حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مورخ و پژوهشگر معاصر:

پهلوی مانند قزاق‌های روس با عشایر رفتار می‌کرد

پهلوی مانند قزاق‌های روس با عشایر رفتار می‌کرد

پژوهشگر معاصر با اشاره به اینکه عشایر ایران با اصلاحات ارضی آمریکایی مخالف بودند، گفت: بزرگان عشایر به خاطر مخالفت با اصلاحات ارضی به دست رژیم پهلوی کشته شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» و به نقل از راه دانا، خسرو معتضد با اشاره به خبر پیدا شدن یک بمب خنثی‌نشده در مناطق عشایرنشین کهگلویه و بویراحمد، اظهار کرد: در سال 1340 بعد از جریان اصلاحات ارضی، شورش عشایری در فارس، کهگلویه و بویراحمد و ممسنی انجام شد که رهبر این شورش شخصی به نام حبیب‌الله شهبازی پدر عبدالله شهبازی مورخ و تاریخ‌نویس بود.

وی ادامه داد: حبیب‌الله شهبازی و عبدالله ضرغام‌پور اعلام کردند که علیه اصلاحات ارضی که زمین‌های ما را می‌گیرد، قیام می‌کنیم. شخصی به نام بهمن قشقایی هم در راس این نهضت قرار گرفت اما دولت مرکزی نظامیان را به فرماندهی ارتشبد بهرام آریانا را با تجهیزات نظامی فراوان به منطقه اعزام کرد، اما حکومت مرکزی نمی‌دانست که مقابله با عشایر کار دشواری است.

این مورخ و پژوهشگر معاصر با اشاره به اینکه درگیری در این زمینه ماه‌های طول کشید، عنوان کرد: یک سرگردی چترباز و عده‌ای از درجه‌داران و افسران در این درگیری‌ها کشته شدند، در چند نقطه دیگر هم ارتشیان به دست تک‌تیراندازان عشایر کشته شدند، همین باعث شد به نیروی هوایی ارتش دستور دادند که این مناطق را بمباران کنند.

معتضد با اشاره به اینکه بمباران این مناطق به زنان و کودکان عشایر آسیب جدی رساند و موجب کشتار عده زیادی شد، ادامه داد: عشایر نمی‌دانستند که ارتش از 28 مرداد به بعد قوی شده است، ارتش شاهنشاهی بهترین اسلحه‌ها را با چند میلیون دلار به طور سالانه خریداری می‌کرد و هلی‌کوپتر را هم آمریکایی‌ها در سال 42 به رژیم پهلوی دادند از همین رو رژیم به شدت مناطق عشایرنشین را بمباران می‌کرد.

وی با بیان اینکه عشایر در جریان این درگیری‌ها چندین بار به نیروهای ارتش شبخون زده و افسران ارتش را کشتند، عنوان کرد: بمباران هوایی مناطق عشایری توسط رژیم پهلوی موجب شد عشایر از ارتش امان بخواهد در ظاهر به آنها امان داده شد اما در نهایت اعدام شدند.

این مورخ معاصر با اشاره به اینکه عشایر با اصلاحات ارضی آمریکایی مخالف بودند، ادامه داد: بزرگان عشایر به خاطر مخالفت با اصلاحات ارضی به دست رژیم پهلوی کشته شده و جنازه آنها آویزان شد.

معتضد با بیان اینکه عشایر معتقد بودند که اصلاحات ارضی زندگی آنها را به هم ریخته و زمین‌هایشان را غصب خواهد کرد، گفت: حاصل این مقاومت بمب‌های آمریکایی بود که به دست رژیم پهلوی بر سر عشایر ریخته می‌شد.

وی با اشاره به اینکه نظامیان دوران پهلوی با عشایر به تندی برخورد می‌کردند، ادامه داد: در زمان پهلوی درباره برخورد با عشایر مشکل جدی داشتیم، عشایر لرستان را تخته قاپو یعنی یک‌جانشین کردند در حالی که عشایر نمی‌توانند یک‌جانشین باشند چون باید به ییلاق و قشلاق می‌رفتند رژیم پهلوی با عشایر نامهربانی می‌کرد.

این مورخ و پژوهشگر معاصر با بیان اینکه ارتش‌های خارجی، قزاق‌های روس و نیروهای انگلیسی در ایران بودند که رفتارشان لاابالی‌گرایانه بود، گفت: نظامیان پهلوی رفتار خود را از آنها الگوبرداری می‌کردند در حالی که عشایر مردمی خودکفا و مستقل بودند و باری برای حکومت مرکزی نداشتند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از