«تهران نیوز» گزارش میدهد؛
آسیب اختلالات یادگیری در مهارت تحصیلی
اختلالات یادگیری در کودکان میتواند تأثیرات منفی بر رشد تحصیلی و اجتماعی آنها داشته باشد، به همین منظور باید در دوران سنی چهار تا ۱۰ سال مورد بررسی و درمان قرار گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اختلالات یادگیری شامل مشکلات در خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و مهارتهای زبانی است، اگرچه برخی از کودکان ممکن است در سنین پایین دچار تأخیر طبیعی در یادگیری شوند ولی شناسایی و درمان زودهنگام اختلالات یادگیری قبل از ۶ سالگی میتواند به بهبود چشمگیر تواناییهای شناختی و اجتماعی آنها کمک کند. در این سنین، مغز کودکان انعطافپذیری بالایی دارد و مداخلات آموزشی و درمانی میتواند تأثیرات مثبتی بر روند یادگیری داشته باشد.
پیگیریهای تخصصی در دوران کودکی میتواند از بروز مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری کرده و به کودک کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتری در مدرسه و سایر محیطها حضور یابد و به فعالیت بپردازد. به منظور شناسایی بهتر اختلالات یادگیری، با درمانگر و دو خانواده کودکان دارای اختلال و اوتیسم در این حوزه به گفتگو پرداختیم.
تاثیر منفی اختلالات یادگیری در مهارت تحصیلی
وحید یزدانی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، به بررسی اختلالات یادگیری در کودکان پرداخته و نکات مهمی در خصوص علل و راهکارهای تشخیص و درمان این اختلالات بیان کرد.
وی اظهار داشت: اختلالات یادگیری در کودکان با ورود به کلاس اول نمایان میشود و دانشآموزان با مشکلات متعددی در زمینههای خواندن، نوشتن و ریاضیات روبهرو میشوند. این مشکلات میتواند در مراحل ابتدایی یادگیری، عزت نفس و اعتماد به نفس کودک را تحت تأثیر قرار دهد.
این درمانگر و مشاور کودکان تأکید کرد: کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، اغلب از لحاظ هوشی در سطح متوسط یا بالاتر هستند و اختلال یادگیری میتواند در مهارتهای تحصیلی آنها تأثیر منفی بگذارد.
یزدانی یادآور شد: اختلال یادگیری، که به آن ناتوانی یادگیری نیز گفته میشود، یک اختلال عصبی است که بر توانایی مغز در ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر میگذارد، بهطور کلی، ناتوانی یادگیری به معنای اختلال در یکی از فرآیندهای روانشناختی است که در درک یا استفاده از زبان، گفتار یا نوشتار دخیل بوده و ممکن است خود را در توانایی گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.
وی همچنین علائم اولیه اختلالات یادگیری را بهطور کلی چنین برشمرد: کودکان مبتلا به اختلال یادگیری معمولاً فاصله توجه کوتاهی دارند و در تمرکز مشکل دارند، حافظه ضعیف، عدم توانایی در پیروی از دستورالعملها، ضعف در هماهنگی دست و چشم و بدن، مشکلات در خواندن و درک مطلب، و دشواری در یادگیری مفاهیم جدید از دیگر علائم این اختلال هستند.
این عضو انجمن روانشناسان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: این کودکان معمولاً در یادگیری مواردی مانند الفبا، روزهای هفته و اعداد مشکل دارند و ممکن است دیرتر از دیگران صحبت کنند، همچنین دایره واژگان آنها معمولاً کامل نیست و توانایی ضعیفی در خواندن یا نوشتن متن دارند.
یزدانی تصریح کرد: علل بروز اختلالات یادگیری در کودکان کلاس اول میتواند متنوع باشد، سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی، خطرات دوران بارداری و نوزادی، آسیبهای روانی، ضربات جسمی و قرار گرفتن در معرض آلودگیهای زیستمحیطی میتوانند از جمله عواملی باشند که موجب بروز اختلالات یادگیری در کودکان میشوند.
وی تأکید کرد: تشخیص اختلالات یادگیری باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود و هرگونه اقدام درمانی باید بر اساس تشخیص دقیق و شرایط فردی کودک صورت گیرد. متخصصان میتوانند با استفاده از روشهای مختلف ارزیابی، به تشخیص دقیق و درک بهتر از اختلال یادگیری کودک کمک کنند تا برنامههای آموزشی و درمانی مناسبی برای بهبود وضعیت او طراحی شود.
این درمانگر و مشاور کودکان عنوان کرد: برخورد صحیح و حمایت خانوادهها، معلمان و متخصصان میتواند نقش مهمی در بهبود وضعیت کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ایفا کند. همکاری مستمر و توجه به نیازهای فردی هر کودک، میتواند به رشد و پیشرفت آنها در زمینههای مختلف کمک کند.
یزدانی در نهایت گفت: آگاهی از اختلالات یادگیری و نحوه مدیریت آنها در مدارس و خانوادهها، میتواند گام بزرگی در بهبود شرایط تحصیلی و اجتماعی کودکان باشد.
چالشهای کودک مبتلا به اوتیسم
مراجعهکننده کودک اوتیسمی از مشکلات روزمره و رفتارهای اشتباه مردم درباره فرزندشان صحبت کردند.
مادر یک کودک مبتلا به اوتیسم در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «تهران نیوز» اظهار داشت: ما هر روز با سوءتفاهمهای زیادی مواجهیم، بسیاری از مردم نحوه رفتار درست با کودکان اوتیسم را نمیدانند و با نگاههای عجیب و غریب یا کلماتی ناخواسته ما را تحت فشار قرار میدهند.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در مکانهای عمومی مانند پارکها و مراکز خرید اتفاق میافتد؛ جایی که رفتار کودک ممکن است به دلیل ویژگیهای اوتیسم، غیرمعمول به نظر برسد، در این مواقع مردم گاهی بیحوصلگی نشان میدهند یا با نگاههای قضاوتآمیز، ما را تحت فشار بیشتری میگذارند.
پدر این کودک نیز به اهمیت آگاهیرسانی تاکید کرد و گفت: آموزش عمومی میتواند به طور قابل توجهی رفتارهای اجتماعی را بهبود بخشد و ما امیدواریم نهادهای مسئول برنامههای ویژهای برای افزایش آگاهی عمومی اجرا کنند، حمایت از کودکانی مانند فرزند ما میتواند زندگی آنها را بهبود بخشیده و از فشارهای اجتماعی بکاهد.
این خانواده همچنین از مردم خواستند که با مهربانی و درک بیشتری با این مسائل برخورد کنند و به جای قضاوت، آماده یادگیری درباره اوتیسم و کمک به ایجاد محیطی دوستانهتر برای کودکان و خانوادههای آنها باشند.
عدم اعتماد به نفس با مشکل لکنت زبان
خانواده کودک هشت سالهای که با مشکل لکنت زبان دست و پنجه نرم میکند و طبق درمانگر کودک باید در کلاسهای مراکز گفتار درمانی به صورت مرتب شرکت کرده تا به نتیجه مطلوب برسد، از تلاشهای خود برای درمان این مشکل سخن گفتند.
مادر این کودک دارای اختلال در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی «تهران نیوز» اظهار کرد: فرزندش پس از شرکت در کلاسهای گفتار درمانی، پیشرفتهای قابل توجهی داشته و همچنان به پیگیری درمان ادامه میدهند.
وی همچنین تاکید کرد: با حمایت خانواده و برنامههای درمانی، امید دارند که کودکشان به زودی قادر به برقراری ارتباط روانتر و طبیعیتر با دیگران باشد.
مشکل لکنت زبان میتواند تاثیر زیادی بر یادگیری دروس داشته باشد، بسیاری از دانشآموزان با این اختلال، هنگام بیان مطالب در کلاس با دشواری مواجه میشوند، که میتواند اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد و روند یادگیری را کند و آهسته کند.
کارشناسان آموزشی تاکید دارند: با استفاده از روشهای درمانی مناسب مانند گفتار درمانی و حمایتهای روانی، این مشکل قابل مدیریت است و میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمک کند. همچنین، توجه معلمان و همکلاسیها به این مشکل میتواند باعث کاهش استرس و تسهیل روند یادگیری برای این افراد شود.
انتهای خبر/