حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

جریان آزاد اطلاعات و تکرار رفتار دوگانه غرب

جریان آزاد اطلاعات و تکرار رفتار دوگانه غرب

دستگیری مدیرعامل تلگرام نشان‌دهنده رویکرد دوگانه غرب در قبال مسائلی همچون جریان آزاد اطلاعات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، انتشار خبر بازداشت پاول دوروف مدیرعامل تلگرام نشان داد رفتار کشورهای غربی در قبال آزادی بیان و انتشار اطلاعات دوگانه است، بررسی عملکردهای این کشورها نشان می‌دهد که آنها هر زمان آزادی بیان و رعایت حقوق فردی را در چارچوب منافع خود ببینند به حمایت از آن می‌پردازند و هر زمان که مغایر با اهدافشان باشد به عناوین مختلف به مقابله با آن خواهند پرداخت.

اتهامات مطرح‌شده علیه دوروف شامل استفاده از پلتفرم تلگرام برای سوءاستفاده جنسی از کودکان، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و تسهیل تراکنش‌های جرایم سازمان‌یافته است اما گزارش‌ها حاکی از آن است دلیل اصلی بازداشت دوروف عدم ارائه اطلاعات و اسناد توسط تلگرام به دولت‌های غربی بوده است.

این در حالی است که غربی‌ها ادعای حمایت از آزادی بیان و اطلاعات را دارند، اما در عمل، این آزادی‌ها را تنها زمانی محترم می‌شمارند که در راستای منافع خودشان باشد، این رویکرد دوگانه و متناقض، نشانه‌ای از عدم تعهد واقعی به اصول دموکراسی و آزادی‌های مدنی است.

جریان آزاد اطلاعات و تکرار رفتار دوگانه غرب

رفتار دوگانه حامیان حقوق بشر در مقابل پاول دروف

 

ابوالقاسم هاشمی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی، در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «تهران نیوز»؛ اظهار کرد: یک نکته در خصوص بازداشت پاول دروف، مدیر شبکه اجتماعی تلگرام در فرانسه حائز اهمیت است، زمانی که مدیر کانال تروریستی آمدنیوز از طریق پلتفرم تلگرام به آموزش ساخت کوکتول مولوتوف و شورش‌های اجتماعی و ترور شخصیت‌های مهم و رهبران کشور در داخل می‌پرداخت؛ همین فرانسوی‌ها برای او محافظ اختصاصی گذاشتند و حتی گروه‌های دیگر تروریستی که توسط منافقین اداره می‌شد باز توسط همین فرانسه حمایت شدند.

 

وی گفت: اما وقتی امروز نوبت به خود آن‌ها با همان محتوای جرائم رسیده، مدیر تلگرام را بازداشت می‌کنند و می‌گویند برخورد قانونی انجام شده به همان مدل جرائمی که در ایران اتفاق می‌افتاد؛ یکی از مسائلی که دادستان فرانسه در خصوص این پرونده اعلام کرده از جمله تصاویر غیراخلاقی کودکان، کودک آزاری، پولشویی، رمزنگاری و... در فضای تلگرام است، عدم ارائه اطلاعات کاربران تلگرام به دولت فرانسه موضوعی است که اگر در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد همین فرانسوی‌ها آن کشور را به دلیل نقض آزادی مورد انتقادات شدید قرار می‌دادند.

 

حاکمیت سایبری در هر کشور دارای 4 رکن پذیرفته شده است

 

وی همچنین در خصوص سرقت اطلاعات میلیون ها ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی مختلف، بیان کرد: یکی از چالش هایی که در آینده ما با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد قطعاً خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی از طرق پلتفرم‌هایی همچون واتس‌آپ، اینستاگرام، توئیتر و حتی تلگرام است که در این جنگ شناختی در میان مدت و بلندمدت چند نتیجه را با خود به دنبال دارد که می توان به تغییر ذائقه، رفتار و هویت ایرانیان مخصوصاً جوانان و نوجوانان اشاره کرد؛ حاکمیت سایبری در هر کشوری دارای 4 رکن پذیرفته شده در جامعه بین المللی است که همه کشورها در حکمرانی فضای سایبر و مجازی خود سعی می کنند این 4 رکن را برای خود تعریف کنند و دیگر شبکه های اجتماعی مقید و پایبند به این 4 رکن نمایند.

 

هاشمی ادامه داد: از رکن اول تحت عنوان حق استقلال سایبری نام برده می‌شود، یعنی سیستم حاکمیت سایبری کشورها باید از نظر زیرساخت‌ها، ذخیره سازی داده‌ها و قوانین حاکم بر مدیریت این فضا تحت کنترل هیچ کشور بیگانه‌ای نباشند و بتوانند با حضور یک نمایندگی نسبت به آن دسترسی داشته باشند؛ حق اشتراک برابر در فضای مجازی رکن بعدی است؛ صرف نظر از برخی کشورها مانند آمریکا که این حق را نقض می‌کنند طبق قواعد بین الملل همه کشورها استفاده برابر از این فضا را باید داشته باشند.

 

وی رکن بعدی را حق دفاع سایبری دانست و گفت: تمام کشورها حق دفاع از جغرافیای فضای سایبر خود را در سه سطح پیش، هنگام و پس از تهاجم سایبری باید داشته باشند؛ آخرین رکن که آن هم رکن بسیار مهمی است و در انتهای این سه مقوله اتفاق می‌افتد، حق قضائی است یعنی بر اساس این حق بر اساس پیش فرض کشورها دارای صلاحیت اعمال حاکمیت در فضای سایبر خود هستند و می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

بازداشت پاول دروف نوعی گروگان گیری برای دسترسی به اطلاعات است

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علت بازداشت مدیر تلگرام عدم همکاری و عدم اقدام در برابر استفاده مجرمانه برخی از کاربران تلگرام اعلام شده، تاکید کرد: اتهاماتی مانند ترویج خشونت علیه کودکان، کلاهبرداری، پولشویی، قاچاق مواد مخدر، ترویج تروریسم، تکثیر محتوای نفرت انگیز و غیره متوجه پاوول دروف است که می تواند برای او اگر اثبات شود 20 سال زندان به همراه داشته باشد؛ یک سوال اساسی که اینجا مطرح می شود این است که آیا بازداشت مدیر تلگرام صرفاً به باج خواهی دولت فرانسه بر می‌گردد؟ این سوال را ادوارد اسنودر، کارمند سابق CIA که به روسیه پناهنده شده اینطور پاسخ می‌دهد که رئیس جمهور فرانسه به سطحی رسیده که می‌خواهد از گروگان‌گیری به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی به ارتباطات خصوصی افراد استفاده کند.

 

وی همچنین ادامه داد: این همان فرانسه‌ای است که کانال ضدامنیتی آمدنیوز که اشاره کردم زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد تا به نیابت از ناتوی اطلاعاتی و استفاده از فضای سایبر بتواند نفرت افکنی، خشونت، جنایت، ترور، خرابکاری و هر آن چیزی که منجر به ویرانی طلبی می‌شود را در ایران ترویج دهد؛ ولیکن ماجرای بازداشت مدیر تلگرام به باج خواهی فرانسه فقط محدود نمی شود؛ در تاکید این مطلب می توان گفت گزارشی که چند وقت پیش واشنگتن پست منتشر کرد، پاول دروف در مصاحبه با کارلسون بیان کرد که از طرف دولت آمریکا تحت فشار است تا به داده های رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند.

 

هاشمی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که گذشته از ابهامات و مجهولات فراوانی که در این ماجرا وجود دارد یک چیز بسیار مبرهن و روشن است؛ اینکه فضای مجازی در جهان برخلاف آن چه که به مخاطب ایرانی القا می‎شود آزاد و رها نیست و کاملاً تحت کنترل است یعنی قدرت ها به عنوان ابزار قدرت مدرن یا این پیامرسان‌ها را تحت قبضه و قدرت و کنترل خود گرفته‌اند و می‌خواهند برای اعمال نفوذ و فشار بیشتر استفاده کنند و یا دستکم اصرار دارند که آنها را متناسب با منافع و امنیت خود پاسخگو کنند.

جریان آزاد اطلاعات و تکرار رفتار دوگانه غرب

بازداشت دوروف نشان دهنده انحصار طلبی نظام سرمایه‌داری است

 

همچنین علی اکبر اسفندیار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «تهران نیوز»، اظهار کرد: استفاده رایگان از پلتفرم های مختلف خارجی که هزینه‌های زیادی برای سرویس دهنده دارد همیشه برای کاربران جای سوال دارد، فروش اطلاعات کاربران، بخشی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز است.

 

وی گفت: دستگیری مدیرعامل تلگرام در فرانسه نشان می‌دهد که همه چیز باید در انحصار نظام سرمایه‌داری قرار گیرد، انسانیت و کرامت انسانی جایگاه همگانی ندارد و مختص نظام خاصی است، مخاطب شناسی، رفتارشناسی و ایده پردازی از خصوصیات بارز شبکه های اجتماعی است که به طبع آن مخاطبین خوراک دهی می شوند و به مرور سبک زندگی بر اساس اهداف مشخص ترسیم می شود. 

 

رئیس دانشگاه پیام نور واحد فیروزکوه افزود: پلتفرم‌های خارجی در انحصار ابرقدرت‌هایی هستند که به هر شکلی می توانند از اطلاعات بهره‌برداری کنند و اگر مدیری در مقابل این اقدام مقاومت کند قطعا دستگیر و مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت.

 

قانونمند شدن فضای مجازی در ایران تبدیل تهدید به فرصت است

 

اسفندیار بیان کرد: رفتارهای دوگانه‌ غرب در خصوص بسیاری از مسائل از جمله آزادی بیان و آزادی اطلاعات برای بسیاری از جوامع آشکار است بطوریکه اجازه انتشار اخبار و اطلاعات خلاف سیاست‌های خود را نمی‌دهند و به هر نحو ممکن اقدام به سانسور و مقابله با آن می‌کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی باید قانون‌مند شود، عنوان کرد: در فضای سنتی اشخاص می‌دانند که چطور و کجا فعالیت کنند و نسبت به حقوق خود آگاهی دارند اما در فضای مجازی در حوزه‌های مختلف این حدود مشخص نیست و اگر این حوزه قانونمند شود، فرصتی برای مردم خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه پیام نور واحد فیروزکوه خاطرنشان کرد: فارغ از پشت پرده دستگیری دوروف، یکی از ابعاد این دستگیری، مسئله حاکمیت کشورها بر فضای مجازی است که در سالهای اخیر به دغدغه ای جهانی تبدیل شده است، البته قدرت‌های غربی در این حوزه به مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر از جمله حقوق بشر تعاریف دوگانه در قبال خود و کشورهای درحال توسعه دارند.

 

وی تاکید کرد: اگر فضای مجازی در کشور قانونمند شود، تبدیل به فرصت می‌شود اما بدون حکمرانی قانونمند، به تهدید تبدیل خواهد شد.

 

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از