حالت تاریک
سه‌شنبه, 29 خرداد 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد:

جریان‌سازی اعتاب مقدسه در اجرای برنامه‌های فرهنگی

جریان‌سازی اعتاب مقدسه در اجرای برنامه‌های فرهنگی

از مهمترین اهداف برگزاری اجلاسیه اعتاب مقدسه و فعالیت کارگروه‌های زیرمجموعه آن، جریان‌سازی فرهنگی و قرآنی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران یادگار آیت‌الله رئیسی در زمان تولیت آستان مقدس رضوی است. 

با تلاش‌ها و پیگیری های آیت‌الله رئیسی، نخستین اجلاسیه اعتاب مقدسه جهان اسلام به میزبانی کشور ایران و با حضور اعضایی از تولیت‌های آستان‌های مقدس عراق و سوریه در حرم امام رضا (ع) برگزار شد. 

پس از آن نیز چندین جلسه با حضور تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام با عنوان اجلاسیه اعتاب در کشور عراق و در شهرهای کربلا و کاظمین برگزار شد، تاکنون ۶ جلسه اجلاسیه اعتاب مقدس کشور با حضور تولیت‌های آستان‌های مقدس در کشور برگزار شد. 

ذیل این اجلاسیه، کمیته نمایندگان با حضور از تولیت‌های آستان‌های مقدس امام رضا، حضرت عبدالعظیم و حضرت احمد ابن موسی علیهم‌السلام، حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه و بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

ذیل این کمیته نیز کارگروه‌های اجرایی و تخصصی ایجاد شده که یکی از این کارگروه‌های بسیار مهم، کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدس است که تاکنون با برگزاری ۶۳ جلسه به طرح موضوعات فرهنگی و قرآنی پرداخته است.

جریان‌سازی اعتاب مقدسه در اجرای برنامه‌های فرهنگی

برنامه‌ریزی برای آموزش مفاهیم قرآنی در اعتاب مقدسه

دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدس در حاشیه برگزاری نشست کارگروه فرهنگی قرآنی به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، با اشاره به برگزاری شصت و سومین جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: تعداد جلسات برگزار شده این کارگروه از ابتدای فعالیت تاکنون در نوع خود کم‌نظیر است. 

معتز آقایی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات مستمر و منظم   کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدس حاکی از مهم بودن این فعالیت‌ها برای اعضای کارگروه بوده و هدف از برگزاری این جلسات، هم‌افزایی و انجام اقدامات مشترک است. 

وی یکی از دستورات شصت و سومین جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی را بررسی مشکلات مراکز فعالیت‌های قرآنی در کشور دانست و افزود: در این جلسه دولتی بودن بیشترین تعداد مؤسسات قرآنی و کمرنگ بودن حضور مردم در برپایی این مؤسسات به عنوان یکی از آسیب‌های مراکز فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی عنوان شد. 

دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدس برگزاری موفق و باشکوه همایش‌های عظیمی همچون اربعین حسینی را به دلیل مردمی بودن آن‌ها دانست و بر اهمیت مشارکت مردم در اجرای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی تاکید و تصریح کرد: برنامه‌ریزی در جهت حفظ، قرائت و آموزش مفاهیم و معارف قرآنی در آستان‌ها و اعتاب مقدس ضروری است. 

آقایی از فعالیت مشترک اعضای کارگروه قرآنی و فرهنگی در فضای مجازی و رسانه‌ای به عنوان دیگر دستور کار این جلسه یاد و عنوان کرد: کارگروه ویژه این مهم برگزار و تولی‌گری آن به آستان قدس رضوی سپرده شده است. 

وی تاکید کرد: در جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی بر تعامل این کارگروه با کارگروه فضای مجازی و رسانه‌ای در تولید محتوا و بارگزاری در سایت‌ها تاکید شد: انجام اقدامات مشترک و هم‌افزایی در عید ولایت (قربان تا غدیر) دیگر دستورالعمل این جلسه بود و مقرر شد کار مشترکی در برگزاری مسابقه حفظ خطبه غدیر برگزار و به ۱۱۰ نفر جوایزی اهدا شود.

جریان‌سازی اعتاب مقدسه در اجرای برنامه‌های فرهنگی

برنامه‌های فرهنگی به کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی می‌انجامند

مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب متبرکه از سال ۹۷ تاکنون موفق به برگزاری ۶۳ جلسه شده است. 

سید محمدکاظم موسوی متقی خاطرنشان کرد: یکی از دستورات جلسات کارگروه قرآنی و فرهنگی، تاکید بر طراحی و اجرای فعالیت‌های مشترک بین آستان‌های متبرکه است، بخش از برنامه‌های این کارگروه اقدامات متداول قرآنی همچون اجرای طرح‌های «زندگی با آیه ها» و «من قرآن را دوست دارم» است که در طی سال اجرا می‌شوند.

وی نامحسوس و ناملموس بودن را تفاوت فعالیت‌های فرهنگی با سایر اقدامات دانست و تاکید کرد: جنس اقدامات قرآنی و فرهنگی کیفی است و خروجی آن را باید در کاهش نرخ  آسیب‌های اجتماعی و افزایش فضایل اخلاقی در جامعه مشاهده کرد. 

مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مسائل کیفی، فرهنگی و قرآنی را نمی‌توان با معیار کمیت ارزیابی کرد، ادامه داد: افزایش حضور مردم در مراسمات مذهبی و خیرخواهانه نشانگر نیل جامعه به سمت فضائل اخلاقی و کاهش پرونده‌های آسیب‌های اجتماعی در دادگاه‌های کشور گواه اثرگذاری اینگونه اقدامات کیفی است.

اجرای موفق طرح ‌«من قرآن را دوست دارم»

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) به شکل‌گیری اجلاسیه تولیت‌های اعتاب جهان اسلام با هدف همفکری، همکاری و هم‌افزایی اشاره کرد و گفت: ذیل این اجلاسیه، کمیته نمایندگان به منظور پیگیری موضوعات و اقدامات مشترک در اعتاب مقدس تشکیل شد. 

حجت‌الاسلام سید احمد مشرف خاطرنشان کرد: رسالت کارگروه‌ها قرآنی و فرهنگی اعتاب به عنوان یکی از این کارگروه‌ها هم‌فکری، گفتگو و هم‌‌افزایی در جهت برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مشترک در حوزه فرهنگی و قرآنی است. 

وی از اجرای طرح ‌«من قرآن را دوست دارم» به عنوان مهم‌ترین اقدام کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب یاد و بیان کرد: این طرح قرآنی  طرحی مشترک بین اعتاب است که زائران به دو صورت حضوری و فضای مجازی قرآن را فرا گرفته و با قرائت و مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) عنوان کرد: فازهای مختلف تعریف شده این طرح که شرکت در آن برای عموم با هدف اُنس و اُلفت با کتاب آسمانی قرآن کریم است، با موفقیت اجرایی شد. 

حجت‌الاسلام مشرف از اعطای گواهینامه به شرکت‌کنندگان در پایان دوره اشاره و تاکید کرد: توسل به صاحب مضجع شریف و زیارت عمومی در سراسر ایران اقدام مشترک دیگری است که در کارگروه قرآنی و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از