حالت تاریک
جمعه, 20 مهر 1403
سیدالکریم (ع)؛ نگین درخشان ری
یادداشت؛

سیدالکریم (ع)؛ نگین درخشان ری

عبدالعظیم حسنی شخصیتی علمی و راوی برجسته شیعیان بود که سال‌های بسیاری از عمر پربرکتش را در مکتب امام هادی (ع) به شاگردی و کسب علم سپری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، پریسا کسائی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: حضرت عبدالعظیم حسنی شخصیت دینی است که محبوبیت بسیار بالایی نزد شیعیان جهان به خصوص کشور ایران دارد، به طوری که روز ولادت و شهادت این عالم بزرگ، زائرین زیادی برای زیارت حرم مطهر ایشان به شهرستان ری سفر می‌کنند.  

مکتب شیعه در طول تاریخ حیاتش انسان های اثرگذار و ارزشمندی را پرورش داده که مایه فخر و مباهات جهان اسلام بوده‌اند. یکی از این افراد تاثیرگذار عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله ابن علی قافه بوده که نسب وی ریشه در مکتب امام حسن مجتبی (ع) دارد، عبدالعظیم از دوران جوانی به شهرستان ری سفر و زندگی پنهانی خود را آغاز کرد چرا که همه رهبران شیعه با حاکمانی جبار و ستمگر هم دوره بودند و توانایی گسترش مکتب شیعه را به صورت آشکار نداشتند.  

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در وصف این مرد عالی مقام گفته‌اند: سیدالکریم شخصیتی علمی و جهادی بوده، به دلیل همین شخصیت جهادی به صورت مخفیانه از عراق و حجاز گریخت و شهرستان ری را برای اختفای خود انتخاب کرد. علاوه بر آن به دلیل مبارز بودن، ایشان مجبور به زندگی پنهانی بود، زیرا اگر پنهان نمی‌شد، معارف امامت به درستی به آیندگان انتقال نمی‌یافت.  حضرت عبدالعظیم حسنی در همان دوران خفقان فعالیت‌های مهمی در خصوص نشر مکتب شیعه، تحرک، سازماندهی و گسترش آن در جهان اسلام داشتند، این در حالی بود که امامان در آن دوره به شدت تحت نظر خلفای بی ریشه و ستمگر بودند، او با همه این سختی ها ارادت خود را به تشیع ثابت کرد و به دلیل اثبات همین ارادت همیشه تحت تعقیب حکام مخالف این مکتب بود و زندگی مخفیانه و دشواری داشت.  

شیعه در دوران حضرت عبدالعظیم (ع) نشاط زیادی را از لحاظ فعالیت‌های مذهبی تجربه کرده است، هر چه‌قدر درباره این بزرگوار نوشته و خوانده شود باز هم برای شخصیت ارزشمند ایشان کافی نیست، چرا که زندگی یک عالم مذهبی و مبارز، پرفراز و نشیب و سرشار از تجربیات کارساز است که اگر سال‌ها نیز به آن بپردازیم باز کار زیادی انجام نداده‌ایم.  

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان از ایشان به عنوان آبروی شهرستان ری یاد کرده و فرموده اند: «سیدالکریم با این که اهل ری نیستند اما به ری، تاریخ و مردم آن آبرو دادند»، حضور شخصیتی همچون عبدالعظیم (ع) بار علمی و جهادی این شهرستان را دو چندان کرده و همه آگاهی و معرفتش را تقدیم مردم شریف و ولایتمدار ری کرده است.  

برای این بزرگ‌مرد جایگاهی همانند مقام سیدالشهداء (ع) در نظر گرفته شده است، زیرا امام هادی (ع) در خصوص ایشان فرمودند: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنید، همچون کسى هستید که حسین بن على (ع) را زیارت کرده است»، اما رهبر انقلاب در توضیح این روایت به یك نكته خاصی اشاره كردند و انگیزه امام هادی (ع) از بیان این روایت را درخشش مشعل نورانی در این نقطه از ایران و بهره‌مندی آحاد ملت مسلمان از نور مشعل انوار اهل بیت (ع) برشمردند.

باید بدانیم که کشور ایران آرامگاه امامان شیعه و بسیاری از شاگردان آنان است و این افتخار بزرگی برای همه فرزندان این آب و خاک بوده، چرا که همه ما ریشه در مکتب شیعه و ساختار مهم و قدرتمند آن داریم، اتکای ما به لطف پروردگار عالمیان است و همه چیز در قدرت بی‌انتهای خداوند خلاصه می‌شود.  

لطف بزرگی است که انسانی فرهیخته همچون سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از یاران امین امامان شیعه در خاک ما آرام گرفته، زیرا این به این معنا است که خداوند مسیر ایشان را به سمت ایران کشانده تا ما با تمام وجود از علم، جهاد و شخصیت مبارز ایشان به عنوان الگو بهره ببریم، زیرا مسیر تمام شیعیان به مبارزه ‌علیه ظلم و جهاد در راه خدا ختم می شود، هوشیار باشیم که اگر لطفی به ما شده به برکت وجود کسانی است که همه عمر خود را بری حفظ و تثبیت آرمان‌های شیعه وقف کرده‌اند.  

این بزرگ‌مرد با حضورش در تاریخ ایران افتخار بزرگی را برای ملت شیعه پرور ایران رقم زد تا آن‌ها با تمام وجود عشق به اهل بیت علیهم‌السلام را بارها و بارها در قلب‌های مملو از ایمان خود پرورش دهند و مسیر سختی که آغاز کرده‌اند را به درستی به پایان برسانند، این مسیر چیزی جز شهادت طلبی را آموزش نمی‌دهد، زیرا شهدا کسانی هستند که بسیار به پروردگارشان نزدیک‌اند و نزدش روزی می‌خورند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از