حالت تاریک
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان ری

معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان ری

شهرستان ری را می توان به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان تهران معرفی کرد که تمرکز جاذبه ها و مجاورت آنها با یکدیگر و سهولت دسترسی به شهر بر ظرفیت گردشگری منطقه افزوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، ری یکی از نقاط باستانی و تاریخی ایران بوده و در ناحیه جنوب استان تهران واقع شده است. جاذبه های تاریخی این منطقه بر جاذبه های طبیعی غلبه دارد.

پایتخت باستانی اشکانیان از نظر قدمت با نینوا و بابل هم عهد بوده و از نظر عظمت، از مهمترین بلاد سده های نخستین اسلامی بشمار می آمده است و جز بغداد و نیشابور شهری با آن قابل رقابت نبوده است.

 

آستان حضرت عبدالعظیم (ع)

آستانه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، که مجموعه وسیع و مقدس است، محل دفن امامزده حمزه، امام زاده طاهر وامام زاده مطهر نیز می‌باشد که هرساله مورد زیارت میلیونها زائر مسلمان قرار می‌گیرد.

اولین گنبد مجموعه آستان ساخته مجدالملک اردستانی است و رواق و ایوان بنا را شاه طهماسب صفوی در سال ‎ ۹۴۴هجری‌قمری ایجاد کرده، ضریح نقره آن از فتحعلی شاه قاجار و آینه کاری و نقاشی ایوان جنوبی آن ساخته میرزا آقاخان نوری است.

کتیبه خط کوفی پیشانی اتاق مقبره از بقایای کهنترین بخش حرم می‌باشد و در این مجموعه بزرگ همچنین مشاهیر و علمای زیادی آرمیده‌اند.

مقبره امامزادگان حمزه ابن موسی (ع) ، طاهر (ع) ، قاسم (ع)، سید طاهر(ع)، سیداسماعیل(ع) هادی(ع)، عبدالله(ع)، ایوب(ع) و یوشع(ع)، غیبی(ع) ابراهیم و اسحاق(ع)، یعقوب(ع)، علی و قاسم(ع) مشهور به دو برادران، علی اکبر(ع)، حسین(ع)، زید(ع) ابوالحسن علی(ع) و بقاع متبرکه بی‌بی‌زبیده(س)، بی‌بی‌رقیه (س) بی‌بی هاجر(س) و بقعه جوانمرد( قصاب) نیز در شهر ری مورد توجه مردم تهران و شهرهای دیگر کشور است.

 

بازار تاریخی ری (بازار قدیم)

بازار تاریخی ری که دیرینگی آن به عهد صفویه باز می‌گردد، یکی از مهم‌ترین کانون‌های اقتصادی و اجتماعی ری در طول اعصار مختلف بوده است. این بازار که در امتداد شمال به جنوب صحن حضرت عبدالعظیم(ع) قرار گرفته، موجودیت کنونی خود را وامدار دستور بازسازی صادر شده توسط امیرکبیر است.

پیش و پس از این بازسازی نیز بازار تجربه مرمت و نوسازی دارد، اما کماکان وضعیت موجود را بایستی میراثی دانست که از دوران ناصری به یادگار مانده است. دستور امیرکبیر از قرار معلوم تنها به بازسازی بازار محدود نماند و توسعه آن را نیز در بر گرفت. به این ترتیب با تخریب گورستان قدیمی، محور طولی بازار به مبداء حرم مطهر امتداد یافت و در انتها به میدانی کوچک منتهی شد.

از یک سو اهمیت بازار تاریخی ری را بایستی به قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم و نقشی که به ویژه در داد و ستد کالاهای تجاری اعم از ابریشم و انواع پارچه، ادویه‌جات، داروهای گیاهی و... دارد، نسبت داد و از سوی دیگر همجواری بازار با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) را در نظر گرفت.

بازار تاریخی ری در دوم اسفند ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۶۷ به فهرست آثار ملی کشور افزوده شد.

 

آسمان‌نمای دیجیتال(سینمای نجومی)

اولین آسمان‌نمای دیجیتال استان تهران در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام قرار دارد.

به کمک دستگاه پلانتاریوم می‌توان ستاره‌ها، سیارات، کهکشان‌ها و اجرام آسمان‌ را بصورت مجازی رصد نمود تا یک خاطره به‌یاد ماندنی در ذهن بازدیدکنندگان نقش ببندد.

 

کاروانسرای عباسی

این کاروانسرا که از موقوفات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است، در خیابان حرم قرار گرفته و در حال حاضر ضمن امکان بازدید از این مکان تاریخی، قسمتی از آن نیز به عنوان انبار کسبه بازار مورد استفاده قرار می گیرد.

بنای این کاروانسرا به دوره صفویه تعلق دارد و یک دوره در زمان قاجاریه و یک دوره در سالیان اخیر مورد مرمت قرار گرفته است.

 

خانه علم

خانه علم شامل بخش‌هایی از قبیل فیزیک و زیست می‌باشد که در آن امکاناتی فراهم آمده است تا عموم مردم بویژه نوجوانان و جوانان بتوانند از طریق مشاهده و آزمایش، در معرض پدیده‌های مختلف تکنولوژی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی قرار گیرند.

 

حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)

مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) در جنوب غربی بهشت زهرا بنا شده و در طول سال پذیرای هزاران نفر زائر از سراسر ایران و سایر کشورها به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معنوی مسلمانان جهان است.

در طراحی و ساخت این مجموعه زیارتی از نمادهای اسلامی همچون گنبد، گلدسته، ایوان و صحن استفاده شده است.

 

برج و باروی ری

برج و باروی باستانی ری با قدمتی بیش از ۶۰۰۰ سال، از آثار نخستین تمدن ایرانی است که ساخت آن را به دوران مادها نسبت داده اند. بخش‌هایی از این باروی دفاعی در ادوار مختلف بازسازی و تخریب شد. از جمله سلوکوس نخستین جانشین اسکندر مقدونی دستور نوسازی آن را صادر کرد. حمله اسکندر و نیز وقوع زلزله، به این دیوار دفاعی صدمات بسیاری وارد آورده بود.

بعدها بار دیگر در دوران حکومت آل بویه، فخرالدوله، قلعه ری باستانی و باروی آن را تعمیر و مرمت اساسی نمود. ری در ادوار مختلف و از جمله در عهد باستان و حکومت پارت‌ها توسط این باروی تدافعی و خندق پیرامونی آن محافظت می‌شد. اکنون از وسعت اولیه این دیواره تنها محدوده‌ای در حدود ۳ کیلومتر باقی مانده که بخشی از بقایای آن بر روی صخره شمالی چشمه علی، بالای کتیبه فتحعلی شاه قاجار واقع شده است.

این بخش که ۴۵۳ متر درازا دارد، به دو بخش شرقی و غربی تفکیک شده است.

 

تپه چشمه علی
تپه‌چشمه‌علی درسال ‎ ۱۳۱۳تا ‎ ۱۳۱۵هجری شمسی توسط یک هیات باستان شناسی از شهر بوستون و بنیاد فرهنگی ویلیام بویس از موزه دانشگاه فیلادلفیای آمریکا به سرپرستی دکتر اریک فردریک اشمیت برای نخستین بار مورد کاوش قرار گرفت و آثاری سفالین متعلق به هفت هزار سال پیش از این تپه بدست آمد که برخی از آنها در حال حاضر در موزه‌های ایران و جهان نگهداری می‌شود.

سفال‌های منقوش چشمه علی که دارای چهار نقش انسانی، حیوانی، هندسی و گیاهی است، هرکدام از این نقوش حامل پیامی خاص است. باروی ری، دیواری است دفاعی که در دوره حکومت اشکانیان ساخته شده و دورتادور شهر را در بر می‌گرفته و هم‌اکنون تنها حدود سه کیلومتر از بقایای این دیوار که قسمتی از آن بر روی صخره چشمه علی واقع شده باقی مانده است.

این دیوار در دوران ساسانی و دوران اسلامی نیز کاملا وجود داشته و مورد استفاده بوده و به عنوان سپری محکم در مقابل تهاجم دشمن بوده است، اما بیشترین آسیب بعد از حمله محمود غزنوی، پادشاهان مغول و حمله تیمورلنگ به آن وارد شد.

بخشی از این دیوار در محل صخره چشمه علی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سالهای اخیر مرمت شده است.

 

آتشکده ری
آتشکده ری، در روستای قلعه نو واقع در ‎ ۱۲کیلومتری جنوب شرقی ری، بر فراز تپه‌ای بلند، بقایای آتشکده‌ای متعلق به دوران پادشاهی بهرام چوبین ساسانی قرار دار.

این تپه برای نخستین بار در سال ‎ ۱۹۰۹میلادی مورد کاوش قرار گرفت و اخیرا نیز بوسیله یک گروه باستان شناس ایرانی به سرپرستی خانم شیبانی مورد کاوش قرار گرفته و در آن گچبری‌ها، پیکرک‌ها و نقوش گیاهی و حیوانی زیبایی بدست آمده که بخشی از آنها هم‌ اکنون در موزه تپه میل نگهداری می شود و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

/انتهای خبر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از