
«تهران نیوز» گزارش میدهد؛
مدرسهسازی با پشتوانه مولدسازی در استان تهران
مدرسهسازی یکی از مؤثرترین راههای توسعه پایدار است و با استفاده درست از ظرفیتهای مولدسازی میتوان منابع لازم برای گسترش عدالت آموزشی را فراهم کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، مدرسهسازی یکی از زیربناییترین سرمایهگذاریها برای توسعه انسانی و اجتماعی در هر کشوری است. هر کلاس درس، پلی است میان امروز و فردایی بهتر؛ جایی که کودک روستایی، دانشآموز حاشیهنشین یا نوجوان شهر کوچک، فرصت برابر برای شکوفایی استعدادهای خود مییابد.
در کنار این مهم، موضوع مولدسازی داراییهای راکد دولتی میتواند نقش کلیدی در تأمین منابع مالی پایدار برای چنین طرحهایی ایفا کند. اگر منابع غیرمولد و اموال بلااستفاده دولتی به درستی مدیریت و تبدیل به سرمایههای فعال شوند، میتوان بخش قابلتوجهی از هزینههای عمرانی از جمله مدرسهسازی را تأمین کرد.
پیوند هوشمندانه میان مدرسهسازی و مولدسازی، راهی روشن برای ارتقاء عدالت آموزشی، کاهش فاصله طبقاتی و سرمایهگذاری واقعی در نیروهای آیندهساز ایران است. این دو سیاست در کنار هم، نهتنها به توسعه فیزیکی فضاهای آموزشی، بلکه به تحول ساختاری در نظام آموزش و پرورش کشور کمک میکنند.
مدرسهسازی با مشارکت مردمی شتاب میگیرد
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در گفتگو با خبرنگار تهران نیوز، بر اهمیت نقش مردم و ظرفیتهای محلی در فرآیند ساخت مدارس تأکید کرد و گفت: خلق یک پروژه مدرسهسازی، تنها یک کار فنی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی و مردمی است. حلقه اصلی اجرای پروژهها باید از خود مردم منطقه، حتی در شهرهایی مانند پرند، شکل بگیرد. کسانی که دلسوز و نگران آینده آموزش فرزندانشان هستند.
حمیدرضا خانمحمدی، با اشاره به تجربههای موفق در شهرستان اسلامشهر افزود: در این منطقه چندین روایت مردمی موفق در حوزه مدرسهسازی داریم که اهمیت مشارکت عمومی را بهخوبی نشان میدهد. اگر این فرهنگ نهادینه شود، حتی میتوان در آینده با مشارکت ۷ هزار و ۲۰۰ نفر، امکان گفتگو و تصمیمگیری جمعی برای توسعه آموزش را فراهم کرد.
وی اولویت دوم در کشور را ساخت مدارس عنوان کرد و افزود: اولویت نخست این است که مردم سر کار بیایند، ولی پس از آن، مدرسهسازی از مهمترین موضوعات زیرساختی کشور است. ما در اسلامشهر ۳۴ هزار نیروی انگیزهدار شناسایی کردهایم که میتوانند در این مسیر همراهی کنند.
رئیس سازمان نوسازی با بیان اینکه زمینهای بلااستفاده باید در اولویت مولدسازی قرار گیرند، تصریح کرد: اگر زمینی مناسب باشد، ما برای ساخت مدرسه وارد عمل میشویم. مدارس ساختهشده باید از سال دوم بهطور کامل در اختیار آموزش و پرورش باشند. همچنین ساخت و تجهیز مدارس نباید به ایجاد ترافیک یا اختلال برای دانشآموزان منجر شود.
خانمحمدی با اشاره به طرح شهید عجمیان در صباشهر گفت: به دلیل تراکم جمعیت در منطقه مصطفی خمینی، یک مدرسه ۱۸ کلاسه به این منطقه اختصاص داده شده است. همچنین، در بخش مولدسازی، دو گروه فعال خواهند شد: گروه نخست از محل فروش یا تهاتر املاک، ارزش افزوده ایجاد میکند و گروه دوم با ساخت فضاهای تجاری، درآمد پایدار سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومانی خواهد داشت.
وی خواستار بارگذاری پویشهای مردمی در سامانههای مربوطه شد و تأکید کرد: حجم کار بسیار سنگین است، اما با مشارکت عمومی و یکپارچهسازی سامانهها، میتوان به دستاوردهای بزرگی در حوزه آموزش کشور رسید.
پیشرفت پروژههای عمرانی و آموزشی
رئیس آموزش و پرورش شهرستان رباطکریم، از اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی و آموزشی شهرستانهای رباطکریم و پرند خبر داد و بر لزوم تسریع در تکمیل پروژهها تأکيد کرد.
بابک عسگری با اشاره به تصویب هفت پروژه جدید در شهر پرند، اظهار داشت: عملیات اجرایی این هفت پروژه آغاز شده و در حال حاضر هفت کلنگزنی صورت گرفته است. امیدواریم با همکاری و حمایت اعضای شورای شهر، بهویژه در اجرای ماده ۱۸ شوراها، این پروژهها هر چه سریعتر به بهرهبرداری برسند.
وی همچنین به ساماندهی خيّران مدرسهساز اشاره کرد و افزود: در فاز ۳ شهر پرند، یک مدرسه با همت خيّران محترم کلنگزنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. این اقدام ارزشمند، گامی مهم در جهت رفع کمبود فضای آموزشی در این منطقه محسوب میشود.
عسگری در خصوص مولدسازی در شهرستان رباطکریم، توضیح داد: در حال حاضر در خصوص مولدسازی در خود شهرستان اقداماتی در دست اجرا است، اما متأسفانه در برخی از مدارس، هنوز فضایی برای دایر شدن کلاس درس وجود ندارد.
وی به فرصتهای موجود در جاده ساوه اشاره کرد و بیان داشت: در جاده ساوه، زمینی به ارزش تقریبی ۶۰۰ میلیارد تومان وجود دارد که در صورت افتتاح مدارس جدید، میتوانیم از این زمینها برای توسعه فضاهای آموزشی استفاده کنیم. همچنین، یک هکتار زمین در این محور واگذار شده است که امید است هنرستانی در آن احداث شود. در صورت واگذاریهای آتی، فرایندهای حقوقی مربوطه نیز رعایت خواهد شد.
رئیس آموزش و پرورش رباطکریم در پایان به بازگرداندن یک مدرسه ۱۲ کلاسه به چرخه آموزشی در شهرستان رباطکریم و تعیین ۱۸ ناظر برای پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر پروژههای رباطکریم در شبکه شاد ثبت نشدهاند که پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد. همچنین، روز دوشنبه شاهد خاکبرداری و کلنگزنی دو مدرسه دیگر خواهیم بود که نویدبخش آیندهای روشنتر در حوزه آموزش است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!