حالت تاریک
چهارشنبه, 28 شهریور 1403
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

نقش بانوان در جاودانگی جوامع اسلامی

نقش بانوان در جاودانگی جوامع اسلامی

یکى از حوادث مهم و منحصر به فرد تاریخ اسلام که تحولى اساسى و بنیادین در جامعه اسلامى ایجاد کرد، و در تاریخ اسلام رنگ جاودانگى به خود گرفت، نقش زنان و بانوان در قیام سالار شهیدان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، یکى از حوادث مهم و منحصر به فرد تاریخ اسلام، قیام امام حسین (ع) است که محصول مشترک ایثار و فداکارى زنان و مردان مى‏باشد و براى همه مسلمانان، آزاد مردان و آزاد زنان جهان الگو و اسوه هستند.

مردانى که در قیام عاشورا حماسه آفریدند، هر کدام دست‏‌پرورده و تربیت‏ شده دامان زنان شجاع، باایمان، فداکار و مؤمنى بودند که این چنین فرزندانى به اسلام و جامعه اسلامى تحویل دادند.

زنان علاوه بر آنکه از جهت تربیت حماسه‌‏سازان کربلا، در قیام عاشورا نقش مهمى را ایفا کردند، از جهت تشویق و ترغیب همسران و فرزندان خویش چه پیش از عاشورا و چه در روز عاشورا و در گیراگیر نبرد نیز سهم بسزایى داشتند.

نقش بانوان در جاودانگی جوامع اسلامی

نقش بانوان تنها مادر و همسر بودن نیست

حجت الاسلام کاظم موئینه در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: حضور بانوان، زنان و خانواده با قیام امام حسین (ع) عجین شده است؛ از ابتدای قیام  امام حسین (ع) زنان و بانوان در کنار ایشان حضور داشتند.

وی گفت: شخصیت‌های بزرگی در قیام عاشورا می‌بینید مثل زهیر که مسیر او اشتباه بود اما یک بانوی صالحه، شجاع، متدین و آگاه مسیر او را عوض می‌کند؛ زهیر به مسیری که امام حسین (ع) پاگذاشته وارد می‌شود؛ اگر این زن نبود نامی از زهیر هم در مسیر امام حسین (ع) نبود؛ یا وهب نصرانی با تشویق و صحبت‌های مادر خود در راه امام حسین (ع) قرار می‌گیرد و جان خود را در این را می‌دهد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه فیروزکوه اشاره کرد: سیره حضرت زینب (س) به بانوان این پیام را می‌دهد که نقش بانوان تنها همسرداری و مادری کردن نیست؛ این‌ها یکی از نقش‌های ذاتی بانوان است ولی بانوان در اجتماع و جامعه نیز نقش دارند.

روشنگری حضرت زینب (س) یزید را رسوا کرد

حجت الاسلام موئینه با بیان نقش آگاه بخشی حضرت زنیب (س) در شام، تصریح کرد: تاریخ را ورق بزنید می‌بینیم شهر شام هیچ تصور و نگاه مثبتی به امیرالمومنین (ع) و خانواده اهل بیت(ع) ندارند ولی وقتی با آن آگاه سازی و روشنگری حضرت زینب (س) مواجه می‌شوند همسر یزید برای امام حسین (ع) مجلس روضه برگزار می‌کند؛ وقتی در شام مردم آگاه می‌شوند یزید رسوا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی واقعه کربلا یا زندگینامه حضرت زینب (س) را می‌بینیم در می‌یابیم حضرت زینب (س) تکلیف مدار است، نه اینکه فقط بخواهد ماموریتی را انجام دهد؛ حضرت زینب (س) بر اساس تکلیف عمل می‌کردند؛ نقش حضرت زینب (س) در دگرگونی و تحول مردم فریب خورده کوفه و شهرهای دیگر و مردم شام که غیرقابل انکار است. 

بانوان زینبی در فتنه از حریت و آزادگی زن دفاع کردند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه فیروزکوه افزود: بانوان ایرانی به عنوان پرورش یافتگان مکتب زینبی باید علاوه بر همسرداری و فرزندپروری تکلیف خود را در قبال جامعه نیز ادا کنند؛ همانطور که حضرت زنیب (س) علم قیام امام حسین (ع) را بلند کرد، بانوان ما در قیام انقلاب اسلامی نیز نقش آفرین بودند، امروز نیز روشنگری بانوان نقش مهم و تاثیرگذاری در جامعه دارد.

وی با اشاره به فتنه زن، زندگی و آزادی تاکید کرد: در این فتنه دشمن با استفاده از حربه زن وارد شد که انقلاب را زمین بزند؛ چقدر زنان و بانوان ما وارد شدند و در این عرصه از مقام زن، حریت و آزادگی زن دفاع کردند، برای حفظ حریم جامعه و خانواده در هر عرصه ای که امکان دارد زنان باید به تاثی از روشنگری حضرت زینب (س) اقدام کنند.

نقش بانوان در جاودانگی جوامع اسلامی

نقش و جایگاه زن در دین مبین اسلام بی‌نظیر است

همچنین علی اکبر اسفندیار در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: اهمیت و ارزشی که دین مبین اسلام به نقش و جایگاه زن می‌دهد بی‌نظیر است و نمونه آن در هیچ ادیان و مذهبی دیده نمی‌شود.

وی گفت: زنان در جوامع غربی مدعی حقوق بشر و به ظاهر متمدن هیچ گاه احساس امنیت نمی‌کنند، امروزه اکثر زنان غربی و اروپایی از زندگی خود راضی نیستند و از نوع رفتار خشونت آمیز و تحقیر و استفاده ابزاری و بردگی ابزار شکایت دارند.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد فیروزکوه بیان کرد: تربیت انسانی و ارزش والای انسان از دامن زن با ایمان شکل می‌گیرد، امروز الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار، صبر و استقامت حضرت زینب (س) است. 

اسفندیار با اشاره به نقش حضرت زینب (س) در حفاظت از جایگاه خانواده پس از واقعه کربلا عنوان کرد: پس از واقعه عاشورا امام سجاد (ع) بر اساس حکمت الهی شدیداً بیمار بودن که اگر این بیماری نبود شاید ایشان نیز در کربلا شهید می‌شد، در آن زمان تدابیر و اقدامات حضرت زنیب (س) بود که سبب حفاظت از کاروان اسرا می‌شد، چه بسا در زمانی دشمن اموی قصد داشت امام سجاد (ع) را به شهادت برساند که حضرت زینب (س) خود را سپر بلای ایشان کرد.

وی افزود: قیام‌های بعد از روشنگری حضرت زینب (س) را در تاریخ می‌بینید ک انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس ما نیز به تاثی از قیام عاشورا و روشنگری حضرت زینب (س) است و زنان نقش غیر قابل انکاری داشتند.

خانواده مهمترین رکن یک جامعه است

رئیس دانشگاه پیام نور فیروزکوه با اشاره به نقش خانواده در جامعه امروز عنوان کرد: خانواده مهمترین رکن یک جامعه است و اگر خانواده دچار آسیب شود جامعه آسیب می‌بیند، دشمن در یک‌‌ دهه اخیر برنامه‌های رسانه‌ای زیادی در خصوص تغییر سبک زندگی اسلامی داشت تا نقش زن مسلمان را به انحراف بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ حریم جامعه و خانواده در هر عرصه‌ای که امکان دارد زنان باید به تاثی از روشنگری حضرت زینب (س) اقدام کنند.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از