چالشهای آموزش مجازی در شهرستان اسلامشهر؛
دانشآموزان اسلامشهری با اینترنت ضعیف دستوپنجه نرم میکنند
دانشآموزان و معلمان در شهرستان اسلامشهر برای دستیابی به یک اتصال اینترنت پایدار به مشکل مواجه هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران، مدارس مقاطع مختلف در این استان و از جمله اسلامشهر، به دلیل تداوم آلودگی هوا و عبور شاخص کیفیت هوا از مرز ۱۵۰، بهصورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی برگزار میشود.
این تصمیم اگرچه باهدف حفظ سلامت دانشآموزان اتخاذ شده، اما در عمل، خانوادهها را با چالشهای جدی آموزش از راه دور روبرو ساخته است. پیشازاین نیز مسئولان آموزشی هشدار داده بودند که آموزش مجازی نمیتواند جایگزین مؤثری برای آموزش حضوری محسوب شود و تعطیلی هر روز مدارس هزینههای سنگینی به دنبال دارد. بااینحال، آنچه این چالش را در اسلامشهر تشدید میکند، مشکلات زیرساختی و فقدان ارتباط اینترنتی باکیفیت است.
از ساعت ۸ صبح، بسیاری از خانههای اسلامشهر شاهد صحنهای تکراری هستند؛ دانشآموزان با تبلت و تلفن همراه در دست، به امید یافتن سیگنالی قویتر، از گوشهای به گوشهای دیگر از منزل کوچ میکنند. این جستوجو برای حضور بهموقع در کلاسهای آنلاین، استرس مضاعفی را به خانوادهها تحمیل کرده است.
معلمان در بنبست ارتباطی: اوضاع برای معلمان نیز بهتر نیست. مشکلات آنتندهی باعث میشود نتوانند صدای خود را بهموقع برای دانشآموزان ارسال کنند یا فیلمهای آموزشی که با زحمت تهیه کردهاند را در فضای مجازی بارگذاری نمایند. در برخی موارد، ارتباط به ارسال پیامهای متنی در برنامه ایتا محدود شده که بههیچوجه پاسخگوی نیازهای آموزشی نیست.
مشکل آنتندهی ضعیف و سرعت پایین اینترنت در بسیاری از محلات شهری و روستایی اسلامشهر، موضوع تازهای نیست. باوجود برگزاری جلسات متعدد با مدیران مخابرات شهرستان و استان تهران در فرمانداری اسلامشهر و انجام برخی اقدامات، این اقدامات برای رفع کامل مشکل کافی نبوده است.
بسیاری از اولیا از هزینههای خرید آزاد بستههای اینترنت گلایهمند هستند و میگویند که چند سالی است درخواست خط تلفن ثابت دادهاند که تاکنون انجام نشده است.
باغ نرده، قائمیه، شهرک انبیا، محلات مختلف واوان، برجهای ستایش، زرافشان، مسکن مهر ضیا آباد، شهرک طالقانی، شهرک سعیدیه، شیرودی و بسیاری از محلات دیگر شهری و روستایی از مناطقی هستند که ساکنان آن با مشکل آنتندهی و اینترنت ضعیف دستوپنجه نرم میکنند.
کارشناسان تأکید دارند که اجرای فیبر نوری در تمام محلات شهرستان، راهحل پایانی برای این معضل است. بااینحال، این پروژه عظیم نیازمند تخصیص اعتبار و هزینه بسیار است که تاکنون محقق نشده است. این در حالی است که در دوران پساکرونا، بر آمادگی برای آموزش مجازی تأکید شده بود، ولی مشکلات باکیفیت نبودن بستر کلاس مجازی همچنان پابرجاست.
تجربه دوران همهگیری کرونا بهوضوح نشان داد که تداوم مشکلات زیرساختی در آموزش مجازی، میتواند به افت تحصیلی دانشآموزان و قوی نبودن پایههای آموزشی بینجامد. اکنون با تعطیلی مکرر مدارس به دلیل آلودگی هوا، این خطر وجود دارد که شکاف آموزشی بین مناطقی که از زیرساخت دیجیتال بهرهمندند و مناطقی مانند بخشهایی از اسلامشهر که با محرومیت مواجهاند، عمیقتر شود.
وضعیت کنونی اسلامشهر در میانه بحران آلودگی هوا، زنگ هشداری است برای تمامی نهادهای مسئول. اگرچه تعطیلی مدارس یک راهکار موقتی برای حفظ سلامت در برابر آلودگی است، اما تا زمانی که چالش زیرساخت اینترنت در بسیاری از نقاط کشور حل نشده، نمیتوان به برقراری عدالت آموزشی در بستر مجازی امیدوار بود.
به گفته مدیرکل حفاظت محیطزیست استان تهران، تعطیلی مدارس راهحل اصلی نیست و باید با مهندسی تعطیلات و مدیریت علمی، هم سلامت دانشآموزان و هم پایداری آموزش را حفظ کرد. بااینحال، به نظر میرسد بدون سرمایهگذاری جدی و گسترده برای توسعه زیرساختهای دیجیتال، حتی بهترین برنامهریزیهای آموزشی نیز در میانه راه با اختلال مواجه خواهند شد.
منبع: تسنیم
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!