حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در گفتگو تفصیلی «تهران نیوز» مطرح شد؛

زائران اربعین صدای مردم مظلوم غزه باشند

زائران اربعین صدای مردم مظلوم غزه باشند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: انعکاس صدای مردم مظلوم غزه در راهپیمایی اربعین سبب توجه جهانیان به فریادرسی مظلومان و ناامیدی دشمنان اسلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اربعین حسینی یکی از اجتماعات بزرگ دنیا، نه تنها بین مسلمانان بلکه در تمام عالم بشریت با هر مذهب و آئینی است که از کشورهای مختلفی در آن حضور پیدا می‌کنند.

امسال با توجه به جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی در نوار غزه که در طول تاریخ منحوس این رژیم این جنایات بی‌سابقه بوده است، اربعین حسینی فرصت خوبی برای انعکاس مظلومیت مردم غزه و پیام آرمان فلسطین است.

در همین خصوص با محمدرسول روزبه عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

تهران نیوز: فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) چه بود و امام (ع) چه اهدافی را دنبال می‌کرد؟

محمدرسول روزبه: امام حسین (ع) در وصیت‌نامه‌ای که تحویل برادر خود، محمد حنفیه دادند اهداف قیام خود را ذکر کردند؛ حضرت بیان کردند که این قیام برای قدرت‌طلبی، فساد و خونریزی نبوده است، برای مال دنیا و اهداف دنیوی هم نبوده است؛ امام قیام خود را در ادامه نهضت جد خود، رسول‌الله (ص) معرفی می‌کنند، مبارزه با بدعت‌ها و برگشت انحرافات به صراط مستقیم رسول‌الله (ص) نیز جزو اهداف امام حسین (ع) بیان شده است.

قرآن می‌فرماید حکومت برای الله است؛ حکومت حق خدا، رسول‌الله(ص) و اولی‌الامر است، فرق رسالت با امامت در این زمینه این است که در رسالت این پیامبر (ص) است که برای هدایت به سوی مردم می‌رود و آن‌ها را دعوت می‌کند، اما در امامت اینطور نیست یعنی مردم باید سراغ امام بروند و طلب کنند، در تاریخ دیدیم تا مردم به در خانه امام علی(ع) نرفتند و درخواست نکردند حضرت حکومت را نپذیرفت و فرمود اگر این جماعت مردم نبود، افسار شتر خلافت و قدرت را رها می‌کردم. وقتی مردم اعلام آمادگی کردند حجت بر حضرت تمام است! به عبارت دیگر کسانی برای یاری دادن به امام وجود دارند. 

در زمان امام حسن (ع) نیز ابتدا جمعیتی بودند که حامی امام باشند و بنابراین حضرت پذیرفت ولی وقتی با دسیسه‌های معاویه و سست عنصری یاران پراکنده شدند، حضرت مجبور به صلح با معاویه شد. در زمان امام حسین (ع) جمع زیادی، حدود ۱۸ هزار نفر، نامه نوشتند و حضرت را دعوت کردند، حجت بر امام حسین(ع) تمام است یعنی عده قابل توجه آمده‌اند و اعلام کردند پشتیبانی و یاری می‌خواهند کرد، امام (ع) از آنها نخواست بلکه آن‌ها اعلام آمادگی کردند که مکانی به نام کوفه فراهم است و مردمی آماده هستند و زمینه برای اصلاح بدعت‌ها و برگرداندن مسیر به سمت مسیر الله و رسول الله (ص) وجود دارد و حضرت (ع) نیز پذیرفت، اینکه آن‌ها با تهدیدات، زر و زور دنیا پا از این درخواست پس کشیدند و رنگ عوض کردند، منتهی به شهادت امام حسین (ع) شد کوتاهی از مردم بود و ۱۴۰۰ سال است که شیعیان داغدار این کوتاهی هستند.

تهران نیوز: چه تشابهاتی میان مقاومت مردم مظلوم غزه و ابعاد قیام اباعبدالله (ع) وجود دارد؟

روزبه: همانطور که حضرت با زن و بچه در کربلا ماند و تا آخر هم در مقابل کفر، انحراف و شیطان کوتاه نیامد تا به شهادت رسید، اهل غزه نیز امروز در مقابل کفر و رژیم سفاک صهیونیستی ایستاده‌اند. نبرد غزه از مقدمات ظهور است، همانطور که امام خامنه‌ای نیز فرمودند: «فلسطین کلید رمزآلود فرج است». 

نبرد غزه امروز بالاترین آزمون بشریت است به عبارتی همان هل من ناصری که امام در کربلا فرمود امروز در غزه مشاهده می‌شود، مقاومت مردم مظلوم غزه جداکننده حق و باطل، فطرت‌های پاک از ناپاک و شیطانی در این دوران است. 

در هر جای دنیا آن‌هایی که فطرت پاک دارند به صف حسینی‌ها، شهادت و حق‌طلبی می‌پیوندند؛ از هر دین و آئینی و از هر کشور و جغرافیایی باشند، برخی به ظاهر دین‌های انحرافی دارند ولی فطرت‌های آن‌ها نشان می‌دهد پاک و سالم هستند، شما بسیاری از جوانان و دانشجویان در کشورهای غربی را مشاهده می‌کنید که در مقابل جبهه کفر ایستاده‌اند، این آزمون الهی، اهل حق را به خود جذب می‌کند، امروز یک میلیارد و نیم اهل تسنن منتظر خونخواهی عده‌ای شیعه هستند درحالیکه مردم غزه اهل سنت هستند، امام حسین صف حق و باطل را در کربلا از هم جدا کرد، مردم غزه نیز امروز همین کار را می‌کنند، در دنیا زلزله‌ای که به پا شده همین است، کسانیکه زیر پرچم شیطان هستند شرم نمی‌کنند؛ قبلاً شعارهای حقوق بشر، کرامت انسانی، حقوق کودک، حقوق زن، حق آزادی بیان، حق تعیین سرنوشت و غیره می‌دادند اما امروز این شعارها پوچ شده است.

خون‌های به ناحق ریخته‌شده زنان و کودکان غزه فطرت پاک بشر را تکان داده و بسیاری را به تامل واداشته که سازوکارهای جهانی جواب نمی‌دهد، سازمان ملل، شورای امنیت، سازمان‌های حقوق بشری و غیره قفل شده‌اند و نمی‌توانند جوابی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی به مردم دنیا بدهند، بنابراین رژیم صهیونیستی هر جنایتی را مرتکب می‌شود نه تنها مجازات نمی‌شود بلکه قدرت‌های دنیا از این رژیم کودک‌کش حمایت نیز می‌کنند، بدون شک سازمان‌های جهانی در این آزمون عملی مردود شدند.

تهران نیوز: جنبش‌های دانشجویی و بیداری‌های ایجادشده در کشورهای مختلف چگونه شکل گرفت؟

روزبه: اساس جنبش‌های دانشجویی و بیداری‌های ایجاد شده فطرت انسان‌هاست، دانشگاه محل پرسش است، شاید برای مردم عادی خیلی از سوال‌ها مطرح نباشد اما دانشگاه جای سوال است، جنگ غزه این علامت سوال را برای همه این دانشگاهیان گذاشته که این شعارهای بشردوستانه چه شد؟ مگر این سازمان‌ها شعار حق تعیین سرنوشت و حق رای برای ملت‌ها نمی‌دادند؟ پس چرا لیبرال-دموکراسی الان پاسخگو نیست؟ مردم غزه حق تعیین سرنوشت می‌خواهند، این مردم حق تملک بر سرزمین آبا و اجدادی خود را دارند، چرا این حق از آن‌ها دریغ شده است؟ 

کسانی‌که حریت در وجودشان باشد بدون شک فریاد آزادی‌خواهی را سر می‌دهند حتی اگر برای آن‌ها هزینه‌هایی نیز در پی داشته باشد، در کشورهای غربی و ایالات متحده ادعای آزادی بیان می‌شد ولی اعتراض را برای استادان و دانشجویان هزینه‌دار کردند، اخراج اساتید و دانشجویان از دانشگاه‌های غربی، ضرب و شتم آنان، تعرضات صورت گرفته، محرومیت از شغل و... ننگی بر پیشانی مدعیان آزادی بیان است، ولی فطرت‌های پاک موجب شد با اینکه می‌دانند چه در انتظار آنان است، این را به جان می‌خرند و حریت را حفظ می‌کنند، ممکن است عده‌ای این چنین نباشند اما برای کسانی که این وجدان انسانی مهم‌تر از پول، زر و ثروت دنیا است قطعاً ساکت نماندند و نمی‌مانند و دائم بر این جمعیت افزوده می‌شود.

تهران نیوز: راهپیمایی اربعین چه آثار و برکاتی با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام خواهد داشت؟

روزبه: این راهپیمایی نشان می‌دهد نهضت حسینی زنده است و عظمت ایثار امام حسین(ع) و یارانشان را امروز به نمایش می‌گذارد. راهپیمایی اربعین مظهر لطف، عطوفت، مرحمت و از خودگذشتگی شیعیان است، راهپیمایی اربعین شکست چهره اسلام داعشی و شیعه انگلیسی در برابر اسلام اصیل و ناب محمدی (ص) است، اسلامی به دور از تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی و به دور از افراط و تفریط و بدعت‌ها، ‎که هر انسان آزاده آن را در آغوش خود می‌پذیرد.

از سوی دیگر راهپیمایی اربعین در امتداد ظهور امام زمان(عج) قرار دارد، راه‌های منتهی به کربلا زیاد است، از مرزهای ایران، بغداد، شهرهای مختلف عراق، بصره و دیگر جاها این پسیر وجود دارد ولی چرا نماد راهپیمایی اربعین، مسیر نجف به کربلاست؟ حکومت علوی الگوی تشکیل حکومت مهدوی خواهد بود، نشانه حقانیت حکومت امیرالمومنین (ع) همین است، در روایات آمده که شناخته شدن امام حسین (ع) میان مردم از مقدمات ظهور است، امام زمان (عج) نیز در زمان ظهور خود را به عنوان فرزند شهید کربلا معرفی می‌کند.

امروز بارزترین مصداق مظلوم زمانه ما، مردم شریف و مقاوم غزه هستند، استفاده از ظرفیت راهپیمایی اربعین برای انعکاس صدای مردم مظلوم غزه سبب توجه جهانیان به فریادرسی مظلومان و ناامیدی دشمنان اسلام و تشیع خواهد شد، همانطور که هر فردی در این مراسم تلاش می‌کند تا آورده‌ای برای کمک به پیاده‌روی داشته باشد، باید تلاش کند تا این حماسه و مظلومیت مردم غزه را در سطح جهانی نیز انعکاس دهد.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از