حالت تاریک
شنبه, 07 مهر 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

منطقه گردشگری تنگه‌واشی؛ فرصت‌ها و تهدیدات

منطقه گردشگری تنگه‌واشی؛ فرصت‌ها و تهدیدات

تنگه واشی به عنوان بارزترین جلوه اکوتوریسمی استان تهران دچار کاستی‌های بسیاری است، این منطقه در فصل تابستان همه روزه پذیرای گردشگران از نقاط مختلف کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، تنگه واشی نگین گردشگری استان تهران که در حدود ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار گرفته و به دلیل تلفیق آثار تاریخی آن با طبیعت شگفت‌انگیز، یکی از مهّم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان به شمار می‌رود.

بر اساس آمارها سالانه بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر از طریق روستای جلیزجند وارد منطقه گردشگری تنگه واشی می‌شوند، حجم ورود گردشگر به این منطقه خود گواه اهمیت مسئله گردشگری و لزوم توجه به زیر ساخت‌های این منطقه زیبا است، موضوعی که بارها و بارها مسئولان استانی و شهرستانی به آن اذعان داشته‌اند.

امسال نیز تنگه واشی در سایه معضلات و مشکلات حل نشده، پذیرای گردشگران از اقصی نقاط کشور می‌باشد، معضلات و مشکلاتی همچون، نبود سرویس بهداشتی مناسب، ظرفیت کم پارکینگ‌های خودرو، نبود جاده مناسب برابر با حجم ورودی گردشگر، عدم آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه، نبود تیم‌های امدادی و... تنها گوشه‌ای از مشکلات موجود در این منطقه می‌باشد.

امکانات تنگه واشی با آمار گردشگران مطابقت ندارد

یکی از اهالی روستای جلیزجند در گفتگو با تهران نیوز گفت: امکانات موجود این منطقه گردشگری با حجم گردشگرانی که وارد این منطقه می‌شوند هم خوانی ندارد و زیر ساخت های لازم فراهم نیست.

محمد زیاری اظهار کرد: سرویس های بهداشتی ناكافی، كمبود اماكن اقامتی و عدم آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه از مهم ترین مشکلات این منطقه است.

وی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه، استقرار نیروهای امدادی در تنگه واشی یکی از مهمترین مواردی است که باید توسط مسئولان مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین یکی از گردشگران در منطقه گردشگری تنگه واشی در گفتگو با خبرنگار تهران نیوز گفت: به دلیل نزدیکی این منطقه به شهر تهران، معمولاً سالی دو مرتبه به تنگه واشی سفر می‌کنم، با وجود طبیعت زیبای این منطقه متاسفانه خدمات رفاهی و گردشگری بسیار کم است.

رضا صفری بیان کرد: این منطقه یک فرصت بی نظیر برای جذب توریست محسوب می‌شود اما بهره‌برداری چندانی از آن نمی‌شود.

این گردشگر خاطرنشان کرد: یکی از معظلات موجود در این منطقه عدم نظارت بر صنوف فعال و نیمه فعال می‌باشد، بطوریکه قیمت اجناس ارائه شده مانند آب معدنی و.. در این واحدهای صنفی گاهاً اختلاف غیرمنطقی باهم دارند.

نبود زیرساخت‌ها چالش اصلی منطقه گردشگری جلیزجند

حسن توکلی در گفتگو با خبرنگارسرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»؛ در خصوص مشکلات منطقه گردشگری تنگه واشی اظهار کرد: اولین و مهم ترین مشکل در این منطقه نبود زیرساخت‌هایی همچون سرویس بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ و غیره است.

وی گفت: با توجه به حجم گردشگر در این منطقه بسیاری از مردم نمی‌توانند در زمین های خود کشاورزی کنند، در روستای جلیزجند دغدغه اصلی برای اهالی روستا ترافیک داخل روستا با توجه به جمعیت زیاد گردشگر در این روزها است؛ جاده تنگه واشی گنجایش این حجم از گردشگر را ندارد و کشاورزان و دامداران در ترافیک چند ساعته روستا معطل می شوند، اگر امکان احداث یک جاده کمربندی وجود داشته باشد وضعیت ترافیک حل خواهد شد که پیشنهاد این از سوی دهیاری و شورا داده شده است.

دهیار روستای جلیزجند با اشاره به مشکل آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه در این منطقه تاکید کرد: اگر اتفاقی در بین دو تنگه رخ دهد، متاسفانه هیچ یک از اپراتورها آنتن نمی‌دهند و چند بار نامه نگاری و پیگیری های لازم انجام شده ولی تاکنون اقدامی در این راستای انجام نشده است.

توکلی اشاره داشت: نیروهای امدادی نیز در روستا مستقر نمی‌شوند و در این حد همراهی می‌کنند که تماس بگیریم و ارگانی برای امدادرسانی اقدام کند.

وی در خصوص عوارض منطقه گردشگری خاطرنشان کرد: عوارضی که دریافت می شود باید خرج منطقه گردشگری شود؛ طبق قانون 60 درصد درآمدها باید صرف اقدامات عمرانی شود؛ درهمین راستا از اوساط بهار امسال نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی قدیمی بازسازی و بهسازی شدند و احداث سرویس های بهداشتی جدید نیز در دستور کار قرار دارد. 

دهیار روستای جلیزجند تصریح کرد: برخی زمین ها و املاک نزدیک تنگه واشی اگر به صورت قانونی مجوز تغییر کاربری دریافت کنند می‌تواند در درآمدزایی روستائیان کمک کند و محل احداث هتل، رستوران، بومگردی و غیره ایجاد می‌شود؛ یکی از مشکلات تنگه واشی این است که مشخص نیست این منطقه گردشگری است یا خیر، چون متولی آن مشخص نیست! منطقه تنگه واشی جزو مناطق چهارگانه استان تهران است که اثر ملی-طبیعی اعلام شده است و نباید در این منطقه تغییری ایجاد کرد. 

توکلی اظهار داشت: در روستا خدمات به گردشگر داده می‌شود ولی متولی این منطقه بین اداره منابع طبیعی، اداره گردشگری و اداره محیط زیست بحث است؛ یک شرکت تعاونی نیز درخواست دریافت عوارض و مدیریت منطقه گردشگری تنگه واشی را داده است که شروطی برای این کار قرار دادیم، باید شرکت یکسری شرایط را بپذیرد، بحث جمع آوری زباله، ترافیک و غیره را باید حل کند. 

دهیار روستای جلیزجند خاطرنشان کرد: هر شرکتی این شرایط را بپذیرد؛ ما آمادگی لازم را در این جهت داریم که مسئولیت‌های دهیاری کمتر و به روستا بیشتر رسیدگی شود؛ شرکت مورد نظر باید خدمات مورد نظر را ارائه کند؛ نصب دوربین، نصب صندوق های پستی و غیره از درآمد گردشگری در روستا انجام می‌شود.

توکلی با اشاره به بهسازی آسفالت روستا، تاکید کرد: در نقاطی که مشکل آسفالت وجود داشت با همکاری بنیاد مسکن، قرار است 8 هزار مترمربع آسفالت انجام شود.

وی ضمن تشکر از حضور نیروهای انتظامی و نظامی در این منطقه، اشاره داشت: در این منطقه همگی دست به دست هم دادیم و کار می‌کنیم، دهیاری همکاری لازم را در بحث‌های مختلف با ادارات شهرستان دارد و این توقع می‌رود ادارات نیز همکاری لازم را در راستای رفع مشکلات مردم و اهالی روستا داشته باشند. 

دهیار روستای جلیزجند در پایان خطاب به گردشگران گفت: از گردشگران خواهشمندیم در زمان هایی که با توجه به اعلام هشدار هواشناسی یا براساس مناسبت‌های مذهبی این منطقه تعطیل اعلام می‌شود به این منطقه سفر نکنند و همکاری لازم را در این زمینه با مسئولان روستا داشته باشند.

مردمی‌سازی امورات در تنگه‌واشی مورد تأکید است

محمد حیدری‌منش در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» در خصوص اهمیت صنعت گردشگری در شهرستان فیروزکوه اظهار کرد: به دلیل اینکه از گذشته در خصوص زیرساخت‌های گردشگری برنامه‌ای پیش‌بینی نشده بود، در این حوزه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی کوچک همچون فروش مایحتاج گردشگران، تامین فرایندهایی برای دسترسی به مناطق گردشگری، اقداماتی انجام شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به رویکرد دولت در صدور مجوزها، تمرکز بر بحث ساماندهی مناطق گردشگری از طریق بومگردی، مجموعه‌های گردشگری تحت نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بود؛ چندین مجموعه دارای مجوز در این منطقه بر این اساس راه‌اندازی شدند و به صورت دوره‌ای بازدید می‌شوند.

فرماندار فیروزکوه خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت‌های گردشگری به عنوان یک اولویت در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مصوب شده است، در مناطقی که به شکل نادرستی مورد توجه گردشگران قرار گرفته بود با برنامه ریزی صورت گرفته مجموعه متولی به شکل هدفمندی فرایند را اصلاح کرد تا حفاظت از محیط زیست انجام شود؛ همچنین برای منطقه سیاده لزور به مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تاکید شده که به شکل مناسبی از مراتع محافظت کنند و به مراتع آسیب نرسد.

حیدری منش تاکید کرد: در سال گذشته برای اولین‌بار یک چک ‌لیستی برای انجام فعالیت دستگاه‌های مختلف در مناطق گردشگری تهیه کردیم، خصوصاً در منطقه گردشگری تنگه‌واشی و خمده که وظیفه دستگاه‌ها تعیین شد.

فرماندار شهرستان فیروزکوه با تاکید بر ضرورت تعیین نقش دستکاه‌های فرهنگی در مناطق گردشگری، بیان کرد: باید نقش اداره تبلیغات اسلامی یا اداره ورزش و جوانان در این مناطق به خوبی دیده شود؛ برگزاری نماز جماعت در مناطق گردشگری از سوی اداره تبلیغات اسلامی پیگیری می‌شود؛ اداره ورزش و جوانان برنامه‌های ورزشی برای این مناطق پیش‌بینی می‌کند مثل دوچرخه‌سواری، موتورسواری و غیره که زیرساخت لازم را در این زمینه داشتند؛ هلال احمر موظف به راه‌اندازی خانه هلال شد که امکانات و تجهیزات و همچنین آموزش‌های لازم برای اهالی روستا انجام می‌شود؛ مجموعه بسیج نیز برای ایفای نقش فرهنگی در این مناطق حضور دارند.

وی در خصوص معضلات و مشکلات منطقه گردشگری تنگه واشی، اظهار داشت: شورای اسلامی روستا به عنوان متولی منطقه است و ما نیز نظر بر مردمی سازی امورات این منطقه تاکید داریم؛ بحث بهداشت، بهبود وضعیت سرویس بهداشتی، نظارت بر ورود و خروج، اقدامات فرهنگی و امدادی، تامین نظم و امنیت منطقه در قالب قراردادهایی شورا موظف شد اقداماتی داشته باشد که شاهد بهبود شرایط منطقه گردشگری باشیم.

حیدری‌منش تاکید کرد: تنگه واشی به لحاظ مالکیت مسائل مختلفی دارد؛ بخشی در ید سازمان اوقاف است که جلساتی برای ساماندهی بخش خود دارند که متولی دارد و پیگیری می‌شود؛ بخشی مراتع روستای جلیزجند است که متولی آن منابع طبیعی و آبخیزداری است، بخش دیگر خارج از بافت روستا که شورای روستا موضوعات آن را پیگیری می‌کند؛ بخشی هم محیط زیست به عنوان اثر ملی و طبیعی متولی بخش مربوطه است؛ در جلسه ساماندهی مناطق گردشگری تصمیم گرفته شد شورا و دهیاری متولی امور باشد تا بتواند در تعامل با ارگان‌های مختلف کارها را پیش ببرد.

به گزارش «تهران نیوز»، می‌توان اصلی ترین دلیل معضلات و مشکلات موجود را در عدم وجود مدیریت واحد در این منطقه دانست، سال‌ها است که مدیریت واحد این منطقه گردشگری حلقه‌‌ای است مفقوده بین نهادهای متولی.

حل مشکلات این منطقه گردشگری طبیعتا نیازمند دو برنامه متفاوت اما در یک راستا است، یک برنامه کوتاه مدت و دیگری برنامه بلند مدت می‌باشد، تدوین برنامه بلند مدت نیازمند بررسی‌های کارشناسی توسط نهادهای متولی بوده که این امر خود نیازمند زمان می‌باشد، اما در کنار آن باید در برنامه کوتاه مدت، ابتدا مشکلات اولیه این منطقه به سرعت حل شود تا بخش عظیمی از مشکلات این منطقه مرتفع شود.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از