
11 دانشگاه برتر در رتبهبندی جهانی معرفی شدند؛
دانشگاههای تهران و شریف صدرنشین دانشگاههای ایران
بنیانگذار مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: 11 دانشگاه ایران در جدیدترین رتبهبندی دانشگاهی جهانی قرار گرفتهاند که بر این اساس دانشگاههای تهران و شریف در صدر دانشگاههای ایران قرار دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، جعفر مهراد در گفتگویی از انتشار نتایج رتبهبندی نظام دانشگاهی جهانی (QS) ، ویرایش ۲۰۲۶ خبر داد و گفت: در این ویرایش نکات مهمی وجود دارد؛ از جمله اینکه تعداد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی معتبر جهانی براساس این نظام رتبهبندی ۱۵۰۱ موسسه است.
وی افزود: در این ویرایش تعداد ۴۷۷ دانشگاه رتبه خود را ارتقا داده و از رتبه ۵۷۳ دانشگاه نیز کاسته و ۱۱۲ دانشگاه جدید نیز بر تعداد دانشگاههای معتبر جهان افزوده شده است.
بنیانگذار مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: در این ویرایش ۱۰ دانشگاه برتر نخست به ترتیب انستیتو فناوری ماساچوست، امپریال کالج لندن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه ETH زوریخ، سویس، دانشگاه ملی سنگاپور، یونیورسیتی کالج لندن و انستیتو فناوری کالیفرنیا هستند.
مهراد افزود: بر اساس رتبهبندیهای جهانی دانشگاههای کیو اس، انستیتو فناوری ماساچوست به عنوان بهترین دانشگاه جهان، همچنان به سرعت بر پیشرفت خود ادامه میدهد. جایگاه ۱۰ دانشگاه برتر هم نسبتا ثابت مانده است، به استثناء دانشگاه استنفورد. این دانشگاه با بهبود در پایداری و تعداد اعضای هیاتعلمی بینالمللی، از رتبه ششم به سوم صعود کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هر ساله در جدول ردهبندی دانشگاههای دنیا، تغییراتی در سطح کشورها مشاهده میشود و ویرایش امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، در حدود ۴۱ درصد از موسسات آموزش عالی هند رتبه خود را بهبود بخشیدهاند، در حالیکه تنها رتبه ۲۰ درصد از دانشگاههای این کشور کاهش یافته است.
بنیانگذار موسسه ISC افزود: در این رتبهبندی چین و المان درصد بالاتری از ارتقاء رتبه دانشگاههای خود را تجربه میکنند و رتبه درصد کمی نیز رو به کاهش گذاشته است. ایالات متحده بیشترین دانشگاهها را در جمع دانشگاههای معتبر جهان دارد. تعداد این دانشگاهها به ۱۹۲ موسسه میرسد. تعداد ۱۱ دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر، رتبه خود را بهبود بخشیدهاند. ارتقاء رتبه دانشگاه در مناطق و کشورهایی مانند هنگ کنگ و امارات متحده عربی نیز قابل مشاهده است.
مهراد در ادامه اظهار کرد: رتبه دانشگاه پکن، نخستین دانشگاه چین در قاره آسیا ۱۴ است. جایگاه دانشگاه ملبورن و دانشگاه اوکلند از قاره اقیانوسیه و زلاندنو به ترتیب ۱۹ و ۶۵ گزارش شده است. رتبه دانشگاه کوالالامپور در مالزی نخستین دانشگاه در جمع کشورهای اسلامی ۵۹ است. دانشگاه ظهران در عربستان سعودی نیز موفق به کسب رتبه ۶۷ شده است. در قاره امریکای جنوبی، دانشگاه بئونس ایرس (آرژانتین) رتبه ۸۵ را به دست آورده است.
وی بیان کرد: در جمع هزار و 501 دانشگاه برتر جهان در این نظام رتبهبندی، تعداد دانشگاههای برتر ایران ۱۱ دانشگاه است. دو دانشگاه تهران و صنعتی شریف به ترتیب با کسب رتبههای ۳۲۲ و ۳۷۵ در جمع ۴۰۰ دانشگاه ممتاز جهان قرار دارند. کل امتیاز دانشگاه تهران ۴۳/۳ و دانشگاه صنعتی شریف ۳۹/۹ است.
10 دانشگاه برتر ایران در رتبهبندی نظام جهانی
استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز افزود: رتبه سوم در اختیار دانشگاه صنعتی امیر کبیر است. رتبه جهانی آن ۴۵۶ است. به گفته مهراد، رتبه ۸ دانشگاه برتر دیگر به ترتیب دانشگاه علم و صنعت ایران ۴۹۶، دانشگاه صنعتی اصفهان ۵۷۱، دانشگاه تبریز ۵۷۸، دانشگاه شیراز در دامنهای بین ۷۱۹-۷۰۱، دانشگاه شهید بهشتی ۷۵۰-۷۴۱ ، دانشگاه فردوسی مشهد ۱۰۰۰-۹۵۱، دانشگاه اصفهان ۱۲۰۰-۱۰۰۱ و دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴۰۰-۱۲۰۱ است.
عملکرد قابلقبول ایران در تعداد انتشارات و شبکه پژوهشی
مهراد خاطرنشان کرد: به طوری که دیدیم در رتبهبندی جهانی کیواس سال ۲۰۲۶، از میان تعداد بیشماری از دانشگاههای ایران تنها ۱۱ دانشگاه موفق به قرار گرفتن در فهرست دانشگاههای برتر شدهاند. بررسی تحلیلی من در مورد شاخصهای مورد ارزیابی نشان میدهد که دانشگاههای ایران در برخی ابعاد عملکردی، از جمله تعداد انتشارات، شبکه پژوهشی بینالمللی و تعداد استنادها به ازای هر عضو هیاتعلمی، عملکرد مطلوب و قابلقبولی دارند. این موضوع بیانگر سطح علمی مناسب تولیدات پژوهشی و همکاریهای بینالمللی در حوزه پژوهش است.
وی افزود: با این حال، در سایر شاخصهای کلیدی، به ویژه در نسبت اعضای هیاتعلمی بین المللی به کل اعضای هیاتعلمی، نسبت دانشجویان بینالمللی به کل دانشجویان یک دانشگاه و قابلیت اشتغال فارغالتحصیلان، امتیازات دانشگاههای ایران پایین تر ارزیابی شده است.
به گفته چهره ماندگار علمی کشور، این نقاط ضعف به ویژه در زمینه بینالمللیسازی و تعامل موثر با بازار کار جهانی، موجب کاهش امتیاز کلی دانشگاهها شده و در نهایت تاثیر منفی بر رتبه نهایی آنها در نظام رتبهبندی کیو اس گذاشته است.
مهراد تصریح کرد: به اعتقاد من نبود توازن در سایر مولفههای موثر بر رتبهبندی، مانع از ارتقاء رتبه آنها در سطح جهانی شده است. از این رو، تدوین راهبردهای جامع برای تقویت مولفههای مغفول مانده در نظام آموزش عالی ایران امری ضروری است.
منبع: مهر
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!