حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیر مرکز رسیدگی امور مساجد شهرستان ری:

۹۸ درصد مساجد ری فرسوده‌اند

۹۸ درصد مساجد ری فرسوده‌اند

مدیر مرکز رسیدگی امور مساجد ری گفت: در حالی ۹۸ درصد مساجد این شهرستان فرسوده هستند که اعتبارات دولتی برای نوسازی آنها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام حسن عامری در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» با اشاره به وجود ۲۳۲ مسجد در شهرستان ری، اظهار کرد: از این تعداد ۱۴۴ مسجد در حوزه شهری منطقه ۲۰، همچنین ۵۰ مسجد در حوزه روستایی و مابقی در شهرهای قیام دشت، باقرشهر و حسن‌آباد قرار دارند. 

وی تأکید کرد: مساجد امام حسن مجتبی (ع)، امام رضا(ع)،  فاطمه زهرا(س) و ارشاد شهرستان ری جزو مساجد ممتاز استان تهران قرار دارند که علاوه بر برگزاری  مراسم مذهبی در اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نظیر برگزاری انتخابات نیز جزو مساجد شاخص محسوب می‌شوند. 

مدیر مرکز رسیدگی امور مساجد شهرستان ری با اشاره به فرسودگی ۹۸ درصد مساجد شهرستان ری، تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع اعتباری دولتی برای بازسازی و نوسازی مساجد اختصاص نیافته، با استفاده از ظرفیت کمک‌های مردمی و خیرین مسجدساز به دنبال نوسازی مساجد شهرستان هستیم.

عامری خاطرنشان کرد: از سویی شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید با شناسایی مساجد فرسوده و صدور دستور بازسازی آن‌ها علاوه بر نقشه‌کشی و صدور پروانه، اعتبارات قابل توجهی را نیز برای انجام روند نوسازی اختصاص می‌دهد، البته رشد فزاینده قیمت مصالح ساختمانی کار را برای بازسازی مساجد دشوار کرده است.

وی انتصاب برخی مساجد به یک قومیت خاص را یکی از معضلات موجود در اداره امور مساجد در شهرستان ری خواند و ادامه داد: متاسفانه بعضأ افرادی که توانایی‌ ارتقاء مسجد در تراز مساجد جمهوری اسلامی را ندارند، مانع فعالیت سایر افراد محله و ورود آن‌ها به این حوزه می‌شوند.

 مدیر مرکز رسیدگی امور مساجد شهرستان ری، احساس مالکیت را یک انحراف بزرگ در زمینه مسجد داری دانست و تصریح کرد: در امور مساجد با توجه به جایگاه حاکمیتی برنامه‌ریزی‌هایی انجام و الگوهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی و بهداشتی برای این اماکن مقدس تعریف شده است.

عامری تصریح کرد: نخستین رویکرد اداره امور مساجد برای خروج این دست مساجد از رکود تغییر امام جماعت و جایگزینی امام جماعت فعال‌تر است. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از