنی از جاده فیروزکوه است که در بیشتر ایام سال هوای خنک و مناظر باشکوهی دارد. گردنه گدوک نامی است که برای مرتفع‌ترین بخش جاده فیروزکوه و مرز میان دو استان تهران و مازندران انتخاب کرده‌اند. این گردنه از جا‌های دیدنی استان تهران است. دسترسی مناسب، زیبایی‌های طبیعی، آب‌وهوای خنک و مطبوع و جاذبه‌های تاریخی متعدد، منطقه گردنه گدوک را در میان گردشگران محبوب کرده‌اند. آش رشته و آش دوغ سنتی و هیزمی در آشکده‌های متعدد گردنه گدوک طبخ و سرو می‌شود.

حمام روستای مهاباد فیروزکوه
 حمام روستای مهاباد فیروزکوه از دیدنی‌های فیروزکوه در استان تهران است. قدمت بنای این حمام به دوران قاجار بازمی‌گردد و شالوده آن مربوط به دوران صفوی است. این بنای تاریخی به تازگی مرمت شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

سیب‌لند
سیب‌لند در جاده تهران-فیروزکوه قرار دارد و دارای امکانات تفریحی و ورزشی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تله‌کابین، آموزش اسکی، گیم‌سنتر، پیست موتور چهارچرخ، فضای برف‌بازی و تیوب‌سواری و کافه و رستوران اشاره کرد. تله‌کابین سیب‌لند که با تجهیزات مدرن، در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و از ارتفاع بالایی نسبت به سطح دریا برخوردار است، از مرتفع‌ترین تله‌کابین‌های جهان به شمار می‌آید. گردشگران می‌توانند با استفاده از تله‌کابین در زمانی کوتاه به مکانی بلند در کوه برسند و علاوه بر تنفس هوای پاک، از چشم‌انداز جذاب دماوند لذت ببرند. تله‌کابین سیب‌لند دارای کابین‌های VIP و CIP است و امکان سرو غذا و برگزاری جشن در آن‌ها وجود دارد.

دریاچه سد نمرود
در شهر‌های پرجمعیت با هوای ناپاک و آلوده، افراد در جست‌و‌جوی مکان‌های تفریحی خوش‌آب‌وهوایی در نزدیکی محل سکونت خود هستند تا در روز‌های آخر هفته و تعطیلات، بتوانند سفری یک‌روزه و کوتاه‌مدت داشته باشند. شهرستان فیروزکوه در استان تهران با آب‌وهوای مطبوع و دل‌پذیر، یکی از مقاصد گردشگری مناسب به‌ویژه برای اهالی تهران است. دریاچه و سد نمرود یکی از جا‌های دیدنی فیروزکوه به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان را به خود جلب کرده است.

دریاچه لزور
دریاچه لزور، جاذبه‌ای طبیعی و زیبا در شمال روستای لزور و در مرز استان‌های تهران و مازندران است. این دریاچه میان بلندترین کوه‌های البرز شرقی قرار دارد و یکی از جا‌های دیدنی فیروزکوه به شمار می‌رود. نزدیکی دریاچه لزور به تهران توجه بسیاری از گردشگران را به این منطقه جلب می‌کند. روستا و دریاچه لزور به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع کوهستان، آب و هوایی بسیار خنک و دلپذیر دارد. در طول تابستان نیز این مناطق هم‌چنان خنک می‌مانند و گردشگران زیادی برای فرار از گرما راهی این نواحی می‌شوند.

پل ورسک
پل ورسک در جنگ جهانی دوم، چرچیل نخست‌وزیر انگلیس به این پل لقب پیروزی داد. ارتفاع این پل تاریخی و استراتژیک بیش از ۶۱ متر است و به همین دلیل در کتاب رکورد‌های گینس به ثبت رسیده است و در ارتفاعات روستایی با همین نام در شهرستان سوادکوه قرار دارد و از جا‌های دیدنی فیروزکوه تا ساری به حساب می‌آید. این پل یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران و از شاهکار‌های مهندسی شناخته می‌شود که در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسیده است. پل ورسک فقط مخصوص عبور قطار است و از پل‌های استراتژیک ایران محسوب می‌شود که تهران و شمال کشور را به یکدیگر وصل می‌کند.

تنگه میشینه مرگ
نام این تنگه از آمیزه میش و مرگ ساخته شده و به مجسمه‌های میشی در مسیر سنگلاخی و مرگ‌بار بودن آب آن برای پرندگان اشاره دارد. تنگه میشینه گرگ با آب‌وهوای معتدل، چشم‌انداز‌های بکر و دیدنی، مسیر‌های سنگلاخی و هیجان‌انگیز در نزدیکی روستای لزور واقع شده است. این تنگه مقصد بسیار مناسبی برای کسانی است که اهل هیجان هستند! زیرا مسیر این تنگه دارای پستی و بلندی‌های زیادی است و به‌راستی گام برداشتن میان صخره‌ها هیجان‌انگیز خواهد بود.

منبع: اقتصاد 24

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از