حالت تاریک
یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403
در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت؛

صادرات 1600 میلیون دلار کالای غیرنفتیِ استان تهران

صادرات 1600 میلیون دلار کالای غیرنفتیِ استان تهران

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی استان بالغ بر یک‌هزار و ۶۷۴ میلیون دلار بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» و به نقل از سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان تهران، حشمت‌الله سلیمانی در تشریح وضعیت رشد تجارت، سرمایه‌گذاری، اشتغال‌آفرینی و محرومیت‌زدایی استان تهران در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: پنج بازار نخست صادراتی استان تهران، یعنی کشورهای عراق به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار ترکیه به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار پاکستان به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار و آلمان به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار، از استان تهران واردات داشته‌اند که سهم این بازارها از کل صادرات استان معادل ۵۱.۴۹ درصد است.

وی افزود: جلب ۳۵۹ میلیون دلار سرمایه خارجی برای ۳۱ طرح و معرفی ۴۸ فرصت سرمایه‌گذاری در راستای تشویق و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، گردشگری، عمران شهری در سال گذشته انجام شد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تصریح کرد: استفاده موثر از ظرفیت‌های بودجه‌ای از جمله تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ و اعتبارات محرومیت‌زدایی مناطق با رویکرد هدایت منابع به فعالیت‌های پیشرو در قالب توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و همچنین کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای در سال ۱۴۰۲ در دستور کار استان قرار گرفت.

سلیمانی خاطرنشان کرد: به موجب تبصره ۱۶ قانون بودجه، بانک مرکزی موظف شد از محل تسهیلات قرض‌الحسنه نیز اعتباری را برای حمایت از اشتغال با اولویت مناطق محروم، فعالیت‌های دانش بنیان و خلاق و تعاونی تخصیص یابد و سهم استان تهران از این اعتبارات نیز معادل ۵۳ هزار میلیارد ریال بود. در این راستا تعداد ۲۰ هزار و ۸۴۱ طرح با تسهیلاتی بالغ بر ۴۳ هزار و ۲۸۲ میلیارد ریال و اشتغال ۳۸هزار و ۳۹۳ نفر به بانک‌ها ارسال که منجر به پرداخت ۸ هزار و ۹۳۶ طرح با مجموع مبلغ تسهیلات ۲۴ هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال و اشتغال ۱۹ هزار و ۵۷۳ نفر شد.

وی با اشاره به اینکه، استان تهران، رتبه برتر از بین ۳۱ استان کشور در تحقق اجرا و جذب اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه را کسب کرده است، یادآور شد: در راستای تحقق رشد اقتصادی استان و ارتقاء توان تولید و ایجاد و تثبیت اشتغال، از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه، تعداد ۲۸۴ طرح با پیش‌بینی اشتغال ۵ هزار و ۹۱۳ نفر با میزان تسهیلات ۴۵۰۳۶ میلیارد ریال شامل تسهیلات ثابت و در گردش در کمیته استانی مصوب شد که تعداد ۲۰۳ طرح توسط بانک‌های عامل به میزان ۱۰ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال پرداخت شده است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: سهم اعتبار مشاغل خانگی استان بالغ بر ۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال برشمرد که بیش از سقف اعتبار معین، یعنی معادل ۲ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که منجر به اشتغال ۱۶ هزار و ۱۷۱ نفری در حوزه اشتغال خانگی و صدور ۷ هزار و ۳۸۱ مجوز مشاغل خانگی شده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از