حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
نابینایی فرصت یک تجربه متفاوت است
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

نابینایی فرصت یک تجربه متفاوت است

به مناسبت روز ملی نابینایان، در گفتگو با  نخبگان روشندل و مسئولان اداره بهزیستی شهرستان شهریار به بررسی چالش‌ها و حقوق شهروندی افراد نابینا و کم‌بینا پرداختیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، روز جهانی نابینایان، که در ۱۵ اکتبر هر سال برگزار می‌شود، فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد چالش‌ها و حقوق افراد نابینا و کم‌بینا است، این روز به ویژه با نماد «عصای سفید» شناخته می‌شود، که نمایانگر استقلال و توانمندی افراد با اختلالات بینایی است، عصای سفید نه تنها به عنوان وسیله‌ای برای حرکت و شناسایی موانع عمل می‌کند، بلکه نمادی از حقوق، قابلیت‌ها و نیازهای این افراد در جامعه به‌شمار می‌آید، هدف از این روز، ترویج پذیرش اجتماعی و ارتقاء فرصت‌های برابر برای تمامی افراد، صرف نظر از توانایی‌های بینایی آن‌هاست.

آرزوها و هدف‌هایم را دنبال می‌کنم

یکی از نوجوانان روشندل شهرستان شهریار که دارای رتبه اول تک‌نوازی پیانو کشور است، با ابراز علاقمندی به نوازندگی بیان کرد: وقتی به کیبورد و پیانو نزدیک می‌شوم، دنیا برایم روشن می‌شود، اما بیرون از این فضا، چالش‌های زیادی دارم، مردم گاهی فکر می‌کنند، نمی‌توانم احساسات را درک کنم، اما آرزوها و هدف‌هایم را دنبال می‌کنم.

علیرضا فتحی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی دانش‌آموزان روشندل در مدرسه اذعان کرد: موسیقی دنیای من است و می‌خواهم به همه نشان دهم که نابینایی محدودیت نیست، بلکه یک فرصت برای تجربه‌ای متفاوت از زندگی است.

با تلاش و اراده به هدف دست پیدا می‌کنیم

 دوقلوهای نابینا ورزشکاران دو میدانی شهرستان شهریار که موفق به اخذ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات استانی و آسیایی شده‌اند، در خصوص معضلات روشندلان ورزشکار گفتند: هدفمان این است که در مسابقات بهترین باشیم، گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند با وجود نابینایی، نمی‌توانیم به خوبی دیگران بدویم. اما ما نشان می‌دهیم که این طور نیست، نیاز داریم که در مکان‌های جدید، مسیرها را بشناسیم و این گاهی ترسناک می‌شود، در مسابقات با صدای سوت و هدایت مربی‌ تمرکز می‌کنیم تا به خط پایان برسیم.

شقایق و شبنم فرجی برخوردهای نادرست و قضاوت‌های مردم را آزاردهنده خواندند و افزودند: هر بار که در پیست می‌دَویم، احساس آزادی و قدرت می‌کنیم، برای ما دویدن صرفا یک ورزش نیست، بلکه راهی است برای نشان دادن اینکه محدودیت‌ها فقط در ذهن هستند و با تلاش و اراده می‌توانیم به هر هدفی دست پیدا کنیم.

 

نابینایی فرصت یک تجربه متفاوت است

تجهیزات نوین به مددجویان نابینا تحویل می‌شود

در ادامه معاون توان‌بخشی بهزیستی شهرستان شهریار با تاکید بر اهمیت روز جهانی نابینایان تصریح کرد: نابینایان کمترین میزان جمعیت آماری اعلام شده از سوی کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی را به خود اختصاص داده است.

محبوبه پورعوض اظهار کرد: اقلیت بودن این معلولیت باعث شده است که در اکثر شهرستان‌ها، از جمله شهرستان شهریار، خدمات آموزشی، رفاهی و خدمات اجتماعی مناسب احوال این افراد به طور مطلوب وجود نداشته باشد.

وی خدمت‌رسانی به نابینایان در همه کشورها را ضعیف برشمرد و افزود: خدمات به روشندلان می‌بایست در پایتخت و مراکز استان‌های بزرگ متمرکز باشد.

معاون توان‌بخشی اداره بهزیستی شهریار با بیان اینکه در اداره بهزیستی شهرستان شهریار حدود ۱۲ هزار پرونده وجود دارد، اظهار داشت: از این میان، ۹۷۲ نفر یعنی کمتر از یک درصد این میزان شامل درجه معلولان خفیف تا خیلی شدید را به خودش اختصاص داده است.

پورعوض با بیان اینکه خدمات مستمر و غیرمستمری در شهرستان شهریار به افراد دارای معلولیت بینایی تعلق می‌گیرد، یادآور شد: با توجه به  محدودیت بسیار خدمات آموزشی مدارس استثنایی برای دانشجویانی که مشکل بینایی دارند، شهریه دانشگاه را پرداخت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در صورت مراجعه و درخواست این افراد با رویکرد فرهنگی، هنری و ورزشی، در حد امکان مساعدت و همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

معاون توان بخشی بهزیستی شهرستان شهریار با اشاره به جذب ورزشکاران مدال‌آور نابینا و ارائه تجهیزات مورد نیاز آنان بیان کرد: در مجموعه بهزیستی بر اساس نیازمندی‌های این قشر تجهیزاتی مانند لپ‌تاپ، پرکین، ذره بین گویا و ابزار فناوری‌های نوین که با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شود، تهیه و به مددجویان تحویل می‌شود.

پورعوض از برگزاری نخستین آزمون استخدامی ویژه معلولان با حضور مددجویان نابینا در شهریور ماه سال جاری در کشور خبر داد و با اشاره به مشکلات اشتغال این دسته از معلولان ابراز امیدواری کرد: با وجود محدودیت‌هایی که برای اشتغال معلولان در جامعه ما وجود دارد تلاش کنیم مشکلات این افراد در اشتغال تا حدودی برطرف شود.

نابینایی فرصت یک تجربه متفاوت است

خیرین در خدمات‌رسانی ورود کنند

همچنین رئیس اداره بهزیستی شهریار ضمن گرامیداشت این روز، با تاکید بر ضرورت توجه ویژه‌ جامعه به روشندلان اظهار کرد: به این منظور می‌بایست مشاغل مناسب با وضعیت جسمانی نابینایان در جامعه شناسایی و روشندلان برای استقلال و خودکفایی بیشتر به آن سوق داده شوند.

بیگم موسوی با اشاره به اینکه در راستای ارائه‌ خدمات به گروه نابینایان جامعه، به کمک‌های خیرین نیاز داریم، یادآور شد: باید این فرهنگ را جا انداخت که خیرین به منظور توانمندسازی و ایفاء نقش این افراد در امور علمی، فرهنگی و هنری جامعه نیز همانند امور معیشتی ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: معلولین از پتانسیل‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف بهره‌مند بوده و در راستای شکوفایی استعدادهای درخشان به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهریار به دیدار اخیرش با یک نابینای فرهیخته‌ در حوزه نویسندگی اشاره و در خصوص موفقیت وی گفت: این روشندل پرتلاش موفق به چاپ اول  ٧٠ جلد از کتابش شد که در نوع خود بسیار حائز اهمیت است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از