حالت تاریک
چهارشنبه, 13 تیر 1403
کارشناس مسائل سیاسی:

دستاوردهای دیپلماتیک شهید رئیسی گسترش یابد

دستاوردهای دیپلماتیک شهید رئیسی گسترش یابد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: گسترش دستاوردهای شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی سیاسی و پرهیز از تکرار آزمون و خطای روابط با غرب، رویکرد دولت چهاردهم باشد.

علیرضا پناهی در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه روابط دیپلماتیک، اظهار کرد: در حالی دولت‌های یازدهم و دوازدهم عمدتأ به دنبال تعامل با غرب بوده و عایدی نیز از این طریق به دست نیاوردند که شهید رئیسی از تعامل با همسایگان و روابط منطقه‌ای در حوزه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی غافل نماند.

وی با تأکید بر آنکه دیپلماسی و میدان در کنار یکدیگر قرار دارند، بیان کرد: در دولت پیشین غربی‌ها از ما امتیاز گرفته و در مقابل امتیازی نمی‌دادند، اما به واسطه دیپلماسی قوی وزیر امور خارجه شهید کشورمان، ایران در روابط ایران با کشورهایی مانند عربستان و بحرین امتیاز گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در حوزه روابط،سیاسی عمدتأ دستاوردها متنسب به دولت‌های انقلابی بوده و خسارات در دولت‌هایی با تفکر اطلاح‌طلبی و تأکید بر برقراری ارتباط با غربی‌ها به بار نشسته است.

پناهی با اشاره به بی‌توجهی دولت‌ پیشین به رعایت اصل دیپلماسی در کنار میدان، خاطرنشان کرد: از دستاوردهای بزرگ شهید رئیسی این بود که روابط خارجی را ابدأ در برقراری ارتباط با غربی‌ها نمی‌دید و از ظرفیت کشورهای دیگر در حوزه دیپلماتیک غافل نماند.

وی توجه به همسایگان و بازار گسترده آنان را از رویکردهای شهید خدمت در حوزه مراودات اقتصادی خواند و افزود: دستاوردهای بسیاری که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی در دولت سیزدهم به بار نشست، محصول تفکر باور به تعاملات خارجی منهای تمرکز بر غرب بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ریل‌گذاری‌های دولت سیزدهم در حوزه روابط سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، آن را فرصت بسیار مغتنمی برای دستاوردسازی و گسترش و تعمیق روابط و تعاملات در دولت چهاردهم در این عرصه خواند.

پناهی تأکید کرد: تجارب ناکارآمد و موفق دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در عرصه دیپلماسی سیاسی راه و مسیر حرکت را برای رئیس جمهور دولت چهاردهم هموار ساخته، تا بار دیگر شاهد آزمون و خطا در این زمینه نباشیم، غرب سرابی است که برخی سال‌ها به اشتباه برقراری روابط با آن را به معنای شاه‌کلید حل مشکلات می‌خواندند، اما در عمل چیز دیگری اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تقویت ارتباطات به کشورهای همسایه، بهره‌گیری از ظرفیت بزرگ پیمان‌های شانگهای، اوراسیا و بریکس، گسترش و تعمیق دامنه ارتباطات در سطح بین‌المللی و دوری کردن از روابطی که تنها تأمین‌کننده منافع غربی‌ها است، رویکرد اصلی دولت چهاردهم در سیاست خارجی به شمار می‌رود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از