حالت تاریک
پنج‌شنبه, 31 خرداد 1403
سرپرست اداره‌کل کار استان تهران خبر داد:

فعالیت ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران

فعالیت ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: استان تهران خط‌دهنده و ترسیم‌کننده راهبری و پیشرانی اقتصاد کشور است.

محمد آذرپناه در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»،  اظهار کرد: یکی از شاخص‌های اساسی بازار کار، نرخ مشارکت اقتصادی است که میزان تمایل افراد به کار کردن را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در زمستان ۱۴۰۲ از هر ۱۰۰ فرد ۱۵ ساله و بیشتر، حدود ۴۱ نفر به دنبال کار بوده‌اند، بیان کرد: البته این نرخ در میان مناطق شهری و روستایی متفاوت بوده و سطح مشارکت روستانشینان بیشتر از شهرنشینان برآورد شده است.

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان تهران عنوان کرد: بررسی نرخ مشارکت استانی نیز نشان می‌دهد که در ۱۷ استان، عرضه نیروی کار در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری بوده و در مقابل در مناطق شهری ۱۴ استان، نرخ مشارکت شهرنشینان بیشتر از روستانشینان بوده است. 

آذرپناه نرخ مشارکت اقتصادی در روستاهای استان را بهتر از مناطق شهری برشمرد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری استان جایگاه نوزدهم را در کشور به خود اختصاص داده که این وضعیت برای روستاهای تهران با جایگاه پانزدهم میان سایر استان‌ها بوده است.

وی از افزایش دو برابری نرخ مشارکت استان تهران در کشور خبر و ادامه داد: این میزان مشارکت نشانگر شتاب بیشتر استان در پیشرفت اقتصادی است. 

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با تاکید بر تاثیر چشمگیر این استان بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: طی برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با توجه به مطالعات آمایش سرزمین، محدودیت منابع پایه و ملاحظات زیست محیطی، جهت‌گیری توسعه استان تهران مبتنی بر توسعه بخش خدمات به ویژه خدمات نوین و دانش‌پایه و توسعه صنایع با دانش فنی بالا خواهد بود. 

آذرپناه تأکید کرد: در بخش کشاورزی به واسطه رشد ارزش افزوده و محدودیت منابع آب بخش صنایع و همچنین ضرورت حفظ شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران برای سرمایه‌گذاری، تراکم زیاد جمعیت، آلودگی هوا، کمبود زمین برای ساخت مسکن جدید و بخش معدن نیز به واسطه موضوع فرونشست زمین، کمتر از میانگین کل اقتصاد استان تعیین شده است.

وی تأکید کرد: حضور بیشترین نهادهای اثرگذار قدرت اقتصادی در استان تهران، استقرار بزرگترین جامعه صنفی، حضور بزرگترین شبکه توزیع و پخش کالا، فعالیت یک سوم صنایع مختلف و بزرگ کشور و صنایع بزرگ تبدیلی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، این استان را به عنوان ترسیم‌کننده و خط‌دهنده راهبری و پیشرانی اقتصاد کشور تبدیل کرده است. 

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران افزود: فعالیت بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان، اختصاص ۱۵ درصد سهم بخش صنعت از ارزش افزوده کشور به دلیل گستردگی و تنوع صنایع فعال و قطب اصلی صنعت کشور، ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی، سکونت بالای جمعیت استان که بالغ بر ۱۷ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شود و ارزش افزوده بخش خدمات با سهم بیش از ۷۰ درصد از ویژگی‌های تحقق موضوع مهم جهش تولید با مشارکت مردم است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از