حالت تاریک
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403
با حضور رییس جمهور؛

افتتاح ۱۶ پروژه آب و فاضلاب استان تهران

افتتاح ۱۶ پروژه آب و فاضلاب استان تهران

۱۶ پروژه صنعت آب و فاضلاب استان تهران با اعتبار ۱۷ هزار میلیارد تومان صبح امروز با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز پنج‌شنبه با حضور در مرکز کنترل و پایش فاضلاب تهران، ضمن افتتاح ساختمان این مرکز پروژه‌های آب و فاضلاب شهر تهران با اعتباری بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان را بهره‌برداری کرد.

این پروژه‌ها شامل ۵ هزار میلیارد تومان طرح‌های آب برای افزایش ظرفیت تامین آب شرب و ۱۲ هزار میلیارد تومان طرح‌های مربوط به پروژه فاضلاب شهر تهران است.

همچنین این پروژه‌ها که شامل افتتاح مرکز کنترل و پایش فاضلاب شهر تهران(اسکادا)، بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز امداد فاضلاب در سطح کشور، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه ششم آب شرب تهران به میزان ۱ هزار و ۲۵۰ لیتر بر ثانیه، بهره‌برداری از طرح توسعه شبکه فاضلاب نیمه غربی تهران برای پوشش ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت تهران است، نقش مهمی در آب‌رسانی و بهبود شاخص بهره‌مندی از شبکه فاضلاب در تهران خواهند داشت.

شایان ذکر است توسعه مخازن ذخیره آب به میزان ۲۲۲ هزار مترمکعب، تکمیل ۳۲ کیلومتر از طرح آبرسانی الغدیر و اصلاح ۸۶ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب تهران از دیگر پروژه‌هایی است که امروز با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است رئیس جمهور صبح امروز در جریان افتتاح ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه آب و فاضلاب در تهران، نیروگاه بیوگاز سوز فاضلاب غرب تهران با ظرفیت اسمی ۷.۲ مگاوات را نیز به بهره‌برداری رساند.

لازم به ذکر است این نیروگاه علاوه بر تولید سالانه ۵۰ میلیون کیلووات ساعت الکتریسیته با تولید حرارت که از آن برای گرمایش مخازن هاضم بی‌هوازی استفاده می‌گردد نقش به‌ سزایی در کاهش مصرف سوخت تصفیه خانه دارد.

همچنین با راه‌اندازی این نیروگاه به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور ظرفیت در حال بهره‌برداری نیروگاه‌های بیوگاز سوز فاضلاب به ۱۴.۴ مگاوات افزایش می‌یابد و از این حیث ایران به بزرگترین تولیدکننده برق از نیروگاه‌های بیوگازسوز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در منطقه تبدیل می گردد.

شایان ذکر است این نیروگاه سالانه از انتشار گازهای گلخانه ای معادل ۲۲۵ هزار تن دی اکسید کربن (معادل ۳ هزار هکتار فضای سبز برای جذب دی اکسید کربن) و همچنین مصرف معادل ۲۴ میلیون متر مکعب گاز در سال جلوگیری به عمل می‌آورد.

منبع: فارس

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از