حالت تاریک
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403
یادداشت؛

مروری بر چرایی نامگذاری 1403

مروری بر چرایی نامگذاری 1403

با انتخاب شعار سال 1403 از سوی رهبر فرزانه انقلاب، اینک در پانزدهمین سالی قرار داریم که معظم‌له با توجه به حساسیت‌های مسائل اقتصادی، عناوین شعار سال را بر پایه اقتصاد و تولید نامگذاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، مژگان شمس، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: پیشینه نامگذاری و انتخاب شعار سال در کشورمان از سوی مقام معظم رهبری به سال 1378 برمی‌گردد، پیش از آن نیز از سال 1369 رهبر فرزانه انقلاب در پیام‌های نوروزی به موضوعات مهم و مختلفی اشاره و بر آن‌ها تاکید داشته‌اند.

نامگذاری رسمی و انتخاب شعار برای اولین بار در پیام نوروزی سال ۱۳۷۸رخ داد و با ناماگذاری این سال با نام «امام خمینی»، انتخاب شعار سال در پیام‌های نوروزی معظم‌له به یک سنت همه ساله تبدیل شد.

در فاصله 1378 تا 1389 موضوعات مختلفی در عناوین شعار سال‌ها گنجانده شد، اما از سال 1390 رهبر فرزانه انقلاب موضوعات و محورهای شعارهای سال را به سمت مضامین اقتصادی، توجه به اشتغال‌آفرینی، تمرکز بر تقویت تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی تغییر دادند.

نکته مشترک در انتخاب مضامین شعار سال از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی آن است که معظم‌له موضوعاتی را به عنوان شعار و در حقیقت رویکرد و راهبرد سال انتخاب می‌کنند که اهمیتی کلی برای همه جامعه دارد.

برخی از این مضامین، موضوعاتی هستند که در آن بازه زمانی خاص بایستی به صورت پررنگ و متفاوت و مجزای از موضوعات دیگر دیده شوند و برخی دیگر، برخاسته از نگاه ژرف‌اندیشانه و آینده‌نگرانه رهبر و مقتدایمان هستند.

آغاز نامگذاری شعارهای سال از سال 1390 با عناوین مسائل اقتصادی به شکست طرح و توطئه‌های دشمنان در میادین نظامی، امنیتی و فرهنگی و تمرکز آنان بر روی اعمال فشار به ملت ایران از طریق مسائل اقتصادی و معیشتی برمی‌گردد.

آنان با تمرکز بر روی موضوعات اقتصادی و با هدف تنگ‌تر کردن معیشت مردم، کوشیدند این بار در جبهه اقتصادی رویاروی ملت و کشورمان بایستند و البته این تصمیم با واکاوی و موشکافی مشکلات، کاستی‌ها و خلاهای موجود در بدنه اقتصاد کشور، اتخاذ شده بود.

بر این اساس امام خامنه‌‌ای (مدظله‌العالی) با انتخاب مضامین شعار سال بر این پایه، همگان را به اهمیت فعالیت و جهاد مضاعف در این حوزه‌ها توجه دادند، تا علاوه بر ایفای نقش مردم جامعه، خط مشی کاری و سیاستگذاری دولت و حاکمیت نیز بر این مبنا تعریف شود.

اکنون و با احتساب شعار امسال، 15 سال از انتخاب شعارها و محورهای حرکت هر سال با موضوعات کلی اقتصادی، تولیدی، تقویت و حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و معظم‌له با تکرار نامگذاری‌ها حول این محورها، بر ضرورت عبور از تنگناها، کاستی‌ها و مشکلات در حوزه تولید و اقتصاد به عنوان پاشنه آشیل مسائل دیگر در کشور تاکید داشته و دارند.

در فاصله سال‌‌های 1390 و 1399 و به مدت یک دهه، عناوین با نام‌های سال «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید» بود.

پس از آن رویکردها البته باز هم با محوریت تولید، تغییراتی به همراه داشت تا حرکت در مسیر تولید دانش‌بنیان، مانع‌زدایی از تولید و مهار تورم به عنوان بخشی از شاخصه‌های شعار سال تبیین و ابلاغ شوند و اینگونه در فاصله سال‌های 1400 تا 1402 «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و «مهار تورم، رشد تولید» به عنوان شعار سال انتخاب شد.

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال، شعار 1403 را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، انتخاب این شعار شاید در نگاه اول تا حدودی تکراری می‌آمد، چرا که معظم‌له سال 1399 را «جهش تولید» نامگذاری کرده بودند.

اما با کمی تامل درباره چرایی انتخاب بخش دیگر شعار سال یعنی همان مشارکت مردم، می‌توان به بخشی از لایه‌های درونی و عوامل موثر در این انتخاب پی برد، در نگاه اول رهبر حکیم انقلاب بار دیگر به اصل مشارکت مردمی در تحقق اهداف انقلاب اشاره داشته و این بار اذهان همگان را به نقش مشارکت مردمی در حوزه تولید توجه داده‌اند.

برخی‌ها معتقدند اگرچه در سال 1399 گام‌های فراخی برای جهش تولید در کشور برداشته شد، اما انتخاب دوباره این موضوع در شعار امسال قرار است نقش مشارکت مردمی را در حوزه تولید پررنگ و واقعی‌تر کند.

عدم تمرکز بر تصدی‌گری دولت در حوزه تولید، تلاش برای رفع بروکراسی‌های پیچیده و خسته‌کننده در مسیر تولید، عبور از مانع‌تراشی بانک‌ها، احیای بورس با مشارکت سرمایه‌های خُرد مردمی، تقویت حوزه تعاون و نمود یافتن نقش تعاونی‌ها در تقویت تولید از جمله موضوعاتی هستند که در نگاه اول در ذهن متبادر می‌شوند.

در نگاه دیگر استفاده از عنوان بامسّمای مشارکت مردم به معنای عام آن، قرار است انحصارهای ذهنی مبنی بر فعالیت بخش خصوصی را شکسته و اینگونه تبیین کند که مقصود از مشارکت مردم تنها سرمایه‌گذاری‌های کلان در قالب راه‌اندازی کارگاه‌های و کارخانجات بزرگ و پهن‌پیکر نبوده، بلکه دیگر اقشار جامعه نیز با اندوخته‌های کمتر و شاید حداقلی می‌توانند سهمی در این مهم داشته باشند.

کارگاه‌های کوچک و زودبازده، مشاغل خانگی، تجمیع سرمایه‌های خُرد و حداقلی در قالب تعاونی‌ها و فعالیت‌های کوچک اما دانش‎بنیان و فناورانه تنها نمونه‌هایی از دریای ایده‌هایی است که مشارکت مردم به معنای عام آن را صدق می‌کند.

از سوی دیگر مشارکت مردم در تحقق شعار سال تنها به معنای مشارکت تولیدی نبوده، بلکه هر شهروند در هر شرایط و جایگاه اجتماعی، اقتصادی، درآمدی و معیشتی می‌تواند در حکم کمک به حرکت و شتاب چرخ‌دنده‌های موتور محرکه تولید در کشور به ایفای نقش بپردازد.

حمایت تک تک ما از تولیدات داخلی و گنجاندن آن‌ها در سبد مصارف خانه و خانواده کمترین و حداقلی‌ترین سهمی است که هر یک به عنوان شهروندان ایرانی می‌توانیم در عینیت بخشیدن به شعار سال برداریم.

آری؛ با کمی تامل در شعار سال درمی‌یابیم چه اهداف و معانی عمیقی در ورای این موضوع نهفته است و آنگاه درمی‌یابیم و حرکت بر پایه تسهیل‌گری، بسترسازی، مانع‌زدایی، مشارکت‌افزایی و فرهنگسازی نه تنها در 1403 که در همه سال‌های پس از آن نیز در حکم سکوی پرتاب و دورخیزی بلند برای جهش تولید، تقویت اقتصاد، بهبود معیشت و اشتغال خواهد بود.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از