حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
پروژه شهر سالم در دماوند کلید خورد
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

پروژه شهر سالم در دماوند کلید خورد

پروژه شهر سالم بخشی از برنامه‌های جهانی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بوده و دماوند به عنوان یکی از شهرهای فعال در ایران به این پروژه پیوسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، همایش شهر سالم عصر امروز با حضور علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاهرخ رامین نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی در اردوگاه شهید مصطفی خمینی دماوند برگزار شد. 

این همایش با هدف معرفی و آغاز رسمی پروژه شهر سالم در دماوند، یکی از برنامه‌های مهم با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود زیرساخت‌های بهداشتی و زیست‌محیطی این شهرستان است، در همایش به اهمیت نقش شهرها در تأمین سلامت عمومی و ایجاد محیط‌های شهری پایدار و سالم تأکید شد.

این پروژه بخشی از برنامه‌های جهانی سازمان بهداشت جهانی (WHO) است و دماوند به عنوان یکی از شهرهای فعال در ایران به این پروژه پیوسته است.

امکانات ورزشی برای تمام اقشار جامعه فراهم شود

امام جمعه شهرستان دماوند در این همایش به ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌های سلامت جسمی، اجتماعی و معنوی در یک شهر سالم اشاره و تأکید کرد: شهری که از هر لحاظ سالم باشد، تنها به زیرساخت‌های فیزیکی محدود نمی‌شود، بلکه باید از نظر فرهنگی، جمعیتی و اخلاقی نیز در وضعیت مطلوب قرار گیرد.

حجت‌الاسلام کاظم فتاح دماوندی با بیان این ‌که شهر سالم، شهری است که ازدواج به ‌موقع و آسان در آن محقق شود و فرزندآوری رونق داشته باشد، گفت: جمعیت جوان و پرنشاط، از نشانه‌های بارز یک شهر سالم است و در چنین شهری، سقط جنین نباید اتفاق بیفتد، مدارس و دانشگاه‌ها می‌بایست مملو از دانش‌آموزان و دانشجویان و مساجد نیز پر از جمعیت و فعال امور فرهنگی باشند.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت فراهم‌سازی امکانات ورزشی برای تمام اقشار جامعه، افزود: زیرساخت‌های ورزش همگانی، از جمله پیاده‌روهای مناسب برای پیاده‌روی، فضاهای مخصوص دوچرخه‌سواری و پارک‌های عمومی برای ورزش صبحگاهی، باید توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأمین شود و این امکانات حتی باید برای معلولان نیز فراهم باشد، به طوری که پیاده‌روها، ورودی ادارات، مساجد و فضاهای عمومی برای تردد معلولان مناسب‌سازی شوند.

ضرورت حفظ محیط زیست در شهر سالم

امام جمعه دماوند در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ضرورت حفظ محیط زیست شهری، بیان کرد: شهر سالم، شهری است که خاک آن آلوده به نخاله‌های ساختمانی و فاضلاب نشود و باید شبکه‌های فاضلاب در شهرها به درستی مدیریت شوند تا آلودگی به منابع خاک و آب نفوذ نکند.

دماوندی از مسئولان، به‌ویژه نماینده مردم و فرماندار، خواست تا موضوع فاضلاب در شهرهای دماوند را با جدیت پیگیری کنند.

در ادامه، وی آب سالم و هوای پاک را از دیگر ویژگی‌های یک شهر سالم دانست و خاطرنشان کرد: چاه‌های آب باید از منابع آلودگی دور باشند و تمامی اقدامات لازم برای حفظ کیفیت آب و هوا صورت گیرد، چرا که آینده نسل‌های بعدی ما وابسته به این محیط‌های سالم است.

امام جمعه شهرستان دماوند در پایان سخنان خود بر ترویج صلح و سازش در جامعه تأکید و تصریح کرد: در یک شهر سالم، مردم می‌توانند با به‌جا آوردن صله‌رحم و بخشش، اختلافات را حل کرده و از دادگاه‌ها فاصله بگیرند، در همین راستا شورای حل اختلاف باید تقویت شود تا دعواها به مراجع قضایی کشیده نشود و مردم با آرامش و همدلی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

افتتاح مراکز جامع سلامت مسکن مهرهای دماوند و رودهن تا یک ماه آینده

همچنین فرماندار شهرستان دماوند، عصر امروز در همایش «شهر سالم» با اشاره به دستاوردهای مهم حوزه بهداشت و درمان در شهرستان دماوند، اظهار داشت: در دو پروژه مسکن مهر، هیچ فضای مناسب برای ارائه خدمات بهداشتی وجود نداشت، اما با حمایت‌های صورت‌گرفته توانستیم دو مرکز جامع سلامت را احداث کنیم که در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارند و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

رضا طاهرخانی با تأکید بر شرایط دشوار اقتصادی و محدودیت‌های اعتباری، افزود: با وجود مشکلات مالی، این پروژه‌ها با تلاش فراوان همه دست‌اندرکاران به مرحله بهره‌برداری نزدیک شده‌اند.

وی با اشاره به تحولات صورت ‌گرفته در بیمارستان‌های شهرستان، یادآور شد: وضعیت بیمارستان‌ها در گذشته مناسب نبود، اما پس از بازدیدهای مکرر و سرزده و با کمک خیرین، تحولات چشمگیری در دو بیمارستان دماوند ایجاد شد، با نگاهی به سه سال گذشته، شاهد جهش قابل‌توجهی در زمینه تجهیزات بیمارستانی و نظم در کادر درمان هستیم که جای تقدیر دارد.

دماوند نیاز مبرم به دستگاه MRI دارد 

فرماندار شهرستان دماوند به افزایش ظرفیت بیمارستان‌های این شهرستان اشاره و بیان کرد: با پیگیری‌های نماینده مردم منطقه، مجوز افزایش تخت‌ها و توسعه بیمارستان‌ها دریافت شده است و به منظور تأمین دستگاه MRI در جهت رفع نیاز مبرم شهرستان، امیدواریم به زودی خبرهای خوشی برای مردم داشته باشیم.

طاهرخانی در ادامه خواستار ارتقای پایگاه بهداشتی ۱۷ شهریور به مرکز جامع خدمات سلامت شد و درخواست کرد که اقدامات لازم برای بازسازی مرکز بهداشتی جیلارد نیز صورت گیرد.

وی با بیان مشکلات موجود در رودهن و کیلان در زمینه کمبود پزشک عمومی، افزود: با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این مشکل رفع شده است که از اقدامات مثبت در این حوزه به شمار می‌رود.

فرماندار شهرستان دماوند در پایان از افتتاح سه خانه بهداشت خبر داد و گفت: تمام این دستاوردها با تلاش همه نهادهای بهداشت و درمان و خیرین حاصل شده است.

طاهرخانی ابراز امیدواری کرد: با همکاری نماینده محترم مجلس و همراهی امام جمعه محترم، بتوانیم ارتقاء خدمات درمانی شهرستان دماوند را به بهترین شکل محقق کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از