عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند:
روشنگری برای نسل جوان از سیره معلمان است
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند گفت: هرگاه ابهامات یا فشارها در حوزه شناختی روی فکر مردم زیاد میشود، رهبری با روشنگری مسائل را تبیین میکنند.
حمیدرضا حسینی دانا در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»؛ اظهار کرد: اگر بخواهیم ربطی بین اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی با مفهوم معلم ارتباطی را برقرار کنیم، باید بدانیم انقلاب اسلامی یک ماهیتی داشت که خیلی از انقلابهای دنیا که تکیه بر قدرت نظامی، قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی و یا سایر مبانی قدرت است، متفاوت و متمایز است و آن وجه تمایز در حوزه روشنگری است یعنی انقلاب اسلامی یک انقلابی است که در کنار مبانی اسلامی، ارزشها و اصول اعتقادی و فرهنگ بومی کشور ایران تکیه و تمرکز زیادی روی بحث آگاهی دارد و برای رسیدن به این آگاهی چون سطح سواد مردم ما در دهه 40 و 50 سطح بالایی از لحاظ آکادمیک نبود بحث روشنگری میتوانست بسیار مفید باشد و حتی امروز نیز شاهد هستیم بحث روشنگری مبنای تحولات شگرفی در روزگار کنونی است.
رئیس اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی افزود: جایی که میتواند جهانبینی را اصلاح کند و آن نظام بایدها و نبایدها، چه چیزی درست است و چه چیزی درست نیست را در بدنه جامعه و تک تک افراد نهادینه کند و به این واسطه افراد و جامعه را به یک شناخت جدیدی از خود و دنیای پیرامونی خود برساند و بر مبنای این شناخت کامل و اصلاح شده به درک و تصمیمگیری برسند.
حسینی دانا اشاره داشت: آن چه امام خمینی (ره) در باب روشنگری به جامعه معرفی کرد علاوه بر اقداماتی که خود داشت و با ابزارهای روز رسانهای و ابزارهای ارتباطی مدرن آن زمان مثل نوار کاست، سخنرانیها، اطلاعیهها، کتاب و... که خود راساً این روشنگری را انجام میدادند، نسلی را پرورش دادند که این نسل هم در دامان اندیشمندان و صاحبان تفکر و عالمان بزرگ دیگری پرورش پیدا کرده بودند و بستر مناسبی بودند که الگوی روشنگری امام خمینی (ره) را دنبال کنند و در جامعه ترویج دهند. در حقیقت یکی از ارکان فکری امام خمینی (ره) که در جامعه نیز خیلی معروف است این است که معلمی شغل انبیاء است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کاری که انبیاء می کردند این بود که اضافات ذهنی بشر را کنار میزدند و وقتی فطرت پاک آنها با مسائل و چالشهای روز مواجه میشد بر اساس فطرت پاک الهی و کناز زدن حواشی و حجابها انسان میتوانست راه خود را پیدا کند، در حقیقت مهمترین کاری که انبیاء کردند بازگرداندن انسان به فطرت خداجویی و حقیقتجویی است که در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است؛ امام خمینی (ره) نیز همین کار را کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند ادامه داد: امام (ره) از باب روشنگری و انتقال این رویکرد و این نوع تفکر را اهمیت می داد و شاگردپروری میکرد و برخی از شاگردانش همچون شهید مطهری که این روز عزیز به نام وی گذاشته شده، فردی بود که هم زمینه مناسبی از باب تفکر و اندیشه داشت و هم جهد فراوانی داشت تا اضافاتی که در آن زمان سبب شده بود حتی نیروهای مذهبی و انقلابی دچار سردرگمی شوند، در بین اندیشههای کاپیتالیستی، مارکسیستی و لیبرالیستی، چپ و راستی که آن روزگار خود را پرفشار عرضه میکرد، شهید مطهری جد و جهد فراوانی داشت که این چپ و راستها و این مکاتب شرق و غرب را بشناسد و آنها را نقد کند و ظاهر پرفریب آنها را کنار بگذارد و درون آنها را به خوبی ببیند و به همین دلیل شهید مطهری قابلیت این را داشت کار تئورسین فکری برای انقلاب و حکومت اسلامی را انجام دهد.
حسینی دانا تصریح کرد: در برخی کارهای برجسته شهید مطهری، در بیش از 70 عنوان کتاب، یکی از کارهای برجسته فلسفه حجاب است؛ وقتی فلسفه حجاب را مطرح میکند با کنار زدن زرق و برق فلسفه غربی و آنچه که زن را به عنوان کالا در دنیا مدرن آن روز معرفی میکرد فطرت زنان را به این موضوع متوجه کرد و بسیاری از زنان توانستند با استفاده از این روشنگری و تعالیمی که شهید در این کتاب داد، راه خود را پیدا کنند.
وی در همین رابطه گفت: شهید مطهری در باب عامه مردم، رفتار پسندیده و اقدامات نیک را از طریق داستان راستان در دو جلد تهیه کرد که هر یک از باب اخلاقی و رفتاری پندآموز بودند و هم به فطرت بشری، هم به مبانی فرهنگی و دینی ایرانیها بسیار نزدیک بودند و از این باب این شهید توانست عموم مردم را نیز هدایت کند، یاددهی داشته باشد و روشنگری کند.
این مسئول با تاکید بر اینکه سیره امام خمینی (ره) در دوران زعامت مقام معظم رهبری نیز ادامه دارد، بیان کرد: مقام معظم رهبری در بسیاری از بزنگاهها که ابهام ایجاد میشود همانطور که در دوره قبل از انقلاب و حتی در دوره پس از انقلاب گروههایی بودند که بین شرق و غرب و اسلام، گیر کرده بودند و نیروهای منتقد به اسلام که التقاطی شده بودند، داشتیم که امثال شهید مطهری با آنها مقابله میکردند و سعی میکردند برای آنها نیز روشنگری انجام دهند تا آنها بتوانند راه درست را تشخیص دهند، در سالهای پس از جنگ تحمیلی و در دوره زعامت مقام معظم رهبری هم شاهد هستیم هرگاه ابهامات زیاد میشود، ایشان با روشنگری و پرداخت به مسائل و سادهسازی مسائل پیچیده مثل یک معلم ریاضی، یک معلم کارکشته فلسفه مسائل را به زبان ساده برای عموم مردم و مدیران توضیح میدهند و تبیین میکنند و باعث روشنگری میشوند و راه را از بیراهه برای دیگران مشخص میکنند و این کاری است که یک معلم انجام میدهد.
حسینی دانا تاکید کرد: این رفتار رهبر معظم انقلاب در مواجهه با جوانان و عموم مردم همان رفتار و کسوتی است که از یک معلم انتظار میرود و معلم خوب همین کار را میکند که راه را به شاگردان نشان دهد و شاگردان با طی طریق این راه به سرمنزل سعادت و هدایت برسند.
انتهای پیام/*