حالت تاریک
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

پیشوا مرز میان تاریخ و هنر

پیشوا مرز میان تاریخ و هنر

شهرستان پیشوا بعنوان بخشی از مرز میان تاریخ وهنر کشورمان، مدفن امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان، یکی از نقاط زیارتی، سیاحتی و تفریحی استان تهران است.

به گزارش پایگاه خبری «تهران نیوز»، شهرستان پیشوا یکی از شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران است که به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری، سیاحتی و زیارتی، همه ساله در ایام نوروز پذیرای مسافرانی از سراسر کشور است که برای رسیدن به مشهد مقدس، از این شهرستان عبور کرده و ساعاتی را در کوچه‌های قدیمی آن سپری می کنند.

موقعیت منحصر به فرد مرکز شهرستان پیشوا که بر فراز تپه‌ای رفیع واقع شده، موجب گردیده تا چشم‌انداز این شهرستان از دور نیز دیدنی باشد و خانه‌های قرار گرفته بر فراز این تپه، کوچه‌های باریک منتهی به قله‌ای که به تپه سلام معروف است و خانه‌های قدیمی که به بازار قدیمی و مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) ختم می‌شود، صحنه‌های چشمگیری از تاریخ را پیش چشم مردم به تصویر می‌کشد.

پیشوا دارای ۴۸ پارچه آبادی دارای سکنه است که از شمال به شهرستان پاکدشت، از جنوب به بخش جوادآباد شهرستان ورامین، از غرب به شهرستان ورامین و از شرق به شهرستان گرمسار محدود است.

اقتصاد مردم شهرستان پیشوا بر پایه کشاورزی استوار است و مهم‌ترین فرآورده‌های کشاورزی آن را غلات، صیفی‌جات، گیاهان صنعتی و محصولات باغی و گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد.

آب و هوای این شهرستان معتدل و خشک است و قرار گرفتن در مجاورت دشت کویر، رشته‌ کوه‌های البرز و بادهای مرطوب و بارانزای غربی اقلیم آن را تحت تأثیر خود قرار داده است.

واقع شدن بخش مرکزی شهرستان بر فراز تپه‌ای مرتفع، زیبایی دو چندانی به آن داده و خیابان‌ها و کوچه‌های تو درو تو که همگی به مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) ختم می‌شود زیبایی دو چندانی به آن بخشیده است‌.

قرار گرفتن ده‌ها آثار تاریخی ، بقاع متبرک امامزادگان و جاذبه های طبیعی این شهرستان را به محیطی آرام برای بازدید گردشگران تبدیل کرده است .

آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی، دیرینگی سکنای انسان را در پیشوا به نیمۀ هزارۀ ۲ قبل از میلاد نشان می‌دهد و آثار به دست آمده از اکتشافات باستان‌شناسی آنها را به تمدن سفال خاکستری نشان می‌دهد.

پیشوا مبداء قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲

پیشوای مقدس، نه فقط به خاطر میزبانی از برادر امام رضا(ع) که به دلیل قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ نیز معروف است، قیامی که از صحن مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم(ع) آغاز شد و مردم این دیار، کفن‌پوش به سمت تهران راه افتادند تا با خون خود، پایه‌های رژیم ستم‌شاهی سست را سست کرده و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ فراهم کنند.

این شهرستان به غیر از مرقد مطهر امامزاده جعفر، از ده‌ها اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده برخوردار است و جاذبه‌های زیست محیطی منحصر به فرد آن می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران نوروزی به همراه داشته باشد. آثار تاریخی پیشوا، از قلعه نظامی ساسانی تا بازار صفوی آثار تاریخی پیشوا، ریشه در تاریخ کهن این دیار دارد، از بزرگترین قلعه نظامی خشتی جهان و تپه‌های باستانی تا بازار قدیمی صفوی این شهرستان، نشان از قدمت این منطقه دارد که بازدید از آن می‎تواند اوقات خوشی را برای گردشگران به همراه داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

 

/انتهای خبر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از