حالت تاریک
سه‌شنبه, 10 مهر 1403
قلعه‌نو رتبه‌دار تولید گندم در استان تهران
سرپرست جهاد کشاورزی ری خبر داد:

قلعه‌نو رتبه‌دار تولید گندم در استان تهران

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: بخش قلعه‌نو با سطح زیر کشت ۹ هزار هکتاری و عملکرد برداشت بیش از ۶ تُنی در هر هکتار، رتبه نخست تولید گندم در استان تهران را به خود اختصاص داده است.

سعید نادری در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار داشت: رتبه نخست تولید گندم در بین شهرستان‌های استان تهران به ری اختصاص یافته و بخش قلعه‌نو دراین میان بیشترین سهم را دارد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت لازم برای کشت گندم در سطح ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو وجود دارد، بیان کرد: سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، برداشت گندم در سطح هر هکتار از اراضی زیر کشت ۵ تُن بود، اما به طور معمول میانگین عملکرد سالانه بیش از ۶ تُن محصول با هدف افزایش بهره‌وری در تولید است.
سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری با تاکید بر ضرورت حفظ اراضی کشاورزی قلعه‌نو با توجه به جایگاه آن در تولید میزان قابل توجه گندم در استان تهران، تصریح کرد: نگهداری از زمین‌های زراعی این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که خاستگاه کشاورزی استان تهران به حساب می‌آید.
نادری از تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات اصلی در بخش قلعه‌نو یاد و تاکید کرد: با وجود منابع آبی فراوانی مانند کانال‌های فیروزآبادی و سرخه حصار، در حالی پیشتر مجموع آب ورودی به اراضی کشاورزی این بخش از محل روان‎آب‌ها و منابع ناشی از شستشوی سطح شهر مجموعا ۴۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این میزان اکنون به ۱۳۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و چالش‌هایی را در حوزه تامین آب فرا روی کشاورزان قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد آب‌بندها از سوی کشاورزان در مسیر ورود آب به اراضی کشاورزی مشکلات دیگری را در این حوزه ایجاد کرده، البته بخشداری قلعه‌نو با ورود به موضوع و لایروبی کف رودخانه می‌تواند بسیاری از معضلات فعالان حوزه کشاورزی را برطرف کند.
سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری خسارات وارده به مزارع و اراضی کشاورزی ناشی از تغییر کاربری‌ها را گسترده خواند و افزود: موارد قانونی موجود در این‌باره از بازدارندگی بالایی برخوردارند، اما در زمینه اجرای قانون همچنان ضعف‌ها و کاستی‌هایی از سوی مجریان وجود دارد.
نادری اظهار کرد: تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه کشاورزی و برخوردهای قانونی با متخلفان و متصرفان با جدیت و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پیگیری و انجام خواهد شد.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از