معاون اداره آموزش و پرورش شهریار مطرح کرد:
شهریار، کمبهره از امکانات آموزشی پیشدبستانی
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهریار با اشاره به فعالیت ۲۵۰ کودکستان در شهرستان گفت: نبود امکانات آموزشی مناسب و کمبود معلم از چالشهای نوآموزان است.
محمدعلی اینانلو در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: در شهرستان شهریار، بالغ بر ۲۵۰ مهدکودک، مراکز مستقل، ضمیه غیردولتی و ضمیمه دولتی فعالیت میکنند که از سال گذشته با نظارت سازمان تعلیم و تربیت کودک، به "کودکستان" تغییر نام دادهاند.
وی با اشاره به مراحل اخذ مجوز فعالیت کودکستانها از درگاه ملی مجوزها، عنوان کرد: هدف از این تغییر نام را در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی و ارائه خدمات بهتر به کودکان بوده و گامی مهم در جهت استانداردسازی خدمات آموزشی و بهبود شرایط یادگیری برای کودکان در کشور به شمار میآید.
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهریار تاکید کرد: مجوزها این امکان را برای این مراکز فراهم میکند که برنامههای آموزشی متنوع و بهروز را اجرایی کرده و از حمایتهای دولت و نهادهای مرتبط بهرهمند شوند و انتظار میرود با تکمیل این فرآیند، شرایط بهتری برای آموزش و پرورش نسل آینده فراهم شود.
اینانلو در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بر اساس استانداردها، سرانه آموزشی برای هر دانشآموز در کودکستانها ۱.۵ مترمربع تعیین شده و به این ترتیب حداکثر ۲۰ نفر نوآموز میتوانند بهطور همزمان از یک فضای ۳۰ مترمربعی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد صرفأ از نیروهای گزینششده و مجرب در این مراکز استفاده شود، چرا که بهکارگیری نیروهای غیرمجاز یا بدون گزینش میتواند کیفیت آموزش و ایمنی کودکان را به خطر بیندازد، این مقررات به منظور بهبود شرایط آموزشی و تأمین رفاه و ایمنی نوآموزان در کودکستانها وضع شده و انتظار میرود با رعایت آنها، فضای یادگیری مناسبتری برای کودکان فراهم شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهریار با اشاره به چالشهای جدی پیشروی کودکستانها به ویژه در مناطق کمبرخوردار این شهرستان، گفت: نبود امکانات آموزشی مناسب، کمبود معلم و ناتوانی خانوادهها در تأمین هزینههای ثبتنام از جمله مشکلاتی است که آینده تحصیلی کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد.
اینانلو بیان کرد: این در حالی است که متخصصان آموزشی تأکید دارند ثبتنام کودکان در مقاطع پیشدبستانی، نقش مهمی در افزایش یادگیری بهتر آنها در مقاطع تحصیلی بالاتر دارد، این مرحله از تحصیل با تقویت مهارتهای اجتماعی و شناختی کودکان، زمینهساز موفقیتهای آینده آنان در نظام آموزشی است.
وی ادامه داز: منظور از محرومیت در موضوع عدالت آموزشی، مناطقی است که سرانه آموزشی استانداردی ندارند، بنابراین شهرستانهای استان تهران از جمله شهریار نیز جزو مناطق محروم به لحاظ دسترسی به فضاها و امکانات مناسب آموزشی محسوب میشوند.
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار خاطرنشان کرد: در این راستا، ضروری است نهادهای دولتی و غیردولتی همکاری بیشتری در راستای بهبود شرایط کودکستانها در این مناطق داشته و خانوادهها را به ثبتنام فرزندانشان تشویق کنند، سرمایهگذاری در آموزش پیشدبستانی، آیندهای روشنتر برای نسلهای آینده را به همراه خواهد داشت.
انتهای خبر/