حالت تاریک
یکشنبه, 08 مهر 1403
فرهنگ عاشورا ریشه اعتقادی دفاع مقدس است
رئیس سازمان توسعه فرهنگ دفاع مقدس:

فرهنگ عاشورا ریشه اعتقادی دفاع مقدس است

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای، ریشه اعتقادی دفاع مقدس را فرهنگ اصیل اسلام ناب و فرهنگ عاشورا خواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، احسان راستی در نشست بصیرتی بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس ضمن عرض تبریک این ایام، با اشاره به موضوع فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد‌: دفاع مقدس یک مجموعه و یک سبک زندگی است که ابعاد متعدد جهادی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی علمی است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ دارای چهار لایه باورها، ارزش‌ها، رفتارها و نمادها است، عنوان کرد: در واقع باورها همان اصول دین ما است، ارزش آن چیزی است که ما در اصول اسلامی آن را اخلاق می‌نامیم و رفتار آن چیزی است که ما به آن می‌گوییم فروع دین یا اعمال، در نهایت هم نمادها، ظواهر افراد و یک مجموعه است که فرهنگ را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای ریشه اعتقادی دفاع مقدس را فرهنگ اصیل اسلام ناب و فرهنگ عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: ریشه‌های دفاع مقدس اعتقادات و باورهایی است که موجب پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شده و سپس متبلور شدند.

راستی تأکید کرد: مبنا و تکیه‌گاه اصلی نقش‌آفرینان دفاع مقدس اعتقادات آنها بود، بنابراین در بررسی فرهنگ دفاع مقدس، اولین گام شناخت ریشه اعتقادی  رزمندگان است چرا که در غیر اینصورت به انحراف می‌رویم، همانطور که امروز برخی‌ها با تلاش برای ایجاد انحراف می‌گویند رزمندگان تنها برای دفاع از خاکشان رفته‌اند، حال آنکه در وصیت‌نامه‌های شهدا و مصاحبه‌های رزمندگان همگی با صراحت اعلام کرده‌ند برای دفاع از اسلام، امام، انقلاب و ولایت فقیه به جبه‌های جنگ رفته‌اند.

وی ارزش‌های دفاع مقدس را تابلویی بدیع و بی‌نظیر توصیف و تصریح کرد: اگرچه ماهیت و ذات جنگ خشن است، اما در کوران حوادث خشن، لطافت، ارزش‌، ایثار، شهادت، شجاعت، گذشت و مردانگی به عرصه ظهور می‌رسد.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای افزود:  رزمندگان عرصه جنگ نرم و اهالی قلم و هنر در واقع فرهنگ‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس را منتقل کردند و این ارزش‌ها مانند آب روان در بدنه جوامع بشری در طول زمان و عرض جغرافیایی خصوصاً کشورهای اسلامی جاری و ساری شد.

راستی با اشاره به لایه رفتاری دفاع مقدس، گفت: در این لایه نوع عملکرد فرماندهان و مسئولان دفاع مقدس، تمام عرصه نبرد را در بین نیروهای مسلح دنیا و دانشگاه‌های نظامی به چالش می‌کشد، چرا که فرماندهان خود را تافته جدابافته نمی‌دانستند و در حدی از موضع تواضع قرار داشتند که حتی رزمندگان آنها را نمی‌شناختند.

وی عنوان کرد: این رفتارهای بی‌بدیل امروز تبدیل به سبکی از مدیریت و فرماندهی جهادی شده و در کنار باورها و ارزش‌ها تسری پیدا کرده است، آنچنان که تواضع و فروتنی در کنار فرماندهی به یک ارزش تبدیل شده و شهید سلیمانی به عنوان مقتدرترین فرمانده نظامی به لحاظ نوع رفتار و برخورد، متواضع‌ترین افراد بود.

رئیس سازمان توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و ماهواره‌ای تأکید کرد: لایه آخر فرهنگ دفاع مقدس، لایه نمادها است و نمادهایی در دفاع مقدس شکل گرفت که پیش از آن وجود نداشت و در ادامه باقی ماند، سربند، پیشانی‌بند، پرچم، شعارها، شعرها و سرودهایی همگی تبدیل به نمادهایی از دفاع مقدس شده‌اند. 

راستی تصریح کرد: باید دید امروز تعریف و بازتعریف ما از دفاع مقدس در عرصه فرهنگ چیست، هر شخصی باید به فراخور نیازش از فرهنگ دفاع مقدس بهره بگیرد و بن‌بست‌ها را با فرهنگ دفاع مقدس بشکند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از