تهران نیوز گزارش میدهد:
ترافیک سنگین شهریار و وعده ناتمام مترو غرب
سالهاست ساکنان شهریار، باغستان و اندیشه در ترافیک سنگین محورهای اصلی گرفتارند؛ وعده مترو غرب تهران نیز همچنان بینتیجه مانده است.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، شهرستان شهریار به عنوان یکی از شهرستانهای غرب استان تهران، در سالهای اخیر شاهد رشد سریع جمعیت و گسترش سکونتگاههای جدید مانند باغستان و شهر اندیشه بوده است.
این توسعه کالبدی اگرچه از نظر مسکونی و اقتصادی فرصتهایی خلق کرده، اما زیرساختهای حملونقل و امکان رفتوآمد را بسیار تحت فشار قرار داده است.
محور باغستان، سهراه شهریار یکی از مسیرهای پرتردد است که روزانه هزاران خودرو از آن عبور میکنند، بهویژه در ساعات اوج ترافیک (صبح و عصر). بسیاری از ساکنان غرب پایتخت و شهرستانهای مجاور برای رسیدن به تهران، ناگزیر از استفاده از این مسیر هستند، که این امر باعث ایجاد گلوگاههای ترافیکی متعدد میشود.
اگرچه مسئولان در سالهای گذشته بارها وعده دادهاند که مترو غرب تهران بخشی از راهحل است، این وعدهها هنوز به شکل کامل محقق نشدهاند. این تأخیرها خسارتهای فراوانی به وقت مردم، اقتصاد محلی، کیفیت زندگی و محیط زیست وارد کردهاند.
گلوگاههای ترافیکی و نقاط بحرانی
سهراه شهریار، تقاطع باغستان یکی از نقاطی است که عمدتاً دچار «گره کور» ترافیکی است؛ به طوری که در ساعات اوج رفتوآمد، خودروها برای عبور از این نقطه تا چند ده دقیقه معطل میمانند.
در سال ۱۴۰۲ پروژه زیرگذر متوسلیان، باغستان به عنوان راهکاری برای کاهش فشار ترافیک معرفی و بالاخره افتتاح شد تا حدی بخشی از مشکل در این نقطه کاهش یابد.
اما افتتاح این زیرگذر کافی نیست؛ مثلاً دسترسی در برخی جهتهای چپگرد یا جنوب به غرب هنوز باز نشده و فازهای تکمیلی آن معطل ماندهاند.
در مسیر باغستان به سمت فتح، و در امتداد آن به سمت شهریار، عرض معابر محدود، تعداد خطوط کم، چراغهای راهنمایی زیاد، دوربرگردانهای ناکارآمد و تقاطعهای ناایمن باعث کاهش سرعت مؤثر و ایجاد صف خودروها میشود.
درون بافت شهری شهریار نیز خیابانهایی مانند ولیعصر (عج) با تراکم مراکز تجاری، خدماتی و درمانی، همراه با عدم وجود پارکینگ مناسب و پارک دوبله و سوبله خودروها، به یکی از معابر پرترافیک تبدیل شدهاند که باعث ازدحام مضاعف در ساعات مختلف میشود.
علاوه بر آن، ساختوسازهای بیضابطه و ایجاد مراکز تجاری بدون پارکینگ کافی نیز فشار بر معابر را تشدید کرده است.
پیامدها و اثرات منفی
یکی از پیامدهای این ترافیک هزینه زمانی بالای سفر است. مردم برای مسیرهای کوتاه در این محور، زمان بیشتری را در ترافیک سپری میکنند و کارایی حمل و نقل کاهش مییابد.
همچنین مصرف سوخت بیش از حد انتظار بالا رفته و توقفها و حرکتهای مکرر منجر به مصرف سوخت بیشتر و افزایش هزینههای مردم میشود.
آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز بیشتر شده؛ افزایش زمان حضور در معابر و ترافیک سنگین، انتشار گازهای آلاینده و آلودگی صوتی را تشدید میکند.
یکی دیگر از پیامدهای منفی ترافیک در سهریار، تأخیر در خدمات عمومی و اورژانسی است. آمبولانس، خودروهای آتشنشانی و خدمات عمومی در مواقع بحرانی ممکن است نتوانند به سرعت عبور کنند.
همچنین جذابیت اقتصادی و اجتماعی کاهش پیدا کرده است؛ زمان بیشتر رفتوآمد بر کیفیت زندگی تأثیر میگذارد و ممکن است کسبوکارها را دچار مشکل کند. هزینه نگهداری خودروها و استهلاک بیشتر در اثر ترمز و حرکتهای مکرر افزایش یافته است.
وعده مترو غرب تهران، واقعیت یا موانع
مترو غرب تهران، که قرار بود از مسیرهایی چون ملارد، اندیشه، باغستان، شهریار عبور کند، به عنوان یک پروژه کلان مدنظر قرار گرفته است.
نمایندگان و مسئولان بارها اعلام کردهاند که اجرای خط متروی غرب تهران در دستور کار است و مطالعات اولیه آن انجام شده است.
مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳، تأکید بر گسترش خط ۱۰ مترو تهران به سمت غرب و اتصال به شهرهای غربی از جمله ایستگاه ملکی، باغستان و شهریار داشته است.
یکی از طرحهای پیشنهادی، پروژه «اکسپرس B» است که مسیرهایی همانند سهراه مارلیک، سرآسیاب، اندیشه، باغستان، شهریار را در بر میگیرد.
موانع و کارشکنیهای سر راه اجرای پروژه مترو
یکی از اصلیترین موانع تأمین بودجه و تأمین منابع مالی پایدار برای چنین پروژه عظیمی است؛ زیرا هزینه سرمایهگذاری برای خطوط مترو بسیار زیاد است و نیازمند مشارکتهای بین دولت، شهرداریها و بخش خصوصی است.
یکی دیگر از معضلات، اختلافات مدیریتی و تغییرات در مدیریت دستگاههای مرتبط است. در گزارشها آمده که تغییر پیمانکار، تأخیر در روند اجرایی، ورود دستگاههایی مانند سازمان بازرسی در بررسی روند پروژه و ممانعت از ادامه کار، به توقف پروژه منجر شده است.
ورود سازمان بازرسی به دلیل نقص در تضمینهای پروژه یا ملاحظات حقوقی و مالی یکی از عوامل توقف کار اعلام شده است.
عدم همراهی موثر شهرداریها و تقسیم ناهماهنگ وظایف و منابع مالی بین نهادهای مختلف نیز به عنوان مشکلات ساختاری ذکر شده است. مثلاً گفته شده که برخی مسئولان شهریار اعلام کردهاند مترو اولویت آنها نیست، که واکنش نمایندگان را در پی داشته است.
تغییرات در اولویتها و پروژههای عمرانی و تمرکز بر سایر طرحها باعث کنار گذاشتن یا تعویق مترو شده است.
مشکلات اجرایی اعم از معارضات اراضی، تأمین زمین، منابع فنی، هماهنگی بین نهادهای مختلف و تأمین زیرساختهای تأسیساتی در مسیر از جمله دشواریهاست.
انتقادات عمومی از وضعیت موجود
مردم احساس میکنند که وعدهها بارها تکرار شده اما در عمل تأثیر ملموسی ندیدهاند.
برخی نکتهسنجی میکنند که پروژههای کوچکتر مانند زیرگذر متوسلیان، باغستان که معرفی شدهاند نیز با تأخیر به نتیجه رسیدهاند، پس پروژه بزرگ مترو نیز ممکن است گرفتار تأخیرات بیشتری باشد.
این احساس نیز وجود دارد که اولویت دادن به توسعه حملونقل ریلی در غرب استان تهران نادیده گرفته میشود یا به عنوان اولویت ثانویه در نظر گرفته شده است.
هدر رفت زمان در ترافیک
یک شهروند شهریاری شاغل در تهران در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: من هر روز صبح باید از باغستان به سمت تهران بیایم. در حالت عادی، اگر ترافیک نباشد، شاید ۴۵ دقیقه طول بکشد، اما غالباً ۱ ساعت و نیم یا حتی بیشتر تأخیر داریم. وقتی باران ببارد یا شرایط جوی نامطلوب باشد، وضعیت بدتر میشود.
سارا خلیلی افزود: بارها شنیدهام که قرار است مترو به باغستان و شهریار برسد، اما تاکنون اثری ندیدهام. ما امیدواریم این وعده عملی شود چون دیگر تاب تحمل ترافیک را نداریم.
وی اظهار داشت: ترافیک علاوه بر خستگی روزانه، هزینه سوخت افزایش یافته، گاهی مجبور میشویم ساعتها برای ایاب و ذهاب هزینه کنیم. اگر مترو نبود، حداقل بخشی از مسیر را راحتتر طی کنیم.
خستگی ترافیک و نداشتن درآمد خوب
راننده تاکسی خط آزادی - شهریار گفت: من بیشتر ساعات روز را در ترافیک هستم. برخی نقاط مثل سهراه شهریار، دوربرگردانها، تقاطعها واقعاً مشکلسازند، وقتی اوج ترافیک است، حرکت بهسختی انجام میشود.
حسن احمدی بیان کرد: ممکن است بخشی از مشتریان من به مترو بروند، اما اگر مترو به درستی اجرا شود، ترافیک کمتر میشود و من میتوانم درآمد ثابتی داشته باشم بدون آنکه ساعتها معطل باشم. همچنین سرویسهای مکمل تاکسی تا ایستگاه مترو میتواند تأثیرات مثبت داشته باشد.
وی افزود: ما از مسئولان میخواهیم وعدهها را عملی کنند، شفاف باشند، پروژه مترو را به صورت پیوسته دنبال کنند و مشارکت مردم را در تصمیمسازی لحاظ کنند.
به گزارش تهران نیوز؛ مشکلات ترافیکی شهرستان شهریار، بهویژه در محور باغستان – سهراه شهریار – اندیشه، نتیجه ترکیبی از رشد جمعیتی سریع، کمبود زیرساخت حملونقل عمومی، مدیریت غیر هماهنگ، تأخیر پروژههای بزرگ و ضعف در اجراست. گرچه پروژههایی مثل زیرگذر متوسلیان – باغستان قدمهایی در مسیر رفع گلوگاهها بودهاند، اما هنوز تأثیر کامل آن دیده نشده است.
وعده مترو غرب تهران میتواند نقطه عطفی برای حل این بحران باشد، اما تنها در صورتی اثرگذار است که با عزم پایدار، تخصیص بودجه مستمر، مدیریت شفاف، هماهنگی بین نهادها و مشارکت مردم همراه شود. صدای مردم، همچون خانم سارا که از زمان طولانی مسیر و تأخیرها شاکی است، یا آقای حسن راننده تاکسی که آرزو دارد بخشی از فشار ترافیک کاهش یابد، نشان میدهد که وضعیت موجود قابل تحمل نیست.
انتهای خبر/*
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!