
مدیرکل اسبق روابط عمومی استانداری تهران مطرح کرد:
روابط عمومی هوشمند، کلید اعتمادسازی در عصر دیجیتال
مدیرکل اسبق روابط عمومی و امور بینالملل استانداری تهران، به تشریح نقش روابط عمومی در عصر دیجیتال پرداخت و بر لزوم بهرهگیری هوشمندانه از فناوریهای نوین در جهت اعتمادسازی میان مردم و سازمانها تأکید کرد.
محمد صائبی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، با اشاره به تحولاتی که دنیای دیجیتال در حوزه ارتباطات ایجاد کرده است، اظهار کرد: امروزه دیگر استفاده صرف از ابزارهای فناوری مانند هوش مصنوعی کافی نیست، بلکه نیاز به روابط عمومی هوشمند و با درک بالا داریم. صداقت در کلام، بیان درست و بهجای مسائل و نزدیکی پاسخها به دغدغهها و افکار مردم از مهمترین ابزارهای ایجاد اعتماد و ارتباط مؤثر با مخاطب است.
وی افزود: روابط عمومی موفق باید بتواند با مخاطب ارتباط عمیق برقرار کند؛ وقتی پاسخهای ما با زندگی روزمره و نگاه مردم همسو باشد، آنها میپذیرند و همراهی میکنند. در این میان حتی پیشرفتهترین تکنولوژیها نیز در برابر روشهای سنتی همچون گفتگوی دوطرفه و شنیدن دغدغهها سر تعظیم فرود میآورند. چرا که یکی از مؤثرترین راههای اقناع مخاطب، شنیدن و پاسخ دادن شفاف به ابهامات است.
برنامههای توسعه مهارت کارکنان روابط عمومی
مدیرکل اسبق روابط عمومی استاندادی تهران در ادامه با اشاره به تجربیات خود در دوران مسئولیتش، از مجموعهای از برنامههای کاربردی برای ارتقاء مهارتهای ارتباطی کارکنان روابط عمومی سخن گفت که از جمله این اقدامات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. شبکهسازی بین مدیران روابط عمومی در سطوح مختلف و شهرهای گوناگون استان تهران
۲. برگزاری همایشهای تخصصی و آموزشی ویژه کارکنان و مدیران روابط عمومی
۳. ارزیابی مستمر عملکرد مدیران روابط عمومی برای شناخت نقاط ضعف و قوت
۴. برگزاری نخستین جشنواره تجربهنگاری مدیران روابط عمومی در سطح دستگاهها
۵. تهیه و ارسال جزوات آموزشی در زمینه فنون ارتباطی و مهارتهای رسانهای
پاسخگویی شفاف، نیازمند تثبیت جایگاه روابط عمومی
صائبی در بخش دیگری با انتقاد از عدم تثبیت جایگاه ساختاری روابط عمومیها در برخی دستگاهها خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای ما که در دولت شهید رئیسی تا حدودی محقق شد اما دوباره به وضعیت پیشین بازگشت، جایگاه پستی مدیران روابط عمومی بود. روابط عمومی باید هم بهعنوان یک پست اجرایی مهم و هم بهعنوان مشاور و بازوی فکری رئیس دستگاه شناخته شود.
وی افزود: تا زمانی که کارشناسانی مرتبط و آگاه به حوزه روابط عمومی در این پستها منصوب نشوند، نمیتوان انتظار مدیریت و پاسخگویی مناسب در شرایط بحرانی یا اجرای عملیات روانی مؤثر را داشت. خوشبختانه هنوز هم مدیرانی از جنس روابط عمومی در برخی دستگاهها حضور دارند که امیدواری را حفظ کردهاند، اما این وضعیت نیازمند نگاه ویژه دولت برای ساماندهی و ارتقاء جایگاه روابط عمومی است.
در پایان، این کارشناس روابط عمومی بر این نکته تأکید کرد که روابط عمومی در عصر دیجیتال تنها با تلفیق فناوری، صداقت و درک انسانی میتواند نقش خود را در اعتمادسازی ایفا کند و تبدیل به بازوی اصلی سازمانها در ارتباط با افکار عمومی شود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!