حالت تاریک
شنبه, 16 تیر 1403
مسئول کمیته علمی پژوهشی کنگره شهدای استان تهران:

گنجینه دستاوردهای علمی دفاع مقدس تدوین می‌شود

گنجینه دستاوردهای علمی دفاع مقدس تدوین می‌شود

مسئول کمیته علمی پژوهشی کنگره شهدای استان تهران گفت: گردآوری و تدوین گنجینه دستاوردهای علمی دفاع مقدس، یکی از رویکردهای کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، سردار یوسف مولایی ظهر امروز در اولین همایش فراخوان مقاله علمی و پژوهشی با محوریت نخستین کنگره ملی سرداران و ۱۲ هزار شهید استان تهران، اظهار کرد: در راستای برگزاری این کنگره، از داشته‌های دفاع مقدس بر پایه موضوعات علمی با پرداختن به مقالات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علمی و ثبت و ضبط حماسه‌آفرینی‌های دفاع مقدس بهره‌گیری می‌شود.

وی بیان کرد: ابعاد مختلف و گسترده‌‌ای در مسائل دفاع مقدس و انقلاب در حوزه علمی برای پرداختن به موضوعات وجود دارد که می‌توان به سهم و میزان تأثیرگذاری هر مؤلفه از جمله انگیزه‌های الهی، اسلامی، ملی و دینی برای مشارکت مردم در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و حضور رزمندگان در جبهه‌های اسلام پرداخت.

مسئول کمیته علمی پژوهشی کنگره ملی ۱۲ هزار شهید استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به شبهاتی که در خصوص دفاع مقدس وجود دارد، معتقدیم با انجام کارهای علمی می‌توان به تحلیل ابعاد این دوران از جمله چگونگی برگزاری عملیات‌ها و همچنین ضروریت اجرای آنها پرداخت.

سردار مولایی تأکید کرد: در کنار اقدامات دیگری مانند ثبت تاریخ شفاهی، خاطره‌گویی و بازخوانی زندگی‌نامه شهدا که در حوزه فرهنگی در زمینه دفاع مقدس انجام می‌شود، باید با تحقیقات و فعالیت‌های علمی علاوه بر پاسخگویی به شبهات، به ماندگاری این اتفاق بزرگ برای آیندگان و روشن شدن ابعاد آن بپردازیم.

وی تصریح کرد: در این راستا می‌توان با استخراج رفتارشناسی شهدا از منظر علمی و پرداختن به روانشناسی فردی و اجتماعی با استفاده از رویکردهای علمی در بطن دفاع مقدس، فعالیت‌های اثرگذاری را به ثبت رساند.

مسئول کمیته علمی پژوهشی کنگره ملی ۱۲ هزار شهید استان تهران ادامه داد: برای این منظور ۶۰ مقاله علمی ارسال شده توسط داوران ارزیابی شده‌اند که در آنها به دفاع مقدس از زوایای جدیدی پرداخته شده و موضوعات مغفول‌مانده مورد توجه و کنکاش قرار گرفته‌اند.

سردار مولایی با اشاره به تعیین کارگروه‌هایی متشکل از مراکز دانشگاهی، فراخوان جذب مقالات و طراحی و تدوین  کتب و نشریات با هدف پرداختن به دفاع مقدس از منظره موضوعات علمی، گفت: از مهمترین اهداف ترسیم شده در این باره کمک به ماندگاری گنجینه دفاع مقدس از طریق تحقیق، پژوهش، نگارش رساله و پایان‌نامه است.

وی اظهار کرد: به این ترتیب بُعد علمی دفاع مقدس در همه حوزه‌ها مورد کنکاش و تحقیق قرار گرفته تا با نگاه به ناگفته ها و نادیده‌های این عرصه مهم انقلاب اسلامی، زمینه لازم برای احصاء شبهات و پاسخگویی به آنها فراهم شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از