حالت تاریک
جمعه, 01 تیر 1403
معاون امور علمی و فرهنگی آستان عبدالعظیم (ع):

آئین مسلمیه اثری تاریخی و ملی است

آئین مسلمیه اثری تاریخی و ملی است

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، اظهار کرد: آئین مسلمیه به عنوان اثری تاریخی و ملی، ۲۴ تا ۲۶ خرداد در آستان سیدالکریم (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» حجت‌الاسلام محسن عرفاتی ظهر امروز در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ایام مسلمیه و دعای عرفه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امام حسین در حماسه عاشورا با بهره‌گیری از فرصت کربلا، نسخه‌ای از قرآن ناطق را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به جلوه‌گری صبر، استقامت، ایثار، کرامت، عزت نفس، آزادخواهی و حفظ آرامش در سخت‌ترین شرایط زندگی در واقعه عاشورا، بیان کرد: هدف اصلی از این واقعه بیدار کردن و با خوب و بدها کار داشتن، به معروف رساندن و از منکر بازداشتن است.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به برگزاری سالانه آئین مسلمیه در طلیعه ماه محرم با حضور هیئات و دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی، تأکید کرد: قدمت ثبت شده مراسم آئینی مسلمیه به حدود ۱۲۰ سال می‌رسد و به مدت سه شب (۶ تا ۸ ذی‌الحجه) از پنجشنبه تا شنبه (۲۴ تا ۲۶ خرداد) در آستان سیدالکریم (ع) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عرفاتی «سفیر ولایت و شهیدان خدمت» را شعار برگزاری مراسم مسلمیه در سال جاری خواند و تصریح کرد: مراسم آئینی مسلمیه پس از نماز مغرب و عشاء آغاز شده و تا نیمه‌های شب و گاهی نماز صبح با حضور عزاداران و هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری برگزار می‌شود.

وی برگزاری مراسم آئینی مسلمیه را مختص بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و اقدامی بی‌نظیر در جهان اسلام خواند و افزود: این آئین اخیرأ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، حجم کار و قدمت تاریخی این آئین، آنگونه که باید در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده است.

معاون امور علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از آئین مسلمیه به عنوان یک اثر و تاریخ ملی یاد و تأکید کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها با معرفی هرچه بیشتر این برنامه آئینی، در جهت نشر معارف اهل بیت و شعائر حسینی تلاش کنند.

حجت‌الاسلام عرفاتی اضافه کرد: در مراسم شب‌های مسلمیه در حرم سیدالکریم (ع)، صحن امام حسن (ع) و ضلع شمال صحن حسین (ع‌) برای استقرار زائران برادر و ضلع جنوبی صحن امام حسین (ع) و شبستان امام خمینی (ره) برای استقرار زائران خواهر و صحن مصلی، مسجد جامع و رواق‌ها و صحن‌های دیگر برای عزاداری هیئات مذهبی  اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: زائران در ایام مسلمیه و عرفه، با توجه به محدودیت‌ امانتداری‌ها‌ هنگام تشرف به حرم سیدالکریم (ع) از به همراه آوردن وسایل اضافی خودداری کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از