حالت تاریک
شنبه, 07 مهر 1403
در گفتگو تفصیلی «تهران نیوز» مطرح شد؛

موج‌سواری انتخاباتی اصلاحات با کلیدواژه دوقطبی‌سازی

موج‌سواری انتخاباتی اصلاحات با کلیدواژه دوقطبی‌سازی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن گفت: تنها امید جریان اصلاحات در انتخابات ایجاد دوقطبی‌ها و گسل‌های قومیتی و استفاده از کلیدواژه‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران اسلامی، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران هشت روز دیگر در تاریخ 8 تیرماه 1403 برگزار خواهد شد.

علی‌رغم زودهنگام بودن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، ویژگی حائز اهمیت آن، مشارکت فعال همه طیف‌های سیاسی است.

شهید رئیسی در سه سال ریاست جمهوری خود ادبیات و مدل جدیدی از حکمرانی با الگویی بر پایه توانایی‌های مردمی و اعتماد به ظرفیت‌های کشور ارائه کرد که در همین خصوص با محمدرسول روزبه عضو هیات علمی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

تهران نیوز: دستاوردهای دولت شهید رئیسی که مایه برکت، آبادانی، توسعه و پیشرفت شده است، چیست؟

روزبه: شهید رئیسی و دولت سیزدهم، دستاوردهای زیادی داشتند، دستاوردهای اقتصادی که رشد فزاینده نرخ دلار را توانستند به صورت نسبی تثبیت و به طور نسبی اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کردند. همچنین در صندوق ذخیره ارزی میلیاردها دلار آورده و موجودی وجود دارد. این صندوق در دولت قبل نه تنها صفر شده بود، بلکه در دوران آقای روحانی به اندازه دو سال پیش خور هم کردند. الحمدالله بدهی‌های بسیار کلان دولت آقای روحانی پرداخت شد که بیش از 500 همت بود. در زمانی ما زمان‌بندی گسترده قطعی برق داشتیم. بسیاری از نقاط کشور مشکل آب داشتند که بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن دنیا در سیستان افتتاح شد، مشکل آب کردستان، مشکل آب خوزستان که سال‌ها مورد منازعه بود و می‌دانیم سابق بر این چه منازعاتی شکل می‌گرفت، مردم چه گرفتاری‌هایی داشتند و دولت روحانی از حل این مشکلات ناتوان بود. 

در حوزه همسایگان روابط قفل شده بود، بر سر بدهی ایران در زمان دولت آقای روحانی به ترکمنستان این روابط قفل شد، دلخوری وجود داشت. مشکلاتی که با عربستان داشتیم در دولت آقای روحانی با یک عمل مشکوک روابط قطع شد و در دولت شهید رئیسی این روابط برقرار شد. دولت بحرین روابط خود را قطع کرده و در دوران دولت شهید رئیسی نماینده فرستادند و درخواست برقراری روابط دارند. ارتباط اقتصادی با همسایگان قطع شده بود، پول های خود را از عراقی‌ها نمی‌توانستیم بگیریم، بابت قراردادی که رئیس کل بانک مرکزی وقت، آقای همتی، با عراقی‌ها بسته بود امکان پرداخت بدهی‌ها به ایران وجود نداشت و این مشکلات الان برطرف شده است. 

طلب‌هایی که از کشورهای خارجی داشتیم در دولت شهید رئیسی وصول شد، به لحاظ سیاسی، به لحاظ جهانی توانستیم به پیمان بریکس، پیمان شانگهای بپیوندیم. به زودی هم عضویت در پیمان کشورهای اورآسیا محقق می‌شود که بسیار مهم است. در حال اجرایی کردن توافق 25 ساله با چین هستیم. در شرف رسیدن به قرارداد نهایی سند راهبردی 20 ساله با کشور روسیه هستیم. هر جا را نگاه می‌کنیم دولت شهید رئیسی ریل‌گذاری کرد.

تهران نیوز: به نظر شما اقدام آقای ظریف در ارائه نموداری با آمارهای نادرست و سپس عذرخواهی او عامدانه بود؟

روزبه: این تکنیک رسانه‌ای است که ابتدا یک دروغی را مطرح می‌کنیم که به صورت بزرگ است و همه می‌بینند و وقتی این دروغ در ذهن‌ها نشست بعد گوشه‌ای عذرخواهی می‌کنند و حرف خود را پس می‌گیرند که این عذرخواهی و پس گرفتن حرف دیده نمی‌شود ولی آن چیزی که انجام شده این دروغ در ذهن‌ها نشسته است. این بداخلاقی‌ها، دروغگویی‌ها و پررویی‌های نجومی وجود دارد. تنها امید جریان اصلاحات در انتخابات ایجاد دوقطبی‌ها و گسل‌های قومیتی و استفاده از کلیدواژه‌ها است. 

مثلاً نسل زد و دلخوری‌هایی که دارند را مطرح می‌کنند؛ ما همه مشکلات این نسل را می‌دانیم و فریاد زدن مشکلات آن‌ها بدون اینکه پاسخ عملیاتی برای آن‌ها داشته باشند صرفاً یک بازی سیاسی است که به دلخوری‌های نسل جوان اضافه می‎کند. اگر آن دولت و افرادی که موجب دلخوری این نسل شدند و قرار باشد سرکار بیایند از قضا سکنجبین صفرا فزود! نه تنها باعث ترمیم این شکاف ها نخواهد شد بلکه آن را تشدید خواهد کرد.

تهران نیوز: مهمترین شاخصه‌های دولت آقای رئیسی باتوجه به نگاه ویژه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور تراز انقلاب چیست؟

روزبه: مقام معظم رهبری بهتر از همه شهید رئیسی را می‌شناختند که فرمودند زیر این آسمان از بهترین‌ها بود، ساده و بی‌آلایش، بدون تکلف و تکبر، بدون تجمل، دلسوز مردم، پشتکار بسیار زیاد، فوق‌العاده تحرک زیاد داشتند. به آقای روحانی در زمان کرونا می‌گفتند در کشور سرکشی داشته باشید و وی از ترس کرونا این را می‌گفت که مگر عقل من کم است؟ همان ایام شخص آقای رئیسی با وجود خطرات کرونا سفرهای استانی و دیدارهای مردمی خود را شروع کرد.

خطرپذیری، پرکاری و استفاده مناسب از کارشناسان دلسوز، دیدن خلاءهای واقعی، امیدواری به آینده از دیگر ویژگی‌های شهید رئیسی بود. برعکس کسانی که هنوز هم می‌گویند نمی‌شود، نمی‌توانیم، باید غرب برای ما درست کند، شهید رئیسی بسیار امیدوار به داخل کشور بودند.

یکی از این عزیزان در مناظرات هم بیان کرد که باید کارشناس هم وارد کنیم! دولت آقای رئیسی و شخصی او اعتقاد به مردم ایران، کارشناسان ایرانی و امید به آینده داشت، در دوره وی این زخم‌ها بسیار ترمیم شد و ملت امیدوار به آینده هستند، کارشناسان امیدوار به آینده هستند.

در مناظرات برنامه‌های خیلی خوبی می‌بینیم، این‌ها ثمرات دولت شهید رئیسی است. این برنامه‌ها چهار سال پیش وجود نداشتند و امروز همه امیدوارانه از آینده صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد مشکلات را به درستی شناخته‌اند و برای آن راه حل منطقی، معقول و علمی دارند، صدور دو میلیون بشکه نفت در روز را می‌توانیم، امروز علاوه بر واردات واکسن می‌توانیم برای کرونا واکسن بسازیم و صادر کنیم در حالی‌که دولت آقای روحانی می‌گفتند مگر سوهان قم است که به راحتی وارد کنیم! در یک کلام مکتب شهید سلیمانی و شهید رئیسی در یک خط هستند. 

کار جهادی بی‌منت برای مردم در مسیر شهید رئیسی است، دینداری و کار دینی از ویژگی های شهید رئیسی بود که وی نشان داد بین دین و علم جدایی نیست و آن چیزی که دولت آقای روحانی متاسفانه به آن دامن زدند ناکارآمدی دینی بود و شهید رئیسی کارآمدی دینی را نشان داد که اتفاقاً دین بسیار کارآمد است. کسانیکه ادعای علمی داشتند شکست خوردند و شخص دینداری آمد که به جفا به وی گفتند 6 کلاس سواد دارید، متاسفانه این جفای بزرگ و تهمت بزرگی بود که به شهید رئیسی زدند. به قول خود این افراد این فرد 6 کلاسه همه کسانی که ادعای علم و فضل داشتند را پشت سر گذاشت. شهید رئیسی و شهید سلیمانی در یک خط هستند ولیکن مکتب شهید سلیمانی نعل به نعل در رابطه با شهید خدمت، شهید رئیسی هم صدق می‌کند.

تهران نیوز: خروج از ریل گذاری‌های انجام شده در دولت شهید رئیسی چه خسارت‌هایی خواهد داشت؟

روزبه: خطری که الان وجود دارد فراموشی مردم است! نامزدی که قرار است دولت سوم آقای روحانی را بیاورد، مردم، آن مصیبت‌هایی که در آن‌ دولت‌ها، در دهه 90 دیدیم را فراموش کنند و یکبار دیگر بخواهند به غربگرایان اعتماد کنند. تمام ثمرات دولت شهید رئیسی از دست خواهد رفت و دوباره روابط ما با همسایگان قفل خواهد شد، می‌گفتند شعار نوشتن بر روی موشک مذاکرات را قفل کرده و به ضررمان شده و میدان علیه دیپلماسی است. دیدیم در عملیات وعده صادق صدها موشک و پهباد شلیک کردیم، دشمن را منکوب کردیم، از حق خود دفاع کردیم. نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد، بلکه اتفاقات مثبت در حوزه دلاری و اقتصاد افتاد؛ دلاری که در حال افزایش بود ریزش کرد، اقتصاد به ثبات بهتری رسید.

این در حالی‌که بود می‌گفتند موشک پرانی و شعار روی موشک باعث عقب‌ماندگی ما و دشمنی دنیا با ماست. در حالی‌که این طور نشد. اگر بتوانیم دفاع معقول از خود داشته باشیم و قدرتمند باشیم دنیا روی ما حساب می‌کند، نه اینکه در موضع ضعف باشیم و کار به جایی برسد که عربستان در منا آن فاجعه را برای ایران رقم بزند و بیش از 500 نفر از حاجیان ما شهید شوند و وزیر خارجه وقت ما، در مقابل امیرکویت زانو زند تا اجازه دهند اجساد و پیکرهای مطهر شهدای منا بازگردد و آن‌ها هم قبول نکردند تا وقتی که مقام معظم رهبری با تشر و قدرت با دولت سعودی را خطاب قرار داد و حاضر شدند پیکر شهدای منا را تحویل دهند.

خطر ما بازگشت دولت سوم آقای روحانی و همان افرادی که بانیان وضع موجود بودند است، سوار شدن بر شکاف نسلی، شکاف قومیتی، جنسیتی و پروژه زنان خطر دوقطبی‌سازی را تشدید می‌کند که نه تنها موجب اتحاد کشور نخواهد شد بلکه این شکاف را تشدید می‌کند. 

تهران نیوز: مهمترین محورهایی که باید در دولت آینده دنبال شود چیست؟

روزبه: مهمترین دغدغه مردم، دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی است، باید به دنبال بسترسازی و ریل‌گذاری که دولت شهید رئیسی انجام دادند، این مسیر ادامه یابد و به نتیجه برسد و ثمرات شیرین این ریل‌گذاری را مردم بچشند. مردمی‌سازی اقتصاد که دولت شهید رئیسی دنبال می‌کرد، مردم شریک در اقتصاد باشند و ثروتی که به عده خاصی منتقل می‌شود به مردم منتقل شود و مردم طعم ثروت را بچشند. افزایش قدرت پول ملی و حکمرانی بر پول ملی را دنبال کنند. این در رابطه با مسائل اقتصادی است، دنبال پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم، به دنبال ایجاد پول بریکس و بانک بریکس باشیم. پیمان شانگهای را دنبال کنیم و سرمایه‌های گسترده‌ای که 400 میلیارد دلار بنا بود در پیمان شانگ‌های سرمایه‌گذاری شود، توافق دوجانبه ما با چین بود پیگیری شود. روابط اقتصادی ما با اورآسیا که بسیار راهبردی و راهگشاست باید ادامه یابد. در بحث حجاب باید شکاف ترمیم شود. این شکاف با برنامه مستمر و یک دهه دشمن بوجود آمده است و حتماً باید عزیزان چاره‌اندیشی کنند.

برنامه‌های راهبردی و سند راهبردی کشور دنبال شود، ایجاد وفاق ملی برای جوانان و نسل زد و نقش دادن به آنها در کشور اقدام کنند تا جوانان کشور را مال خود بدانند. عزیزانی که نامزدهای جریان انقلابی هستند شعارهای بسیار مثبت دارند و از همه این شعارها می‌توان استفاده کرد. شهید رئیسی امید را به کشور برگرداند و امیدواریم جریان انقلابی با اتحاد خود بتواند سرافراز از این انتخابات بیرون بیاید و ان‌شاءالله ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشد. 

تهران نیوز: برای جمع‌بندی و صحبت پایانی در خدمت شما هستیم.

روزبه: چیزی که امروز دغدغه جریان انقلابی است وحدت و اتحاد است، از دعواهای حیدری و نعمتی بیهوده و بی‌فایده باید دوری کرد، نامزدهای جریان انقلاب، برنامه‌های خود را برای نسل جوان امروز ارائه دهند طوری که این جوانان نه تنها به سمت غربگرایی کشیده نشوند بلکه به میهن خود و آینده آن امیدوار شود.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از