حالت تاریک
یکشنبه, 17 تیر 1403
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

انتخابات پرشور نقطه قوت کشور است

انتخابات پرشور نقطه قوت کشور است

مشارکت حداکثری و انتخاب رئیس‌جمهور با رای بالا می‌تواند در آینده کشور، چه در سیاست خارجی و چه سیاست داخلی، نقش بسزایی داشته و نقطه قوت جمهوری اسلامی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران برگزار شد که با اعلام نهایی نتایج از سوی ستاد انتخابات این کشور به دور دوم کشید؛ با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در مرحله اول، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان برای رقابت‌های انتخاباتی به مرحله دوم راه یافتند و مرحله دوم انتخابات نیز روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

فارغ از هر گونه جبهه‌بندی و نظرات سیاسی باید به این نکته توجه کرد که به گفته و فرمایش مقام معظم رهبری اولین اولویت مشارکت حداکثری است؛ قطعاً مشارکت حداکثری و انتخاب رئیس‌جمهور با رای بالا می‌تواند در آینده کشور، چه در سیاست خارجی و چه سیاست داخلی، نقش بسزایی داشته باشد که این امر مورد تاکید بسیاری از کارشناسان این حوزه است.

بی‌تردید حضور پرشکوه مردم و مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی نشان‌دهنده قدرت، اقتدار و انسجام داخلی و ملی و همچنین موجب خنثی شدن توطئه‌های بدخواهان و معاندان جمهوری اسلامی است؛ لذا بر این باوریم که تاکید بر مشارکت حداکثری یکی از مواردی است که باید در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه همگان باشد.

امروز انتخابات نماد مردم‌سالاری دینی در ایران است

علی‌اکبر اسفندیار، رئیس دانشگاه پیام نور واحد فیروزکوه، در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «تهران نیوز» با بیان اینکه نماد مردم‌سالاری دینی امروز انتخابات است، اظهار کرد: حکمرانی مردم پایه هیچ وقت ذلت را نمی‌پذیرد؛ فراز و فرودهای انقلاب اسلامی نتیجه و ثمره انتخاب بوده است؛ مشکلات داخلی را نباید با تعامل خارجی گره زد؛ مشکلات داخلی با خودباوری و تکیه به دانش بومی قابل حل است و اگر معطل دولت‌های غربی باشیم نه تنها قابل حل نیست بلکه شکست می‌خوریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی دولت ها که کشور را هشت سال معطل کردند امروز باید پاسخگو باشند نه طلبکار؛ هیچگاه مقام معظم رهبری به برجام خوش‌بین نبوده و نیست؛ برجام امروز سند تعهد انجام شده ما به دنیاست اما غربی‌ها بدعهدی کردند؛ امروز ما از برجام طلبکاریم و باید وصول کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد فیروزکوه در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای اداره کشور برنامه میدانی می‌خواهد و باید در میان مردم بود و با مردم مشکلات را حل کرد، اشاره کرد: دولت شهید رئیسی ثابت کرد نباید معطل دیدگاه‌های غربی بود و تعامل با کشورهای دنیا با روحیه جهادی و انقلابی انجام خواهد شد؛ دولت شهید رئیسی عبارت «ما می‌توانیم» را به درستی معنا کرد و این مسیر می‌تواند با دولت انقلابی دیگر با سرعت بیشتر ادامه پیدا کند.

اسفندیار تصریح کرد: مردم باید مراقب باشند تا اسیر بازی‌های سیاسی جناح‌های مختلف قرار نگیرند؛ آگاهانه و مسئولانه در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند؛ هدف از انتخاب اصلح این است که کاندیدا خودباوری به جوانان این سرزمین داشته باشد؛ تعامل با دنیا خوب است و باید با قدرت ادامه داشته باشد اما نه به هر قیمتی! ملت ایران هیچ گاه ذلت را نمی‌پذیرد و این را در دنیا ثابت کرده است.

وی با بیان این که امروز همه مردم عالم سرچشمه مقاومت در دنیا را ایران می‌دانند، تاکید کرد: این اوج اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان است؛ برای رأی گرفتن و رسیدن به قدرت نباید به هر گروه و جریان‌های سیاسی و افرادی که سابقه خوبی برای مردم ندارند وابسته بود؛ این نقطه ضعف سیاسی است.

مشارکت حداکثری ضامن امنیت پایدار کشور است

سید ابوالقاسم هاشمی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی ما گفت: دو ماموریت عمده در رزمایش انتخابات برعهده ماست؛ اول مشارکت حداکثری و ماموریت دیگر انتخاب خوب است.

وی ادامه داد: مشارکت حداکثری امنیت پایدار بوجود می آورد و قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات و میزهای بین الملیی افزایش می‌دهد؛ امنیت یک مقوله کاملاً پایدار است و تنها گزاره ای است که اگر امنیت نداشته باشید، ولی همه چیز داشته باشیم گویی هیچ چیز نداریم و همه داشته‌ها به خطر می‌افتد و در مقابل اگر امنیت پایدار داشته باشیم و چیزی نداشته باشیم می‌توانیم با امنیت همه چیز را بدست بیاوریم.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه امنیت قدرت بازدارندگی به‌وجود می‌آورد، بیان کرد: قدرت بازدارندگی موجب خلق ثروت پایدار می‌شود؛ امروز و در این زمان اولویت یک کشور ما مسئله اقتصادی و سفره معیشت مردم است؛ اگر می‌خواهیم خلق ثورت پایدار داشته باشیم که نتیجه آن در سفره مردم ملموس می‌شود باید یک امنیت پایدار داشته باشیم؛ حضور حداکثری و مشارکت بالا این امنیت پایدار را تضمین می‌کند و می‌تواند آن نتیجه اقتصادی را برای ما رقم بزند.

هاشمی افزود: انتخاب خوب به عنوان موضوع دوم باید مورد توجه باشد؛ همواره برای انتخاب خوب یکسری موانع روبروی خود داریم و این موانع را باید از سر راه برداریم و یا از این موانع عبور کنیم؛ تقلید و پیروی کورکورانه یکی از موانع انتخاب خوب است؛ افرادی به صورت سنتی به افرادی در حزب و جناح خود رای می‌دهند یا چون بچه محل یا همشهری یا هم لباس آنهاست رای می‌دهند؛ در انتخاب خوب همه این گزاره‌ها مردود است و آن چیزی که ما را به گزاره و انتخاب خوب می‌رساند، سه نکته است.

وی ادامه داد: ویژگی‌های شخصی کاندید، ویژگی‌های مدیریتی کاندید دو نکته در انتخاب خوب است و نکته سوم که از نکات دیگر مهمتر است رئیس‌جمهوری باشد که متناسب با زمان باشد، بداند امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم و نقش ما در این پیچ تاریخی چیست و ما باید چه بازیگری فعال، مثبت و سازنده داشته باشیم! نکته بعدی تکیه بر یک مولفه و بی‌توجهی بر مولفه‌های دیگر است؛ ما باید یک رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که جامع‌الاطراف باشد، نه فقط برنامه، نه فقط کارنامه، نه فقط عملکرد بلکه هر یک از اینها به تنهایی کارایی ندارد و باید یک زنجیره و معجونی از این گزاره‌ها باشد تا بتوان گفت یک انتخاب خوب داریم.

استاد دانشگاه غلبه بر احساسات و و عواطف را مولفه‌ای برای انتخاب خوب دانست و گفت: متاسفانه امروز در فضا و سپهر سیاسی انتخابات به جای اینکه مدیریت افکار عمومی غلبه داشته باشد، مدیریت هیجان عمومی غلبه دارد و این نکته‌ای است که باید از آن فاصله بگیریم؛ امیدوارم در روز 15 تیر در پای صندوق‌های رای یکبار دیگر یک حماسه سیاسی دیگر خلق کنیم و همه مردم ایران در روز شنبه جشن باشکوه این حماسه سیاسی را بگیرند.

مشارکت مردم در عرصه سیاسی نقطه قوت جمهوری اسلامی است

حمیدرضا حسینی دانا عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری و تحلیلی «تهران نیوز» اظهار کرد: مردم همواره به صورت سنتی تلاش می‌کنند بهترین فرد را انتخاب نمایند تا در شرایط موجود مشکلات کشور را حل کند و روند رو به رشد کشور را مدیریت نماید؛ مقام معظم رهبری شاخص‌های خوبی را برای انتخاب اصلح معرفی کردند که مردم با توجه به آن شاخص‌ها می‌توانند انتخاب بهتری داشته باشند کما اینکه نوع تبلیغاتی که در دوره‌های اخیر به‌ویژه مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌هایی که همراه با کارشناسان پخش می‌شود، این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

وی بیان کرد: کشور ایران کشوری است که تحت تهاجمات شناختی و ترکیبی دشمن قرار دارد و افکار عمومی همواره از این زاویه دچار تهدید و آسیب است؛ مسئولان اجرایی نیز باید بدانند دشمن بیشترین تلاش خود را در این حوزه می‌کند تا ملت را متوقف کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند افزود: دشمن به منظور متوقف کردن قوه مجریه و نخبگان دانشگاهی بر نسل جوان تمرکز دارند تا به نوعی از کشور و نخبگان دانشگاهی ناامید و سرخورده شوند؛ در تاکتیک‌هایی که طرف مقابل اتخاذ می‌کنند ناامیدسازی اواویت دارد که هر کسی را انتخاب کنیم تفاوتی ندارد؛ در روزهای اخیر تلاش می‌شود افکار عمومی بزرگ را به گروه‌های کوچک تقسیم کنند و مزیت‌های آنها را به سردرگمی و پریشانی برساند تا این افکار عمومی از مشارکت سیاسی منصرف شود و یا به دلیل پریشانی و آشفتگی ذهنی نتواند درست تصمیم بگیرد و این خلاف چیزی است که در غرب و کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم که در اروپا و امریکا تلاش می‌شود اقلیت‌ها و قشر خاکستری را به میدان بیاورند؛ شعار در غرب این است که حق شماست تا سرنوشت خود را تعیین کنید ولی در انتخابات ایران می‌گویند از این حق خود استفاده نکنید چراکه رای دادن شما تاثیری ندارد و اسم این کار را در تبلیغات سیاسی علیه ایران اعتراض مدنی می‌گذارند.

حسینی دانا خاطرنشان کرد: نقطه قوت انقلاب اسلامی که مردمی‌ترین انقلاب دنیاست، مردم هستند و این وجه قدرت‌ساز انقلاب اسلامی مردم هستند. طبیعی است دشمنان، کشورهای غربی، کشورهای بدخواه منطقه، گروه‌های اپوزیسیون و برانداز و غیره بدانند باید منشا قدرت یعنی مردم را بزنند؛ دشمن نه تنها در در مشارکت سیاسی که در مشارکت اقتصادی و غیره نیاز تلاش دارد منبع قدرت جمهوری اسلامی را میدان خارج کند؛ وقتی با دموکراسی در ایران مواجه می‌شوند مورد توهین، استهزاء قرار می‌دهند؛ کسانیکه در خارج از کشور برای رای به سفارتخانه ایران مراجعه کردند با تونل وحشت و توهین‌های بسیاری مواجه شدند. 

وی بیان کرد: مردم باید بدانند کار درست استفاده از این فرصت برای تعیین سرنوشت کشور است؛ اگر ما از خود حمایت نکنیم نباید انتظار داشت بدخواهان و براندازان و تجزیه‌طلبان از ما حمایت و دفاع کنند؛ مشارکت عمومی صرفنظر از اینکه چه کاندیدی را انتخاب می‌کنیم، می‌تواند مهمترین وجه قدرت ایران در چهار سال آینده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند تاکید کرد: اینکه خود تعابیر نکوهیده همچون قفس را استفاده کنیم کار بسیار ناپسند است؛ همین القائات موجب شد در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، برخی برچسب‌های ناپسند به خود بزنند و هشتگ‌هایی را به خود نسبت دادند که به هویت و شخصیت خود فد توهین می‌شد؛ این نشان از آسیب هویتی افراد در جریان این مسائل است که به خود و اصالت خود توهین می‌کنند؛ اینکه ایران و ایرانی در قفس است توهین به جامعه ایرانی است؛ جامعه ایرانی جامعه‌ای بالنده است. 

حسینی دانا گفت: ایران باید برای توسعه خود سه حوزه تولید، تجارت و علم و فناوری را فعال کند؛ دشمن به دلیل سواستفاده‌هایی که می‌کند دو بال تولید و تجارت ایران را با محدودیت‌های شدید مواجه کرده که از قدرت گرفتن ایران هراس دارد؛ غافل از اینکه نسل ایرانی در طول قرن‌ها همواره عالم‌پرور بوده است و تمایل به علم و فناوری دارد؛ امروزه شاهد این توسعه و بالندگی در حوزه‌های مختلف علمی با وجود محدودیت‌ها هستیم.

وی اشاره داشت: باید بگوییم دشمن ما را محدود کرده و باید از این محدودیت عبور کنیم تا عقب افتادگی خود را در حوزه اقتصادی و غیره جبران کنیم؛ شهید رئیسی در دوره کوتاه خدمت در قوه مجریه با نگاه رو به جلو گشایش‌های زیادی ایجاد کردند؛ یقیناً کسانیکه در این مسیر حرکت کنند به جامعه کمک خواهند کرد و شاهد رشد و بالندگی کشور خواهیم بود؛ نگاه ما باید رو به جلو باشد و نباید این تعابیر را تکرار کنیم؛ خیلی از مواقع شاهد بودیم هر زمان که ایران نگاه رو به جلو داشت توانسته محدودیت‌ها را شکست دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دماوند در پایان تاکید کرد: از تمام دانشگاهیان که با صندوق رای قهر کردند یا هنوز به جمع‌بندی نرسیدند خود و وضعیت کشور را ارزیابی کنند و با نگاه به آینده در میدان حاضر شوند و به جامعه خود کمک کنند تا آینده خوبی را برای کشور رقم‌ بزنیم.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از