حالت تاریک
جمعه, 14 اردیبهشت 1403

شیوع رسم غلط استفاده از سلاح گرم

شیوع رسم غلط استفاده از سلاح گرم

عادی‌انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی و عزا تبدیل به یک معضل جدی شده و بعضاً اتفاقات تلخ و حوادث خونباری را به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» و به نقل از راه دانا، از گذشته‌های دور رسم تیراندازی در آئین‌های عروسی وجود داشت و با توجه به اینکه در آن روزگاران تیراندازی بیشتر به صورت تک تیر و در محیط وسیع و دور از مکان زندگی انجام می‌شد تا حدودی آزار دهنده نبود، اما متأسفانه سال‌های اخیر ما شاهد هستیم با انواع اسلحه از تک تیر به رگبار تغییر پیدا کرده است.

روحیه مردمان امروزی نسبت به افراد قدیم نیز در حد زیادی کاهش یافته و لازم است تدابیری برای برخورد با این قبیل شلیک‌ها که مخل نظم و امنیت است و با اعصاب و روان مردم بازی می‌کند و در عین حال خسارات جانی را نیز به دنبال دارد، انجام شود.

این پدیده نامبرده که موجب افتخار عده‌ای است نه تنها یک ارزش به حساب نمی‌آید؛ بلکه با تبعات همیشگی خود یک ضد ارزش به شمار می‌آید و یک نمایش نامناسب از مردمی ارائه می‌کند که همواره به صفا و سادگی شهره بوده‌اند.

رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی و عزا و مکان‌های عمومی فرهنگ نادرستی است که در بین مردم رواج یافته و مقابله با این معضل فرهنگی نیازمند همکاری و همدلی بزرگان و دستگاه‌های قضائی و انتظامی است.

کاووس حبیبی در گفتگو با خبرنگار این رسانه نسبت به اجرای رسم تیراندازی در جشن‌های عروسی گفت: متأسفانه این رسم غلط در برخی نقاط استان انجام می‌شود و استفاده از سلاح در مراسم عزا و عروسی، موضوع خطرناکی است که بارها شاهد بروز اتفاقات ناگوار و غیر قابل‌جبران در این خصوص بوده‌ایم.

رئیس پلیس آگاهی استان فارس افزود: سهل‌انگاری و غفلت در استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی به طور ناخواسته منجر به قتل نزدیکان و افراد حاضر می‌شود. بر همین اساس، تخطی از قوانین و مقررات مربوط به حمل، نگهداری و استفاده از سلاح جرم است و طبق قانون و با قاطعیت با متخلفان برخورد می‌شود.

تیراندازی در مراسم عروسی با توجه به اتفاقات تلخی که در سالیان اخیر رخ داده است نه تنها از یک رسم و حتی سرگرمی فاصله گرفته، بلکه امنیت روانی و جانی مردم را هدف قرار داده است.

بر همین اساس روح اله رئیسی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور و وکیل پایه یک دادگستری استان فارس در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» افزود: حکم قانون و مجازات جرم تیراندازی با سلاح گرم، با توجه به مجاز بودن یا نبودن استفاده از سلاح و نیز میزان آسیب به مجنی علیه و قصد مرتکب متفاوت بوده و نمی‌توان مجازات ثابتی را در این خصوص بیان کرد و استفاده از سلاح گرم در مراسم عزا و عروسی جرم بوده و مرتکب تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

وی گفت: حفظ امنیت جامعه بدین معنی است که قانون‌گذار کاری کند که جرمی پیش از وقوع متوقف و اتفاقی که ممکن است باعث برهم زدن نظم و امنیت عمومی شود در نطفه خفه شود، این مهم‌ترین کارکرد و وظیفه قانون در تمامی جوامع محسوب می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: بر اساس همین وظیفه اساسی و پایه‌ای قانون است که بسیاری از افعال در جامعه جرم تلقی می‌شود و انجام دادن آن ممنوع است همچنین یکی از این رفتارها را مسلماً می‌تواند تیراندازی در مراسم عروسی باشد.

وی اظهار کرد: مطابق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه استفاده از اسلحه با هدف قدرت‌نمایی باشد از ۶ ماه تا دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انتظار فرد متخلف است.

مسعود مهدی‌زاده رئیس هیأت تیراندازی استان فارس در گفتگو با این رسانه بیان کرد: آنچه که مشهود است برخی افراد با دریافت مجوز حمل سلاح گمان می‌کنند که با این مجوز حق دارند که در هر مکان و زمان اقدام به تیراندازی کنند در حالی که مجوز حمل سلاح تنها به منظور استفاده در باشگاه‌های تیراندازی و یا هنگام شکار ارائه می‌شود که آن‌هم شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: رشته تیراندازی از رشته‌های سفارش شده در دین و مدال‌آور در المپیک است تیراندازی جز پنج رشته‌ای است که توانسته در ادوار مختلف خوش رنگ‌ترین مدال‌ها را در المپیک کسب کند همچنین جز محدود رشته‌هایی است که حضور پررنگ بانوان بدون هیچ گونه محدودیتی در آن به چشم می‌خورد همچنین تیراندازی از رشته‌های ورزشی است که در همه ابعاد ظرفیت بالایی دارد.

مهدی‌زاده با بیان اینکه تیراندازی به دلیل اینکه با سلاح و تفنگ سر و کار دارد برای عموم جامعه جذابیت خاصی دارد، اضافه کرد: اقشار مختلف جامعه پیوندی قدیمی با این ورزش داشته‌اند و جزئی از فرهنگ و رسوم کهن ما بوده است و از جمله دارایی‌های با ارزش ما محسوب می‌شود.

وی با ابراز گلایه‌مندی گفت: متأسفانه این رشته به عنوان ورزش به جامعه معرفی نشده و تصور غلط عموم جامعه از این ورزش حیث شکار و جنگ است در این بین یک خلأ وجود داشت که در دو سال اخیر هیئت تیراندازی استان فارس و کمیته آموزش استان در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است همچنین کمیته آموزش استان در بدو کار انجمن فرهنگ تفنگ را تأسیس کرد و نکات آموزشی، کاربردی و امنیتی را در این زمینه اشاعه داد؛ اما کار تا نتیجه ایده‌آل فاصله دارد و باید این روند را ادامه داد و کمک کنیم تا این مسئله به سمت ورزش و مسیر صحیح خود سوق پیدا کند تا در مراسمات عروسی و عزا شاهد این چنین اتفاقات تلخ نباشیم.

رئیس هیأت تیراندازی استان فارس ادامه داد: از اثرات دیگر هدفمند کردن آموزش در ورزش تیراندازی و انجام مسابقات بیشتر و جذب مخاطبان این رشته کمک به حفظ محیط زیست است از آنجایی که اکثر مخاطبین این رشته سلاحی در اختیار دارند در طبیعت به شکار می‌پردازند بحث حفاظت و حمایت از محیط زیست امروزه بحث اساسی جامعه جهانی است و جز اولویت‌های ما نیز است و شرایط بحرانی پیش رو همت همگانی را می‌طلبد و باید این انرژی و هیجانی که در تیراندازی وجود دارد به سمت هدفمند کردن آن و رقابت‌های ورزشی سوق داده شود با این کار بار عظیمی از روی محیط زیست برداشته خواهد شد.

وی گفت: از بُعد امنیتی نیز می‌توان در خلال مسابقات آموزش‌های لازم را به عموم داد.

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه آموزش صحیح استفاده از سلاح بعد همگانی آموزش تیراندازی و ترویج ورزش تیراندازی تبعات بسیار خوبی در بعد دفاعی کشور خواهد داشت، اظهار کرد: بدون شک می‌توان با هم‌فکری بزرگان و همکاری همه افراد جامعه آداب و رسومی که از نیاکان ما به ما رسیده را به شکل صحیح و پسندیده خود به جای آورد و هیچ عزیزی هم جان خود را از دست نداده و شادی هیچ خانواده‌ای به عزا و ماتم تبدیل نشود.

در این باره علی مرادی مسئول کمیته آموزش هیأت تیراندازی فارس گفت: عادی‌انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی و عزا تبدیل به یک معضل جدی در مناطق شهری و روستایی شده و بعضاً اتفاقات تلخ و حوادث خونباری را به دنبال داشته است.

مرادی مجالس سوگواری و ترحیم در فرهنگ مردم ایران در میان اقوام، گروه‌ها و اقلیت‌ها به اشکال و تشریفات خاصی برگزار می‌شود، این آیین‌ها و رسم‌ها، مبتنی بر اعتقادات و دستورات دینی و مذهبی و متأثر از باورهای بازمانده از ادیان و مذاهب پیشین هستند که متأسفانه بنا به دلایلی ما شاهد هستیم برخی از رسم‌های غلط نیز به این‌گونه مراسم اضافه شده که نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.

وی در ادامه گفت: بر اساس گفته‌های بزرگان، شیوخ و ریش سفیدان عشایر، در سالیان دور خبری از تیراندازی در مراسم نبوده و هرگاه بزرگی یا شخص تیراندازی از طایفه به رحمت خدا می‌رفت، مردان طایفه در مراسم او سر تفنگ‌ها را به زیر می‌گرفتند، به این معنا که طایفه ما دیگر تیراندازی ندارد و شخصی که لایق مالکیت همه تفنگ‌ها بود از میان ما رفته است.

مرادی افزود: هر از گاهی دیده می‌شد که بعد از فوت مردان بزرگ و شکارچیان طایفه، همه اهالی طایفه تا یک سال تفنگ‌های خود را در صندوق می‌گذاشتند و به احترام فرد متوفی تا یک سال تیراندازی نمی‌کردند و این رسم بین همه قومیت‌ها برقرار بود.

مسئول کمیته آموزش هیأت تیراندازی فارس در پایان ادامه داد: امروزه ما شاهد سنتی هستیم که هیچ ریشه تاریخی ندارد، یعنی هیچگاه اجداد ما در مراسم عزا تیراندازی نمی‌کردند، اما امروزه به شدت رواج پیدا کرده، به طوری که در بعضی طوایف به یک مسابقه تسلیحاتی تبدیل شده و این مسئله برای امنیت اجتماعی ما به شدت نامناسب است.

وی افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول که متولی ارائه مجوز حمل سلاح هستند پس از ارائه مجوز حمل سلاح به متقاضیان، آموزش‌های لازم را داده و بر نحوه استفاده از سلاح هم نظارتی داشته باشند و تا دیر نشده باید در این زمینه به یک راهکار مشترک بین مردم و مسئولان تصمیم ساز دست یافت تا فردا جوانان کابویی بودن را افتخار محسوب نکنند.

عادی‌انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی و عزا تبدیل به یک معضل جدی در مناطق شهری و روستایی استان‌ها شده و بعضاً اتفاقات تلخ و حوادث خونباری را به دنبال داشته است و بهترین راهکار مقابله با معضل تیراندازی و نگهداری غیر مجاز اسلحه، فرهنگ‌سازی مناسب است و این فرهنگ‌سازی فقط با مشارکت کلیه نهادهای فرهنگی، نخبگان، بزرگان و ریش‌سفیدان و مؤسسات مردم‌نهاد محقق می‌شود که در این راستا می‌طلبد پویش‌های مختلفی  راه‌اندازی شود و آگاهی‌بخشی لازم در این رابطه به مردم ارائه شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از