
تقویت سواد رسانهای در کشور امری ضروریست؛
ضرورت رفع رهاشدگی فضای رسانه در کشور
سواد رسانه محورهای مختلفی دارد که توجه به هرکدام از آنها باعث تقویت سواد رسانهای در کشور بهخصوص در میان نسل نوجوان و جوان خواهد شد، بنابراین ارائه آموزشهای مناسب به نسل جدید برای رفع رهاشدگی فضای رسانه در کشور ضروری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، کسب سواد رسانهای در جهان امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و فراگرفتن آموزشهای متعدد برای تقویت این سواد توسط مردم باعث رشد، پیشرفت و تامین امنیت رسانه در فضای خانوادهها و کشورها خواهد شد، چندین سال است که در جمهوری اسلامی ایران پرداختن به سواد رسانه تبدیل به الویت سران کشور شده و آنها برای رشد هرچه بیشتر مردم درباره سواد رسانه تلاشهای متعددی را انجام میدهند.
اما به دلیل عدم شناخت درست از بستر فضای مجازی و نداشتن برنامهریزی مناسب، رهاشدگی عجیبی در حوزه رسانه در کشور اتفاق افتاده است که این رهاشدگی آسیبهای متعددی را به خانوادهها و نسل جدیدی که وارد اجتماع میشوند وارد کرده است، آسیبهایی که فقط با آموزش، تبیین متداول و... میتوان از آن جلوگیری کرده و نسل جوان را از تبعات آن آگاه ساخت.
در این میزگرد به روشهای مقابله با این رهاشدگی، تامین امنیت سایبری، تبیین بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه رسانه و نحوه تولید محتوا در بستر فضای مجازی خواهیم پرداخت و مشکلات این فضای نوپا را که هنوز هم برای عدهای غریب و ناآشنا است بررسی خواهیم کرد.
به همین منظور گفتگویی با کارشناسان این حوزه، جلال کاووسی دبیر انجمن مدرسین پدافند غیرعامل، متخصص و مدرس در حوزه سواد سایبر، محمدتقی نظریان مفید عضو مرکز پژوهشهای مجلس و فردین نستوه کارگردان، مستندساز و مدرس سواد رسانه ترتیب دادیم تا بیشتر از قبل در مبحث سواد رسانه، مزایا و معایب آن ورود کنیم.
اهمیت سواد رسانه، تبیین رسانهای و تولید محتوا
کاووسی: کشور ایران در حوزه فضای سایبری به ثبات نرسیده و در رهاشدگی قرار دارد، یعنی نمیدانیم که در این فضا چه کارهایی باید انجام دهیم، فعالیتهای متعددی را در حوزه سایبر انجام میدهیم اما خروجی مناسبی در این زمینه حاصل نمیشود.
اگر شما یک خانواده چهار نفره را تصور کنید، هر کدام از اعضای این خانواده فارغ از سن و سالشان باهم متفاوت هستند، به همین خاطر سطح و هدف هر کدام از آنها از فضای مجازی باهم تفاوت دارد، پدران و مادران دغدغههای کاری خود را در این فضا دنبال میکنند و فرزندان بهدنبال سرگرمی و تفریحهای مختلف هستند.
نظریان مفید: بسیج برای انگیزهبخشی در حوزه رسانه ابزارهای لازم را دارد و میتواند در این حوزه استعدادیابی مناسبی را انجام دهد، باید بدانیم که برای پرورش استاد در محور رسانه یا هر محور دیگری حداقل دو سال زمان لازم است.
اما تبیین بیانات حضرت آقا در این بستر در زمان اندک امکانپذیر نیست زیرا این موضوع بسیار زمانبر است، اندیشه رهبری نیازمند تفکر و تدبر فراوان بوده و یکشبه اتفاق نخواهد افتاد.
نستوه: همانطور که تربیت افراد مختلف در حوزه تولید محتوا زمینههای مختلفی دارد، مانند تربیت صداپیشه، نویسنده، کارگردان و...، در فضای خانواده هم افراد از رسانه با توجه به نیازهای خود استفاده میکنند.
باید رسانه را خوب شناخت و از محورهای آن آگاه شد، در رسانه میتوان برا اساس ارتباطات مخاطب خلق کرد و از این مخاطب در راستای توانمندیاش استفاده کرد.
تبیین بیانات رهبری، سواد رسانه و خلق محتوا
نظریان مفید: در خصوص تبیین بیانات رهبری میتوان سخنرانی محور عمل کرد، مثلا امروز رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره فضای مجازی و رسانه سخنرانی داشتند، پس از این سخنرانی مباحثههای عمومی تشکیل داده و درباره صحبتهای ایشان گفتگو میکنیم.
این نمونهای از تبیین بیانات ایشان در هنگام سخنرانیها است که بهصورت سخنرانی محور دنبال میشود و به موضوعاتی که رهبری به آنها اشاره کردند در قالب مباحثه پرداخته خواهد شد.
کاووسی: همانطور که در صحبتهای قبل به آن اشاره کردم فرزندان ما در فضای مجازی و رسانه به دنبال سرگرمی و تفریح هستند، به گونهای که بیتیاس کره جنوبی را از خوانندههای ایرانی بهتر میشناسند و با آنها همخوانی میکنند.
بیتیاس چگونه به بستر خانوادهها ورود پیدا کرد؟ بله، توسط تلفنهای همراه، یعنی نفوذ بیتیاس از طریق گوشیهای همراه به خانههای ایرانی؛ این مثال کوچکی است که در حوزه سایبری میتوانیم به آن اشاره کنیم، اما مثالهای بزرگتر این است که آیا سازمانهایی که در فضای سایبری فعالیت انجام میدهند از امنیت سایبری قابل قبولی برخوردار هستند؟
نستوه: قرآن نوعی رسانه است که برای آموزش و بهکارگیری آن نمیتوان فقط به سوره اول استناد کنیم و باید آن را بهخوبی فرا بگیریم، قرآن پر از محتوا برای خانوادهها بوده و مردم میتوانند با نیازسنجی و شناخت خواستههایی که دارند محتوای خود را از این بستر پرعظمت دریافت کنند.
در مبحث سواد رسانه زبان بدنشناسی، رفتارشناسی، آگاهی از تاریخ اجتماعی و... بسیار مهم بوده و برای فراگیری و آموزش درست در این بستر لازم و ضروری است.
خلق مخاطب، زیرساخت رسانهای، اندیشه رهبری
نستوه: در تولید میتوان از یک سکانس عاشقانه صحنه اکشن ساخت و حتی برعکس، این نشاندهنده توانمندی شخص در فضای تولید محتوا است.
باید باتوجه به فرهنگ کشور تولید محتوای رسانهای انجام داد پس ضروری است که فرهنگ کشور خود را بهدرستی بشناسیم و در راستای آن اقدام به تولید محتوا برای مخاطبان کنیم، در راه میتوان خلق مخاطب نیز انجام داد و از همین مخاطبها راهکارهای متعددی دریافت کرد.
کاووسی: زیرساختهای رسانهای و سایبری در کشور ضعیف هستند و ما در حوزه زیرساختی ضربهپذیر هستیم، نباید بهصورت مقطعی مشکلات این فضا را حل کرد و نگاه تکبعدی به موضوعات بستر سایبری داشت، بلکه باید برای فضای سایبری و رسانهای برنامهریزی کرد.
برخی از سازمانها حتی اطلاعاتی درباره فضای سایبری ندارند و نمیدانند که چگونه باید امنیت سایبری ارگان خود را تامین کنند، این موضوع نیاز به ارائه آموزشهای کاربردی دارد، در مبحث سواد سایبری و رسانهای ارائه سرویس و تأمین امنیت آن سرویس بسیار مهم است.
زمانی سواد داشتن فقط معطوف به سواد خواندن و نوشتن داشتن بود، اما شاخص باسوادی تغییر کرده و صرفاً خواندن و نوشتن نیست، این شاخصها نزدیک به ۱۲ مشخصه است که سواد رسانهای، سواد سایبری، سواد اقتصادی، سواد رفتاری، سواد گفتاری و... برخی از این شاخصهها محسوب میشوند.
سواد رسانه و سایبر باهم متفاوت هستند، منظور از سواد رسانه درگیری با افکار عمومی و محتوایی بوده و سواد سایبری ارائه سرویس و تأمین امنیت سرویس را دربر میگیرد.
نظریان مفید: به اندیشه حضرت آقا میتوان در سه بخش ورود کرد، یک بخش مبتنی بر موضوع است، مثلاً استکبارستیزی از نگاه امامین انقلاب، مبانی و سیاست و چرایی آن، استقلال در اندیشه رهبر انقلاب، اقتصاد مقاومتی و...، یک بخش نیز مخاطبمحور است، مثلاً امروز حضرت آقا با کارگران در حال صحبت هستند، در این چهل و اندی سال ایشان یک بسته محتوایی خاص را برای قشر کارگر، معلم، دانشجو و...بیان کردند، برش سوم نیز سخنرانیمحور بود که در بخش قبلی صحبتها به آن اشاره کردم.
میتوان باتوجه به این محورهای بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و حضرت امام (ره) را تبیین کرده و در اختیار مخاطب قرار داد، اما باید توجه کرد که انتقال و تفهیم این مطالب بسیار زمانبر است.
فضای مجازی و سواد رسانه؛ بستری جدید برای یادگیری
نتیجهگیری: در این میزگرد از مزایا و معایب فضای مجازی سخن گفتیم اما نکته مهم اینجاست که توجه به چگونگی فراگرفتن سواد رسانه در این بستر بسیار سرنوشتساز بوده و در صورت غفلت افراد مختلف، امنیت فضای مجازی کاهش پیدا کرده و حتی زیرساختهای امنیتی کشور آسیب میبیند.
سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره رسانه و اهمیت آن در جهان امروز به ما گوشزد میکند تا بیانات ایشان را در خصوص این محور به گوش هموطنانمان برسانیم و با تدبیر بهموقع اندیشه ارزشمند رهبری را در بستر رسانه و برای همه مخاطبان آن تبیین کنیم.
همچنین تولید محتوای رسانهای بخش مهمی از سواد رسانه را تشکیل میدهد زیرا اگر محتوای خوب و فاخر به دست مخاطبان فضای رسانه نرسد نمیتوان اثرگذاری لازم را در مردم ایجاد کرده و آنها را از معضلات، معایب و مزایای این بستر آگاه کرد.
در پایان باید یادآوری کرد که این بستر جدیدی که هنوز هم برای برخی از کشورها نوظهور است، میتواند فضایی جهت یادگیری و کسب مهارت برای همه افراد ایجاد کند که نباید از این ویژگی بسیار مهم آن غافل شد زیرا زمینه رشد و شکوفایی افراد جامعه و همچنین کشور را فراهم میکند.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!