حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

غزه با نگاه حسینی تن به ذلت نمی‌دهد

غزه با نگاه حسینی تن به ذلت نمی‌دهد

مردم غزه امروز با رویکرد حسینی (ع)، برای اینکه تن به ذلت ندهند سختی‌های بسیاری را متحمل شده و می‌شوند و این حکایت از توجه ویژه مردم غزه به آزادگی دارد.

علی محمدی رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری «تهران نیوز»، گفت: همانطور که از فرمایشات امام حسین علیه‌السلام پیداست هدف ایشان از قیام عاشورا اصلاح در امت جد بزرگوارشان و مسئله امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد؛ بسیاری از روایات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر ناظر به امر و نهی حاکم از جانب مردم است و سیدالشهدا (ع) نیز در واقع حاکم وقت را در جریانی که ایجاد نمودند مورد امر و نهی قرار داده و مسئولیت دینی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را در بستر حرکتی که منجر به شهادتشان شد دنبال کردند.

وی ادامه داد: حضور بانوان در میان اصحاب و یاوران سیدالشهدا (ع) تاثیر معناداری بر استراتژی، کنش و عملکرد ایشان در مقابله با دشمنان داشت؛ همانطور که از مقاتل برمی‌آید ایشان خیلی غیورانه پاسدار حریم و حرمت بانوان همراه بوده و تا زمانی که زنده بودند نگذاشتند این حرمت شکسته شود.

 محمدی بیان داشت: پس از واقعه عاشورا به خصوص حضرت زینب (س) در تبیین، تحلیل و بیان ابعاد و لایه‌های پنهان قیام سیدالشهدا (ع) نقش موثر و تاریخی ایفا نمودند؛ چه بسا اگر اظهارات این حضرت از صفحه تاریخ پاک می‌شد در حال حاظر ما اطلاعات و درک درستی نسبت به حادثه عاشورا و آثار و پیامدهای آن نداشتیم.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران مطرح نمود: بانو مسلمان ایرانی براساس وظیفه شرعی و مسئولیت اجتماعی بایستی با نظارت بر عملکرد مسئولان و متولیان و حساسیت نسبت به این عملکرد با امر به معروف و نهی از منکر پاسدار سلامت حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر ابعاد جامعه باشد.

وی افزود: آنچه مشخص است سیدالشهدا (ع) نخواستند زیر بار ذلت بروند و برای این آزادگی و ارزش والا انسانی جان ارزشمند و گران‌بها خود را فدا نمودند؛ مردم غزه نیز با همین رویکرد و برای اینکه تن به ذلت ندهند سختی‌های بسیاری را متحمل شده و می‌شوند و این حکایت از حاکمیت ارزش‌های انسانی و توجه ویژه مردم غزه به آزادگی و آزادی‌خواهی آن‌ها دارد.

 محمدی خاطرنشان کرد: راهپیمائی اربعین یک رفتار مذهبی است که در سال‌های اخیر مورد توجه روزافزون قرار گرفته و از این جهت منجر به افزایش سرمایه فرهنگی مذهبی می‌شود؛ این راهپیمائی تجسد، عینیت و مقوم وحدت و همبستگی و انسجام فرهنگی و مذهبی است و از این جهت موجب افزایش سطح امنیت فرهنگی مذهبی می‌شود.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی واحد ۵۶ تهران اظهار داشت: از دیگر آثار این راهپیمائی تولید و باز تولید مولفه‌های هویت فرهنگی است و این رفتار نمادین می‌تواند تاثیر فراوانی بر دریافت چهره حقیقی‌تر از اسلام و شیعه برای مردم دنیا به ارمغان داشته باشد چرا که ذهن‌های کنجکاو و دل‌های حقیقت‌طلب با مواجهه با سیل خروشان جمعیت راهپیما چرائی و فلسفه قیام عاشورا را دنبال می‌کنند و این می‌تواند نشانه‌ای باشد مبتنی‌بر معارف اهل بیت از اسلام که برای مردم دنیا آشکار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ویژه‌ای در تعالیم دینی داشته و با انجام این دو فریضه به تمامی تکالیف جامه عمل پوشانده‌ایم و به بیان دیگر تمامی واجبات به منصه ظهور رسیده و همه محرمات ترک می‌شود؛ این موضوع در تفسیر فلسفه و هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا کفایت می‌کند چرا که تمام مطالب دیگر در همین رابطه و راستا گنجانده می‌شود و اگر ظهر عاشورا حضرت نماز می‌خواند و در شرایط سخت از حق دفاع می‌کنند همه در این دو فریضه خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین نقش‌ها را در نهضت عاشورا بانوان داشتند، چه بانوانی که در روز عاشورا ایفا نقش نمودند و چه بانوانی که پس از آن روز مهم حماسه آفریدند؛ شما در روز عاشورا نام زنانی چون حضرت زینب (س)، حضرذت سکینه (س)، مادر وهب و امثال این بانوان می‌بینینم که در شرایط سخت و حاشیه میدان جنگ چه مسئولیت خطیری را به دوش می‌کشیدند و به کسانی که در میدان جنگ بودند روحیه می‌دادند و به شیوه خود در مقابل دشمن ایستادگی می‌نمودند.

حجت‌الاسلام محمودی تاکید داشت: مهم‌تر از آن پس از روز عاشورا است که علمدار و پرچم‌دار کاروان اسرا حضرت زینب (س) است؛ ایشان هر چه انجام می‌دهند با اذن امام بزرگوارشان حضرت سجاد (ع) است اما علمدار این کاروان یک بانو است. وی افزود: خطبه حضرت زینب (س) در کوفه و شام، مطالبی که حضرت سکینه (س)، ام کلثوم (س) و رقیه (س) با زبان کودکانه بیان می‌کنند و همچنین بانوان دیگری که در مقاطع مختلف صحبت نمودند؛ حضرت ام‌البنین (س) که در واقعه کربلا حضور نداشتند اما در مدینه کربلائی حرکت کرده و با روضه و سخنان خود یاد کربلا را زنده نگه می‌دارد بانوانی هستند که در نهضت عاشورا و در ابعاد مختلف نقش‌آفرین بودند که باید زنان مسلمان باید به عنوان یک الگو به آن‌ها اقتدا کنند و از آن‌ها درس بگیرند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران مطرح نمود: زن مسلمان ایرانی وارث شهدا و خون مطهرشان است، زنان ما هم دوران دفاع مقدس و هم دوران انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌ها در خط مقدم بوده و پا به پا مردان به میدان آمدند.

وی ادامه داد: زنان ما هیچ‌گاه صحنه را ترک نکردند، مادران شهداء چند شهید و یا تک فرزند جوان‌های خود را تقدیم کردند و خم به ابرو نیاوردند؛ همسران جانبازان هنوز کنار عزیز خود که قطع نخاع شده زندگی می‌کنند و از این عزیزان ‌نگهداری می‌نمایند.

حجت‌الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: ما زنان و دخترانی داریم که زینب‌گونه در همه صحنه‌ها حضور داشته و دارند، یعنی زمانی که دشمن حجاب و عفت زنان و کانون خانواده را در جنگ نرم هدف قرار می‌دهد اینجا است که نقش مادر حساس‌تر می‌شود؛ در این لحظه مادر نقش مادری و همسر نقش همسری را به جا می‌آورد هم در خانه که صیانت از خانواده مهم است و امر به معروف و نهی از منکر را می‌بایست از خانواده آغاز کنند که خوب مادری کردن و خوب همسری کردن است و هم در جامعه که نقش بانوان و حضور باحجاب بسیار مهم است و اگر بعضا برخورد می‌کنن با زنانی که رعایت نمی‌کنند با زبانی نرم و لحنی آرام نهی از منکر را بجا بیاورند.

 وی افزود: زن مسلمان ایرانی برای حراست از حجاب که به فرموده مقام معظم رهبری این چادر یک پوشش ایرانی و در ادامه بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست؛ هم می‌بایست خودشان این پوشش را حفظ کنند و هم دیگران را تشویق کنند و با بی‌حجابی و کم‌حجابی منطقی و عقلانی مقابله کنند.

 رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح نمود: به همان میزانی که دشمن در حال سرمایه‌گذاری با رسانه‌ها، با فضا مجازی، با الگودهی غلط به جامعه بانوان ما نیز با الگوهای صحیح در این عرصه ورود کنند و یقینا بانوان ما آن‌چنان قدرت و صلابتی دارند که می‌توانند در این میدان نیز همچون هشت سال دفاع مقدس پیروز باشند.

 وی ادامه داد: آنچه در غزه رخ می‌دهد جز جلوه‌های عاشورائی چیز دیگری نیست، عاشوار یعنی درس مبارزه، عاشوا یعنی درس مبارزه‌طلبی، ایثار، صبر، دشمن‌ستیزی، فداکاری به تمام عنا و تمام فضائل اخلاقی که در این واقعه تجسم پیدا کرد و امروز در غزه پیدا می‌شود؛ این مقاومت مثال‌زدنی و ایستادگی زنان و مردان غزه و تمامی صحنه‌هائی که شاهد آن هستیم که با وجود شهادت عزیزان خم به ابرو نمی‌آورند و ترک محل زندگی خود نمی‌کنند که جز در عاشورا مثالی دیگر ندارد.

حجت‌الاسلام محمودی اظهار داشت: یقینا امروز در غزه حقیقت و روح عاشورائی ظهور کرده و جلوه‌های نورانی مکتب سیدالشهدا (ع) را نشان می‌دهد و به همین جهت دنیای اسلام و اهل سنت تحت تاثیر قرار گرفته و به شیعه نگاه دیگری پیدا کرده و گرایش اهل سنت و غیرمسلمانان به شیعه بیش‌تر شده است.

وی افزود: راهپیمائی اربعین به زبان ساده یعنی مانور شیعه، عزت، اقتدار، حرکت به سوی ظهور، هم‌جهتی جامعه، دوری از تفاوت‌های نژادی و انتقادی به یک سمت و سو رفتن و انتها این پیمایش مسیر به سمت عاشورا، ظهور و آخرالزمان است.

حجت‌الاسلام روح‌الله باقری امام جمعه باقرشهر و کهریزک اظهار داشت: بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که امروز شیعه دارد اربعین است و تبدیل به رسانه‌ای بزرگ شده است که به تنهائی ظرفیت دارد با رسانه‌های مقابل مبارزه کند؛ امروز ظرفیت اربعین به تنهائی ما را از تمامی مشکلات تربیتی، فردی، اجتماعی و حتی اقتصادی رها ساخته است.

وی ادامه داد: مردم خودجوش با توان خود اربعین را چه به لحاظ پشتیبانی، اسکان و اطعام و حتی امنیتی مدیریت می‌کنند که بهترین ظرفیت برای نزدیکی ما به ظهور است.

حجت‌الاسلام باقری مطرح نمود: در مدت حدودا یک ماهه مردم با سلایق و اهداف مختلف به سمت یک مقصد و یک آرمان و با یک شعار و زیارتنامه حرکت می‌کنند؛ در موضوع دشمن‌شناسی نیز اربعین موثر است و خداوند را شاکریم که در این مکتب زنده‌ایم و نفس می‌کشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از