حالت تاریک
دوشنبه, 24 اردیبهشت 1403
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

رکورد صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده شکسته شد

رکورد صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده شکسته شد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سال گذشته رکورد صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای مستقر در بافت فرسوده شهری در کشور شکسته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در کشور ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در کشور وجود دارد.
وی بیان کرد: با این تفاسیر درصورتیکه جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.
وی با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، مانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات انجام شود.
آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.
وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشیم.
وی از اعضای شورا به عنوان سفیران بازآفرینی شهری  مطالبه‌گران حقوق مردم یاد و تأکید کرد: دستگاه‌های اجرابی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.
وی حق اشتغال را دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغالزایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.
وی از ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت و ساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خبر و ادامه داد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت و ساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از