حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
بهره‌مندی از ورزش برای سلامت روان
یادداشت؛

بهره‌مندی از ورزش برای سلامت روان

دلایل زیادی هست که چرا فعالیت بدنی برای بدن مفید است؛ داشتن قلب سالم و بهبود مفاصل و استخوان‌ها تنها دو دلیل از چندین فواید ورزش به حساب می‌آید. اما آیا از فواید ورزش برای سلامت روان اطلاع دارید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، وحید قباخلو دکترای علوم ورزشی، در یادداشتی نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم ورزش می‌کنند، از سلامت روانی و عاطفی بهتری برخوردار هستند و بیماری‌های روانی کمتری دارند.

به نظر می‌رسد انجام ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد. همچنین به درمان برخی از بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، برای افسردگی خفیف تا متوسط، تحقیقات نشان داده که فعالیت بدنی می‌تواند به اندازه داروهای ضدافسردگی یا درمان‌های روانشناختی مانند درمان‌شناختی رفتاری، موثر باشد. ورزش همچنین می‌تواند یک مکمل ارزشمند برای سایر گزینه‌های درمانی باشد.

باید نحوه نگرش خود را به فعالیت بدنی تغییر دهیم تا آن را به عنوان کاری در نظر بگیریم که باید انجام دهیم. فعال بودن فقط به معنای انجام ورزش یا رفتن به باشگاه نیست. راه‌های زیادی برای فعال بودن وجود دارد. فعالیتی را پیدا کنید که برای شما کار می‌کند.

در این مقاله با بررسی فواید ورزش برای سلامت روان و بررسی اتفاقاتی که در بدن می‌افتد تا تاثیر ورزش بر سلامت روان را فرد مشاهده کند، می‌پردازیم. پس اگر کنجکاوید که بدانید چقدر باید ورزش کنید و چه فعالیتی، ورزش به حساب می‌آید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سلامت روان مشکلی برای سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داده که تقریباً یک میلیارد نفر در سراسر جهان با یک اختلال روانی زندگی می‌کنند که بیشتر آنها معمولاً مشکلات مربوط به اضطراب و افسردگی است.

تقریباً ۳۰۱ میلیون نفر به اختلال اضطراب مبتلا هستند که این رقم شامل ۵۸ میلیون کودک و نوجوان می‌شود. ۲۸۰ میلیون نفر با افسردگی زندگی می‌کنند. تخمین اولیه WHO برای سال ۲۰۲۰ حاکی از افزایش ۲۶ تا ۲۸ درصدی اختلالات روانی است.

تاثیر و فواید ورزش برای سلامت روان به عنوان گزینه‌ای برای درمان بدون دارو

طی تحقیقاتی به این نتیجه می‌رسد که ورزش اثراتی مشابه اثرات روان‌درمانی و دارودرمانی دارد. در یک کارآزمایی اَشکال مختلف ورزش را در دوزهای مختلف ارزیابی کردند. آنها همچنین زیرگروه‌های مختلف جمعیتی را مورد مطالعه قرار دادند و آنها را با گروه‌های کنترل مختلف مقایسه کردند. در پایان، دکتر سینگ گفت: «این تحقیقات نشان داد که ورزش روشی مؤثر برای درمان مسائل مربوط به سلامت روان است و می‌شود فواید ورزش برای سلامت روان را حتی مؤثرتر از دارو یا مشاوره دانست.»

۱۵۰ دقیقه در هفته موثر بر درمان افسردگی و اضطراب

تحقیقات نشان داده که فعالیت بدنی باعث کاهش مسائل مربوط به سلامت روان از ۴۲٪ به ۶۰٪ شده است. این میزان بهبود در مقابل روان‌درمانی و دارودرمانی که بین ۲۲ تا ۳۷ درصد بوده، بهبود بیشتری ایجاد کرده است.

انجام ۱۵۰ دقیقه انواع فعالیت بدنی در هفته مثل پیاده‌روی سریع، بلند کردن وزنه و یوگا در مقایسه با مراقبت‌های معمول مانند داروها، به طور قابل توجهی در درمان افسردگی، اضطراب و ناراحتی‌های روانی موثر است.

ورزش بیشترین فایده را برای افراد مبتلا به افسردگی، ایدز و بیماری کلیوی، زنان باردار، دوران پس از زایمان و بزرگسالان سالم دارد. افرادی که بیش از ۴۵ سال دارند برای بهبود افسردگی و اضطراب، باید در روز ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنند.

فواید ورزش بر سلامت بدن

فعالیت بدنی پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش بهبود حال شما دارد. حتی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی سریع، هوشیاری ذهنی، انرژی و خلق و خوی مثبت شما را افزایش می‌دهد.

شرکت در فعالیت بدنی منظم می‌تواند عزت نفس ما را افزایش و استرس و اضطراب را کاهش دهد. همچنین، در پیشگیری از بروز مشکلات سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی افرادی که این مشکلات را تجربه می‌کنند، نقش دارد.

در بدن چه اتفاقی می‌افتد که بهداشت روان با ورزش تامین می‌شود؟

فواید ورزش برای سلامت روان ممکن است از طریق مکانیسم‌های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی، از جمله اندورفین، میتوکندری که هورمون‌های شادی هستند، آدرنال رخ می‌دهد.

چرا که با افزایش دمای بدن که با ورزش اتفاق می‌افتد، ممکن است تنش عضلانی کاهش پیدا کند و فعالیت عصبی را تغییر دهد، بنابراین اضطراب را کاهش می‌دهد.

همچنین ورزش از طریق چندین فرآیند مختلف، التهاب را کاهش می‌دهد که می‌تواند  به سلامت خلق و خوی کمک کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از