حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

مدارس تهران جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی نیست

مدارس تهران جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی نیست

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با نامتناسب خواندن سرانه‌های آموزشی و دانش‌آموزی در استان تهران، گفت: با وجود احداث یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس در سال ۱۴۰۲، اختلاف معناداری بین جمعیت دانش‌آموزی و مدارس وجود دارد.

حمیدرضا خان‌محمدی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: مسئله حاشیه‌نشینی در تهران پدیده‌ای بسیار مشهود است و این تراکم جمعیتی مشکلاتی را در زمینه سرانه‌ها و فضاهای آموزشی ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود مشاغل کاذب در تهران، سیل جمعیت به این استان به راه افتاده و موجب سکونت آن‌ها در حاشیه‌های پایتخت شده، از سویی مسئله حضور اتباع نیز مزید بر علت شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به تراکم جمعیت دانش‌آموزی در مناطق حاشیه‌ای و همجوار تهران‌، خاطرنشان کرد: بر این اساس و به منظور ارتقاء سرانه‌های آموزشی در این مناطق کوشیده‌ایم علاوه بر منابع و اعتبارات داخلی، از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان نیز بهره ببریم.

خان‌محمدی تأکید کرد: در این راستا سال گذشته ۲۲ مدرسه با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان برای فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان اتباع احداث شده، اما به تناسب جمعیت اتباع نیاز است سالانه حداقل یکصد مدرسه برای تحصیل این دانش‌آموزان آماده‌سازی شود.

وی با محدود خواندن منابع بودجه‌ای و تأثیر آسیب تحریم‌ها بر جلوگیری از شتاب‌بخشیدن به ساخت واحدهای آموزشی، افزود: کمبود سرانه‌ها مشکلاتی را برای حوزه تعلیم و تعلم ایجاد کرده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: با وجود همه این محدودیت‌ها با استفاده از اعتبارات دولتی و ظرفیت عظیم خیرین مدرسه‌ساز، یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس در استان تهران با تمرکز شهرستان‌های استان احداث و تحویل داده شده است.

خان‌محمدی اظهار کرد: در همه شهرستان‌های استان تهران با وجود رشد هفت‌دهم درصدی سرانه‌های آموزشی، اما با وجود افزایش سکونت و ساخت و سازهای انجام شده، اختلاف معناداری بین جامعه دانش‌آموزی با سرانه‌های آموزشی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت، در همه شهرستان‌های استان تهران با وجود رشد جابجایی جمعیت، کمبود سرانه آموزشی احساس می‌شود.

به گزارش تهران نیوز، آمارهای رسمی از سکونت نیمی از اتباع ساکن کشورمان، در شهرستان‌های استان تهران خبر می‌دهد و این تراکم جمعیتی مشکلاتی را در زمینه تأمین سرانه‌ها از جمله سرانه‌های آموزشی ایجاد کرده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از