حالت تاریک
پنج‌شنبه, 10 خرداد 1403
طبق آخرین آمارها اعلام شد؛

ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در جهان

ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در جهان

طبق تازه‌ترین آمارها، ایران نهمین مصرف‌کننده انرژی در جهان شناخته شده و این مصرف انرژی معادل ۴.۳ میلیون بشکه نفت خام است.

به گزارش پایگاه خبری «تهران نیوز»، در همه دنیا بار افزایش بهره‌وری بهینه‌سازی مصرف سوخت فقط بر دوش وزارتخانه‌ای منتسب به نفت و انرژی نیست و کار جمعی همه ارگان‌ها را می‌طلبد.

برای نمونه تغییر الگو و فرهنگ مصرف سوخت کاری نیست که وزارت نفت بتواند در این مسیر گام‌هایی بردارد، به همین منظور یا همه سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا بهینه‌سازی سوخت و افزایش بهره‌وری به نحو احسن در ریل خود حرکت کند، یا با حذف یارانه موافقت شود که این خود موضوعی پرهزینه و پرمشغله خواهد بود.

در فصل سرما مهم‌ترین چالش وزارت نفت افزایش تولید و مدیریت مصرف برای جبران ناترازی گاز و سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع است.

سال‌هاست که این وزارتخانه همزمان با اجرای طرح‌های افزایش تولید به‌شدت به دنبال افزایش بهره‌وری نیز هست.

این موضوع آن‌قدر حیاتی بود که رئیس‌جمهوری در بازدید اخیر خود از این وزارتخانه، افزایش بهره‌وری و از بین بردن ناترازی را وظیفه و ماموریت اصلی آن اعلام کرد.

ما از یک سو سالیانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌کنیم، در حالی که درآمدهای نفتی کشور پارسال ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

از طرف دیگر این سوخت را با بهره‌وری پایین مصرف می‌کنیم، ضمن اینکه تفاوت فاحش قیمت سوخت در کشور به نسبت کشورهای همسایه که در مواردی به ۸۰ درصد نیز می‌رسد، باعث شده قاچاق سوخت با هر هزینه‌ای برای برخی افراد جذاب و اقتصادی باشد.

از این رو صنعت نفت به‌عنوان پیشران توسعه در کشور همواره یکی از اعضای کلیدی سازمان‌های نو از جمله سازمان ملی بهره‌وری ایران است.

به همین منظور در انطباق با برنامه جامع بهره‌وری کشور، «آیین‌نامه نظام مدیریت بهره‌وری صنعت نفت»، پس از تهیه و تدوین در «مدیریت‌های مهندسی ساختار شرکت‌های اصلی» و «اداره کل تشکیلات، روش‌ها و تعالی سازمانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت»، فروردین‌ماه ۱۳۹۷ توسط وزیر وقت نفت ابلاغ شد.

در مسیر استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری، تاکنون اقدام‌هایی اساسی در صنعت نفت انجام شده و بر اساس گزارش‌های ارائه‌ شده از سوی سازمان ملی بهره‌وری ایران، وزارت نفت در بین دستگاه‌های اجرایی پیشروست.

ایران با توجه به اهمیت و جایگاه مهم بهره‌وری از دهه ۴۰ شمسی (۱۳۴۴) عضو سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) شد و حتی در تقویم یکم خرداد به‌عنوان روز بهره‌وری تعیین شد و از همان زمان تاکنون تلاش‌های زیادی شد تا میزان بهره‌وری در خلال برنامه اول تا ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بالا برود، وانگهی برای اجرای چرخه مدیریت بهره‌وری در برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶)، ۱۰ گام عملیاتی نیز تعریف شد.

۵ عامل ناترازی تولید و مصرف انرژی در ایران

در سند تحول دولت مردمی سیزدهم، پنج عامل به‌عنوان دلایل ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور اعلام شده که شامل توسعه نامتناسب ظرفیت‌های تولید و انتقال انرژی، تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرف، ناپایداری سبد تامین انرژی، رشد شدید مصرف انرژی در زمان اوج مصرف و نگاه بخشی به مدیریت حوزه انرژی و تعارض منافع نهادی است.

تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرف

برای اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و پایش مصرف در کل زنجیره تولید تا مصرف انرژی به نظر می‌رسد اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل و تسریع در واگذاری جریان‌های گازی بلاتکلیف به بخش خصوصی از طریق اصلاح قیمت‌گذاری، توسعه خودکارسازی، هوشمندسازی و پایش برخط شبکه انتقال و توزیع و مشترکان نهایی برق، گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی، به‌منظور جلوگیری از اتلاف و مصارف غیرمجاز ضروری باشد.

وانگهی بازنگری استاندارد تجهیزات انرژی‌بر، به‌منظور تعیین بازده قابل قبول انرژی و الزام به رعایت آن در تجهیزات داخلی و وارداتی، تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور، احداث دست‌کم پنج‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید (به‌جز برقابی) با تکیه بر استفاده حداکثری از توان داخلی و بومی‌سازی کل زنجیره با اولویت مزارع بادی و تولید پراکنده خورشیدی با اجرای تکلیف ماده ۵۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۱۹ قانون هوای پاک و ماده یک قانون حمایت از صنعت برق، تسریع در روند تکمیل فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مدیریت سوخت مصرف‌ شده آن، با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و تأکید بر حداکثر استفاده از توان داخلی، تسریع در روند تکمیل نیروگاه‌های برقابی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین مهم به نظر می‌رسد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از