افتتاح تولید انبوه قطار مترو ملی در ری
آئین افتتاح خط تولید انبوه قطار مترو ملی با حضور معاون علمی رئیس جمهور، مسئولان کشوری و محلی در باقرشهر شهرستان ری برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، مراسم آئین آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی در باقرشهر شهرستان ری با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهوری، علی رضا زاکانی شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران، ری، پردیس، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان شهری و کارکنان واگنسازی تهران در پایانه فتحآباد برگزار شد.
پروژه قطار ملی برای من نوستالژی است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با حضور در این مراسم اظهار کرد: برای اینکه قطار ملی شدنی بشود اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگنهای جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.
حسین افشین ادامه داد: نیت کردیم و ساختیم. آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد. پس از ساخته شدن باید تست میکردیم که تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد. اگر روند درست پیش میرفت کار زودتر انجام میشد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمان برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول میکشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکانپذیر خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از آغاز خط تولید واگنهای مترو، عنوان کرد: پروژه قطار ملی برای من نوستالژی است، همچنین خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی کنند و نوع صندلیها و تهویه باید مناسب باشد.
تامین منابع مالی 70 میلیون دلاری دولت
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور با اشاره به تامین منابع مالی این پروژه مطرح کرد: ۷۰ میلیون دلار از سوی دولت برای آن در نظر گرفته شده که ۲۷ میلیون دلار تامین شده است و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند.
نظریان افزود: بیش از ۲۵ شرکت دانشبنیان در این امر همکاری میکنند. ما دوست داریم که پروژههای بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریلهای قطار پرسرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن، با همین متخصصان داخلی میتوانیم کار را جلو ببریم. فعلا یک مسیر اصفهان-تهران را داریم که ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران در این مراسم بیان کرد: به دلیل تامین نیازهای ناوگان مترو سال ۹۹ طرح ساخت قطار ملی و همچنین تولید انبوه قطار مترو انجام شد.
علیرضا شیخ طاهری افزود: میزان داخلیسازی در ساخت واگن کمتر از ۳۰ درصد در سال ۹۹ بود که با تلاش شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا و تلاش مهندسان و متخصصان کشورمان اکنون میزان داخلیسازی واکنهای مترو به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: امسال دو رام قطار ملی با هفت واگن جهت بهره برداری تحویل شهرداری تهران میشود.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران اظهار داشت: طبق قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو بین شرکت متروی تهران و شرکت واگن سازی تهران با تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید میرود تا قبل از پایان سال جاری دو رام قطار (هفت واگنه) ملی مترو به بهرهبرداری برسد؛ البته شرکت واگن سازی تهران معطل شروع قرارداد نبوده و از چندی پیش مقدمات آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو را سپری کرده و اقدامات لازم برای تسریع و تحقق تعهدات خود را انجام داده است.
منبع: ایرنا
انتهای خبر/