حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

استان تهران، رتبه‌دار احیای واحدهای تولیدی

استان تهران، رتبه‌دار احیای واحدهای تولیدی

با احیای واحدهای راکد و تعطیل در شهرستان‌های تهران، این استان رتبه نخست را در این حوزه در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، علیرضا فخاری، استاندار تهران با سفر نیم روزه به شهرستان فیروزکوه از نیروگاه خودتأمین برق در حال ساخت سیمان فراز بازدید کرد.

این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال، ظرفیت اسمی ۱۲ مگاوات و ۶ دستگاه ژنراتور ۲ هزاز و ۵۰۰ کیلووات با ظرفیت سوخت دو مخزن یک میلیون لیتری در حال اجرا است.

همچنین در ادامه این سفر پروژه کوره دوار مجتمع آهک اسپندار با حضور استاندار تهران افتتاح شد، این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان اجرایی شده و با تولید روزانه ۲۵۰ تُن انواع فرآورده‌های آهکی، برای ۴۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

تامین آهک با خلوص بالا در فیروزکوه منحصر به فرد است

استاندار تهران در حاشیه سفر نیم روزه خود به شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرنگاران، گفت: در حوزه سیمان و افزایش سطح تولید از طریق تامین برق، با نصب دیزل ژنراتورهایی با ضریب کارایی بسیار بالا که می‌تواند مشکلات کسری برق را جبران کند در شرکت فراز در دستور کار قرار گرفت.

فخاری بیان کرد: به زودی این سیستم راه‌اندازی خواهد شد و با راه‌اندازی آن، ناترازی که در حوزه برق برای تولید سیمان وجود دارد جبران خواهد شد، البته لازم است در حوزه پخش و‌ پالایش هم نیازمندی‌های حوزه سوخت را در دستور کار قرار دهند تا در زمان پیک مصرف، از طریق راهکارهای جبرانی تأمین برق همچون استفاده از دیزل ژنراتور بتوانند کمبودها را جبران کنند.

وی ادامه داد: در بازدید از مجتمع آهک اسپندار، موضوع تامین آهک با خلوص بسیار بالا مطرح شد که از آن می‌توان در بسیاری از صنایع استفاده کرد؛ تقریباً این‌امر منحصر به فرد است، حداقل در سطح استان جای خود را دارد و در سطح کشور نیز با تعداد کمی از رقبا مواجه است؛ یکی از ویژگی‌هایی که تولید آهک در این منطقه دارد تمرکز بر مواد اولیه‌ا‌ی است که از طریق امکانات سازنده منطقه تامین می‌شود یعنی خود منطقه امکان تامین مواد اولیه را دارد و این بهترین ظرفیت است؛ زمینه صادرات به لحاظ کیفیت بالای این محصول و ارزآوری که می‌تواند داشته باشد از نکاتی است که در حوزه تولید آهک در این منطقه مدنظر و قایل مشاهده است. 

استاندار تهران همچنین در خصوص مشکلات این حوزه تولیدی در شهرستان فیروزکوه بیان کرد: این واحدهای تولیدی در دو حوزه تامین برق و تامین گاز با مشکل مواجه هستند؛ با ناترازی که در سطح کشور داریم ضریب نفوذ تولید کاهش می‌یابد که باید چاره‌ای در این زمینه اندیشید؛ از تامین دیزل ژنراتور می‌توان این کار را انجام داد و در این زمینه باید کمک وزارت نفت را داشته باشیم؛ اگر درباره این دو امر برنامه‌ریزی لازم را نداشته باشیم و متولیان امر دقت لازم را در زمان پیک مصرف گاز و برق نداشته باشند با کمبود تولید، توقف تولید، بیکاری و اختلال در ساختار حمل و نقل و سایر تعهدات تولیدکنندگان مواجه خواهیم شد؛ کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و هم افرادی که مسئولیت تامین مواد اولیه را در حوزه برق و مواد سوختی دارند با اولویت در امر تولید ورود، برنامه‌ریزی و به درستی در حوزه مقرر به تعهدات عمل کنند.

فخاری در خصوص میزان اشتغال اشاره داشت: در این واحد تولیدی حدود ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار و مشابه همین میزان در حوزه حمل و نقل به صورت غیرمستقیم در حال فعالیت هستند که با کادر اداری حدود هزار نفر اشتغال دارند که قابل توجه است؛ باید از بخش خصوصی تشکر کرد که توانسته سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه داشته باشد و به پایه‌های اقتصاد ملی و همچنین ایجاد اشتغال و بالا بردن ضریب نفوذ تولید ناخالص ملی کمک کند.

وی با بیان اینکه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر آلایندگی این مجموعه‌ها مکرر وجود دارد، تاکید کرد: استفاده از فیلترهای مطمئن که می‌تواند غبار محلی را کاهش دهد مدنظر است و تعهداتی است که تولیدکنندگان در این زمینه دارند؛ راه‌های مختلف کنترل زیست محیطی مورد بررسی قرار میگیرد و اطمینان حاصل می‌شود که این ضریب کاهش پیدا کند.

احیاء ۱۷ واحد تولیدی در فیروزکوه

محمد حیدری‌منش در حاشیه بازدید استاندار تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته اتفاقات خوبی در حوزه تولید در شهرستان فیروزکوه رقم‌خورد؛ ۱۷ واحد تولیدی در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنعتی احیا و مسائل و مشکلات آنها حل شد؛ همچنین در حوزه صنایع معدنی که یکی از مزیت‌های رقابتی در سطح استان تهران است، توفیقات خوبی کسب شد.

وی در ادامه با اشاره اینکه افتتاح فاز توسعه شرکت آهک سپندار نتیجه پیگیری چندین ساله تمامی  دست اندرکاران است، خاطرنشان کرد: دغدغه تولیدکنندگان ما ابتدا موضوع انرژی و وابستگان مرتبط به این حوزه است.

فرماندار شهرستان فیروزکوه بیان کرد: در شهرستان دغدغه بر حل مسائل حوزه صنعت بود؛ حل مسائل و مشکلات گمرکی و صادرات از جمله حوزه‌هایی است که پیگیری‌های متعددی انجام گرفته است؛ راه‌اندازی بندر خشک و پیش‌بینی ظرفیت‌هایی برای مسائل گمرگی و موضوعات مرتبط به صادرات کالا به کشورهای همسایه جزو موضوعاتی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

حیدری‌منش تاکید کرد: افتتاح فاز توسعه شرکت آهک اسپندار فیروزکوه و فعالیت صنعتی در راستای مشارکت دادن مردم در جهت تجلی بخشیدن به شعارجهش تولید با مشارکت مردم صورت گرفته است؛ در همین راستا تلاش می‌شود با توسعه تولید در شهرستان فیروزکوه گام‌های موثری در توسعه اقتصادی شهرستان و به تبع آن توسعه اقتصادی و صنعتی کشور برداریم.

رتبه اول استان تهران در احیای واحدهای تعطیل تولیدی

علی مهری نیز در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و تولید انجام شد، در استان تهران نیز اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورد؛ رشد اقتصادی میانگین در سه سال اخیر بیش از 7 درصد بود که نشان دهنده توفیق خوب بعد یک دهه رکود در کشور است.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی راکد بسیاری در استان تهران وجود داشت که در دولت سیزدهم احیا و این امر موجب کاهش نرخ بیکاری شد؛ برای اولین بار توانستیم در استان تهران تعهد شغلی که برای استان در نظر گرفته شده بود را محقق کنیم؛ بیش از 150 هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شد؛ تعهد دو ساله گذشته 75 هزار شغل بود که تقریباً طی دو سال تعهد اشتغال دو برابر شد، امسال نیز تعهد اشتغال در استان تهران وضعیت خوبی دارد، با افزایش 20 درصدی صورت گرفته باید 180 هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شود.

معاون اقتصادی استاندار تهران با اشاره به اینکه این اشتغال ها درسامانه رصد ثبت می‌شود، بیان کرد: در این سامانه این امر قابل بررسی و پیگیری است؛ در این سامانه صحت‌سنجی صورت گرفته می‌شود که این اشتغال‌ها به صورت صوری نبوده و حتماً اشتغال پایدار باشد.

مهری تاکید کرد: امسال نیز تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور 50 درصد تعهد اشتغال به ثمر بنشیند و تا آخر سال بتوانیم تعهد را به صورت کامل محقق نماییم؛ در یک سال گذشته 206 واحد تعطیل تولیدی را احیا کردیم که در این حوزه نیز استان تهران رتبه اول را در کشور دارد، امیدواریم این امر در سال جدید نیز ادامه‌دار باشد.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از