حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت از تله رانت ارزی عبور کند

دولت از تله رانت ارزی عبور کند

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت چهاردهم باید خود را از تنگنا و تله رانت ارزی رهانیده و انگیزه‌های تولید و صادرات را تقویت کند.

حسین محمودی اصل در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» اظهار کرد: دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی، نخست و در گام اول بایستی ارزیابی دقیقی از وضعیت حاکم بر کشور را احصاء کند.

وی اجرای برنامه هفتم توسعه را یکی از رویکردهای اصلی کاری دولت چهاردهم برشمرد و بیان کرد: در حالی بر اساس این برنامه رشد سالانه ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی دیده شده است که این آمار در سال‌های گذشته رشد چندانی نداشته و تراز بازرگانی منفی ۱۷ میلیارد دلاری در تجارت غیرنفتی سیگنال وضعیت اضطراری در صادرات است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه بایستی برای تحقق اهداف، به سمت لغو تحریم‌ها حرکت کنیم، عنوان کرد: در دولت‌های مختلف، تحریم بهانه‌ای برای رانت‌خواران و دریافت ارز رانتی به قیمت‌های پائین‌تر و کسب منابع بسیار کلان بوده است.

محمودی اصل تأکید کرد: بنابراین معتقدم دولت چهاردهم باید خود را از تنگنا و تله رانت ارزی برهاند، چرا که وجود آن تولید را برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نکرده و انگیزه صادرات را از آنها می‌گیرد.

وی یکی دیگر از وظایف دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی را ارزیابی دقیق و واقعی از وضعیت موجود و حاکم بر کشور خواند و افزود: تداوم مراودات اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایگان و صدور کالاهای دانش‌بنیان باید از محورهای کاری دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پائین بودن حاشیه سود تولید در کشور ایران، تصریح کرد: دولت آینده باید یکی از مهمترین رویکردهایش را به تقویت انگیزه‌های تولید و صادرات معطوف کند.

محمودی اصل پائین بودن نرخ سود تولید در مقایسه با سود حاصل از تسهیلات را برای تداوم و حیات تولید در کشور خطرناک خواند و ادامه داد: دولت جدید باید شرایطی را فراهم آورد که حاشیه سود تولید بالاتر از نرخ تسهیلات بانکی بوده و منابع را به سمت تولید هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: تحقق نیافتن این مهم و ادامه این وضعیت موجب کاهش حجم تولید صادرات و ارزآوری ناشی از آن شده و کمر تولید را خواهد شکست.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از