حالت تاریک
پنج‌شنبه, 07 تیر 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

تقسیم تهران در گرو تصمیم دولت چهاردهم

تقسیم تهران در گرو تصمیم دولت چهاردهم

موضوع تقسیم استان تهران به سه استان، پس از عبور از برخی چکش‌کاری‌ها و تصمیمات اولیه، برای تأئید نهایی منتظر تصمیم دولت چهاردهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، تقسیم تهران به سه استان و تشکیل استان‌های تهران شرقی و غربی اواخر سال 1402 به صورت رسمی از سوی دولت مطرح شد.

قرار گرفتن شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه در استان شرقی به مرکزیت ورامین یکی از موضوعات مورد انتقاد بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقشار مختلف مردم در این سه شهرستان بود.

پس از نقدهای فروان، استاندار تهران در اردیبهشت 1403 در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: بر اساس طرح کنونی تهران، شمیرانات، ری، دماوند، اسلامشهر، پردیس و فیروزکوه از تهران جدا نمی‌شود و برخی دیگر از شهرستان‌ها نیز در حال کار کارشناسی است.

کوچک کردن استان تهران راه حل مشکلات نیست

در همین خصوص رئیس کمیسیون معماری و شهرسازس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، گفت: به لحاظ جمعیتی استان تهران یک تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جای داده است، شهرها و شهرستان های استان تهران که این بار جمعیتی را تحمل می‌کنند و در پی آن موضوعات مختلفی را در حوزه معماری و شهرسازی دارند.

جعفر شربیانی اظهار کرد: با توجه به طرح تقسیم استان تهران به سه استان کوچکتر، پنجمین نشست مجمع کمیسیون‌های معماری و شهرسازی استان تهران با موضوع تقسیمات کشوری در فیروزکوه برگزار شد تا نقطه نظرات و تجارب ارزنده جامعه شورایی در حوزه معماری و شهرسازی در این خصوص مورد توجه و استفاده درست اندرکاران ما در دولت باشد.

رئیس كميسيون معمارى و شهرسازى شواری شهر تهران موضوع اشتغال و عدم توسعه‌يافتگى متوازن را از جدى‌ترين معضلات تهران برشمرد و بیان کرد: راه حل رفع چنين معضلاتى كوچک كردن استان نيست.

شربیانی عنوان کرد: تجربه جامعه شورایی یک تجربه بسیار نزدیک به کف جامعه و برآمده از بین مردم و میان مردم در حوزه‌های مختلف است، امیدواریم خروجی این مجمع در حوزه تقسیمات کشوری مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به شرایط فرهنگی و منطقه ای در تقسیمات کشوری

دبیر شورای اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» در خصوص بحث تقسیمات کشوری، گفت: با توحه به ضرورت نگاه دقیق به مسائل جغرافیایی، ژئوپولوتیکی، اجتماعی، فرهنگی و نظایر آن‌ها در جهت تسهیل امور مردم و افزایش رضایتمندی آن‌ها با در نظر دادن موانعی مانند پیوستگی جغرافیایی اندک پهنه‌های شمال‌شرق و جنوب شرق استان با یکدیگر، نبود راه ارتباطی مناسب و ایمن بین این دو حوزه، نداشتن توجیه ارتباط جاده ای دو قسمت استان از طریق استان دیگر از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

نیما سراج عنوان کرد: وجود بزرگترین ذخیره‌گاه اراضی ملی استان فعلی در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند و نیاز آتی تهران بزرگ به جابجایی صنایع و تحمیل هزینه‌های گزاف جابجایی مرکزیت استان به مردم شهرستان‌های شمال‌ شرق استان از قبیل هزینه‌های حمل و نقل و دیگر حوزه‌ها از دلایل توجیه‌ناپذیری این ایده است

وی عنوان کرد: ضعف زیرساخت‌های درمانی شمال‌ شرق استان، اشتراکات تاریخی و ملموس حوزه جغرافیایی شمال شرق با شهر تهران و سایر مسائل مرتبط با این موضوع، ضمن استقبال از تشکیل استانی در پهنه جنوب شرقی استان تهران عدم الحاق شهرستان‌های شمال شرقی به آن را منطقی تر و بر اساس خواسته اکثریت مردم شهرستان‌ها می‌دانیم.

دبیر شورای اسلامی استان تهران افزود: از اینکه تصمیم‌گیرندگان تا این مرحله به نحو شایسته با عنایت به موضوعات فوق و سایر ملاحظات به خواسته اکثریت مردم شهرستان‌های شمال شرقی استان تهران توجه داشته‌اند، تشکر کرده و انتظار داریم تا حصول نتیجه نهایی همین رویه تداوم یابد و در جهت حکمرانی مطلوب تر گامی موثر برداشته شود.

سراج تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع با پیگیری به عمل آمده از طریق نماینده دوره گذشته مجلس شورای اسلامی و همراهی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی و همینطور مجمع تقسیمات کشوری وزارت کشور این بحث منتفی است ولی کار کارشناسی برای تقسیمات کشوری در وزارت کشور همچنان ادامه دارد و انتظار این است که شرایط فرهنگی و منطقه‌ای در نظر گرفته شود.

سراج اشاره داشت: بحث ما این نیست که استان تهران تقسیم شود یا خیر، بلکه صرف نظر از هر نتیجه‌ای که حاصل می شود، انتظار است دو پهنه مختلف از استان تهران که پیوستگی بسیار اندک جغرافیایی در ارتفاعات دارند و پیوستگی جاده ای ندارند، از لحاظ مباحث فرهنگی نیز فواصلی وجود دارد که اینها را نمی توان در یک استان قرار داد.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه در استان شرقی به مرکزیت ورامین قطعاً شرایط را برای مردم این سه شهرستان بهتر نخواهد کرد و نارضایتی به دنبال خواهد داشت.

دبیر شورای اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان این است همانطور که تاکنون موضوع را به درستی پیش برده‌اند، زین پس نیز تحت موضوع خاصی قرار نگیرند و موضوع به نحو کارشناسی ادامه پیدا کند و تقسیمات کشوری اتفاق بیفتد.

تقسیم استان تهران منوط به نظر دولت چهاردهم است

مدیرکل تقسیمات وزارت کشور نیز در این باره به خبرنگار «تهران نیوز»، گفت: موضوع بحث تقسیم استان تهران پیشنهادی است که متعلق به دولت سیزدهم بود و از قبل مطالب مختلفی درباره ساماندهی تهران وجود داشته است.

زهرا احمدی اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع در دست بررسی قرار دارد و مراحل آن از سوی وزارت کشور تقریباً انجام شده و به عبارتی تمام شده است؛ منتظر هستیم ببینیم دولت آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم تمام جوانب سیاسی، امنیتی، اجتماعی، قضائی، فرهنگی و ... را نظر کنیم، البته تا زمانی که دیکته‌ای نوشته نشده باشد، غلط‌گیری هم نخواهد شد، امیدواریم این طرح به نفع مردم باشد و تمرکززدایی که مدنظر دولت سیزدهم بود اتفاق افتد که یکی از شاخه‌ها، غربی و شرقی شدن استان تهران است.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور بررسی این موضوع در دولت چهاردهم را غیر قابل پیش‌بینی دانست و تصریح کرد: در این موضوع باید منتظر ماند دولت چهاردهم تشکیل شود تا تصمیمات لازم گرفته شود.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از