حالت تاریک
جمعه, 08 تیر 1403
یادداشت؛

غدیر نماد هویت‌بخش امامت است

غدیر نماد هویت‌بخش امامت است

غدیر را باید نماد هویت‌بخش امامت خواند، چرا که بدون آن امروز هیچ هوّیت و نشانی از امامت نبود و پس از رحلت آخرین پیامبر همه چیز تحریف شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، الهه معصومی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: حج به پایان رسیده و حاجیان سرخوش و مست از عشق بازی با خدا در راه بازگشت هستند، به برکه ای رسیدند پیامبر ایستاد دستور داد توقف کنند.

به آنها که رفته‌اند بگوئید بازگردند، منتظر می‌شویم تا آنها که عقب مانده‌اند برسند رسول خدا امری دارند که باید بشنویم، نماز که پایان یافت به دستور پیامبر تلی از جهاز شترها ساختند تا بر بلندای آن سخن بگویند و علی را گفته بود کنار دستش بماند.

پیامبر حضار را به شهادت می‌گیرد که آیا من مولای شمایم؟ و همه فریاد بر می‌آورند که «اشهد ان محمد رسول‌الله» پس رسول خدا فریاد زد «من كنت مولاه فهذا على مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله»

اینجا قند مکرر در دل فاطمه آب می‌شود از برای علی، حالا علی نه فقط پسر عمش و نه تنها شوهرش که امام و ولی او نیز هست.

این وظیفه خطیر که حالا روی دوش علی گذاشته شده بود، آنقدر سنگین و پر خطر بود که هیاهویی شد میان جماعت و این هیاهو امتدادی داشت خونین تا عصر عاشورا...

همه باید بیعت می‌کردند و تبریک کافی نبود، این جماعت درس خود را پس داده بودند پیامبر خوب می‌دانست که باید از زن و مرد و خرد و کلان تبریک بگویند که علی مولای آنان است و پیامبر فرمود که اتمام رسالت من در این واقعه بود.

مردم برای رفتن به خیمه امیرالمومنین علی (ع) سبقت می‌گرفتند و جالب آنجاست که آنان که در این سبقت پیروز بودند، در شکستن بیعت نیز جلوتر بودند.

غدیر فقط یک خطبه نبود این مراسم باشکوه انجام می‌گرفت، بیعت‌کنندگان کارشان را به اتمام رساندند و حالا حسان شاعر جمع باید به قرائت شعری در خور می‌پرداخت، او نیز سنگ تمام اشعارش را رو کرد.

جبرئیل هم به زمین آمده بود و در شمایل جوان زیبایی جماعت منافق را آگاه از خدعه روزهای پس این می‌نمود کنار عمر که ایستاد گفت: چه واقعه زیبایی بهتر از این ندیده بودم، پیامبر امروز بر امتش همه چیز را تکمیل و واضح نشان داد او پیمانی بست که جز کافر و دشمنش کسی نمی‌تواند آن را بشکند، وای بر شکنندگان این پیمان ...

عمر مبهوت نزد پیامبر آمد و آنچه دیده و شنیده بود را عرضه کرد، پیامبر فرمود او جبرئیل امین است مواظب باش پیمان نشکنی که عاقبتی جز آنچه روح‌الامین گفت نخواهی داشت، اما آنچه معلوم است و مورخان می‌گویند و تاریخ نشان داده عمر جز اولین کسانی است که منفور و مغضوب شد، چرا که چند روزی بیشتر بر این بیعت نماند.

واقعه غدیر در خم غدیر پایان نیافت، بلکه ۱۲۰ هزار نفر شاهد و سفیر در بین مردم خطبه غدیر را شنیدند و بعضی مکتوب کردند و بسیاری آن را نقض و نادیده گرفتند و اینگونه بود که سه ماه بعد دیگر کسی بیعت آن روز را بیاد نداشت.

همه پیامبران پیشین ردای امامت داشتند و تنها رسالت آنان کافی نبود، کنار خود وزیر و مشاور داشتند اما ولی نه، ولی و جانشین و امام را خدا فقط مختص خاتم انبیا دانست و این مهم به جهت ابتر نماندن ولایت بود.

این جماعت که در غدیر خم گرد آمده بودند، از همه جوامع و بلاد بودند برخی بزرگان قبایل و برخی آنقدر خود را به این منصب نزدیک می‌دانستند که همانگاه فتنه را کلید زدند.

اگر روز غدیر با حضور شخص پیامبر برگزار نمی‌شد و معرفی ولی خدا ختم به نامه و وصیت می‌شد، امروز هیچ هوّیت و نشانی از امامت نبود و پس از رحلت آخرین پیامبر همه چیز تحریف شده بود.

حدیث غدیر به فرموده رهبر معظم انقلاب متواتر بین شیعه و سنی است و این مهم باید اتفاق می‌افتاد، تا حاکمیت اسلامی و زیست اسلامی تا آخر دنیا باقی بماند، غدیر شد روز ناامیدی کفاری که دل بسته بودند که رحلت پیامبر تا پایان اسلام را رقم بزنند و پیامبر به امر خدا، حضرت علی (ع) را معرفی کرد تا هم دینش تکمیل شده باشد هم تداوم آن را بیمه کرده باشد.

حالا با بیمه شدن اسلام و تعیین ولی باید جایگاه او هم مشخص باشد، خداوند به پیامبر دستور داد که جانشین را معرفی کند و بگوید که پس از من ولی شما علی است، اما حالا باید مسئله ولایت را برایشان تشریح می‌کرد.

ولایت مسئله بزرگی بود که تاکنون امت اسلامی از آن تجربه‌ای نداشت، رهبری جامعه اسلامی زعامت می‌خواست، کلمه ولی و زعامت به طور گسترده و بیشمار در قرآن آمده و حالا نیاز به تبیین داشت.

حالا پس از شناخت و معرفی ولی خدا نوبت پیروی بی‌چون و چرا از وجود ولایت است، امامت تداوم نبوت است پس در دوازده بطن که خدا سفارش و معرفی نمود جریان پیدا کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از