حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

قلعه‌نو؛ نگین سبز استان تهران

قلعه‌نو؛ نگین سبز استان تهران

بخش قلعه‌نو به عنوان نگین سبز استان تهران، با وجود بهره‌مندی از مواهب طبیعی و اراضی حاصلخیز کشاورزی، در مقایسه با دیگر بخش‌های شهرستان ری شتاب کمتری در مسیر پیشرفت و توسعه‌ داشته و نیازمند چتر حمایتی گسترده‌تری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، قلعه‌نو یکی از بخش‌های زیرمجموعه شهرستان ری است که کشاورزی و دامپروری در آن رونقی بسیار دارد و آن را نگین سبز پایتخت می‌نامند.

در راستای اجرای سیاست‌های دولت مبنی بر تأمین دانه‌های روغنی و کاهش میزان واردات آن‌ها، بخش قابل توجهی از سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در بخش قلعه‌نو به کشت ذرت اختصاص یافته و مزارع گسترده و وسیع ذرت، مناظر زیبایی را خلق کرده و به تماشای رهگذران گذاشته‌اند.

وجود شهرک‌های صنعتی عشق‌آباد و حضرت ولیعصر (عج) فرصت مناسبی را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی فراهم آورده همچنین جاذبه طبیعی دریاچه عشق‌آباد بستر مناسبی را برای تولید و پرورش انواع ماهیان گرمابی مهیا کرده است.

قلعه‌نو با وجود برخورداری از پتانسیل‌های عظیم خدادادی، سهمی ناچیز در توسعه و تقویت زیرساخت‌های عمرانی و شهری داشته و در مقایسه با دیگر بخش‌های شهرستان ری کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌هایی دارد.

دریاچه عشق‌آباد، بستر تولید ۷۰ تُن ماهی در قلعه‌نو

بخشدار قلعه‌نو گفت: قلعه‌نو به عنوان نگین سبز کشاورزی شهرستان ری، در مجموع ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این مجموع ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار به کشت ذرت، ۸۵۰ هکتار به کشت سبزیجات و ۴۵۰ هکتار به کشت یونجه و صیفی‌جات اختصاص می‌یابد.

سید امیر اسحاقی بیان کرد: در راستای حفظ امنیت غذایی و تولید محصولات استراتژیک، در فاصله سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ سطح زیر کشت دانه‌های روغنی با افزایش ۵ برابری، از ۲۰ به ۱۰۰ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی به منظور ارتقاء دانش بهره‌برداری برای هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: سالانه علاوه بر برداشت ۴۵ هزار تُن گندم، به ترتیب ۴۷۰ و ۴ هزار تُن ذرت علوفه‌ای و جو نیز از سطح اراضی کشاورزی قلعه‌نو برداشت می‌شود.

بخشدار قلعه‌نو همچنین به فعالیت ۱۵۰ واحد دامداری پرورش دام و سنگین در این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: علاوه بر صدور ۷۰ مجوز گلخانه‌ای، با توجه به بهره‌مندی از ظرفیت دریاچه عشق‌آباد، ۷۰ تُن ماهیان گرمابی در این دریاچه پرورش می‌یابد.

اسحاقی از شهرک‌های صنعتی عشق‌آباد و حضرت ولیعصر (عج) به عنوان ظرفیت‌های قلعه‌نو در حوزه تولیدی و صنعتی یاد و تأکید کرد: در حوزه فضاهای آموزشی، افتتاح، مقاوم‌سازی و بازسازی سه مدرسه در روستاها و شهر قلعه‌نو با هدف افزایش سرانه آموزشی در حال انجام است.

قلعه‌نو دگردیسی می‌خواهد

فرماندار شهرستان ری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در قلعه‌نو، گفت: بخش قلعه‌نو نیازمند دگردیسی‌ و تلاش و برنامه‌ریزی مضاعفی است، در مقایسه با دیگر بخش‌های شهرستان ری سرعت رشد و توسعه در آن شتاب گیرد.

مهدی باب‌الحوائجی اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در حوزه مدیریت شهری باید به جد پیگیری شود، این است که فعالیت‌ها بر اساس طرح و نقشه پیگیری و اجرایی شوند، همچنین شهرداری بایستی پیگیری‌ها برای تبدیل طرح هادی روستایی به شهری و سپس طرح جامع و تفصیلی شهر را تا حصول نتیجه ادامه دهد.

وی با اشاره به بهره‌مندی شهرستان ری از ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده سه شهرستان، تصریح کرد: بخش قلعه‌نو با تشکیل تعاونی آب‌بَران، می‌تواند سهمی از تخصیص این پساب را برای خود داشته باشد.

فرماندار شهرستان ری با اشاره به افتتاح پروژه پایش تصویری در روستای قمی‌آباد، افزود: بخش قلعه‌نو بایستی برای بهره‌گیری از پایش تصویری به منظور کنترل ترافیک و  مقابله با تخلفات رانندگی، افزایش استفاده از دوربین‌های  پایش تصویری در مناطق شهری و روستایی را در دستور کار قرار دهد.

باب‌الحوائجی همچنین به پائین بودن سرانه فضای سبز در بخش قلعه‌نو اشاره کرده و با ناکافی خواندن سرانه ۷۵ سانتی‌متری، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها برای ارتقاء سرانه فضای سبز تا دو متر پیگیری و اجرایی شود.

وی سپس در خصوص طرح درخواستی مبنی بر ایجاد و استقرار ایستگاه تاکسی‌ در شهر ری به منظور تسهیل در تردد مردم ساکن در بخش قلعه‌نو، گفت: این موضوع را با انجام مکاتبات از سوی بخشداری انجام می‌شود.

قلعه‌نو؛ نگین سبز استان تهران

نیمی از جمعیت قلعه‌نو اتباع هستند

شهردار قلعه‌نو با اشاره به سکونت بیش از ۱۲ هزار نفر در این شهر، گفت: از این مجموع، حدود نیمی از شهروندان شهر قلعه‌نو را اتباع تشکیل می‌دهند.
سیامک علیجانی بیان کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز در شهر قلعه نو ۷۵ سانتی‌متر است که با بهره‌برداری از یک بوستان و بلوار شهری، به بیش از یک متر مربع افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۶ تُن زباله تر و دو تُن زباله خشک از سطح شهر قلعه‌نو جمع‌آوری می‌شود، خاطرنشان کرد: قریب ۸۰ درصد بافت شهر را مناطق فرسوده تشکیل می‌دهد و با وجود تسهیلات شهرداری به منظور نوسازی واحدهای مسکونی از جمله رایگان کردن پرداخت عوارض، مشکلاتی مانند وجود واحدهای کوچک‌مقیاس به مانعی برای نوسازی این بافت تبدیل شده است.

شهردار قلعه‌نو از نبود طرح هادی شهری به عنوان یکی دیگر از مشکلات این شهر یاد و تاکید کرد: روند تصویب طرح هادی از طریق دفتر فنی استانداری تهران در حال پیگیری است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از